Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1185 ggr
Fredde016
2011-08-21 20:30

Hur beter sig era kottar?

Vi har en liten igelkottjej hemma som snart är ett år.

Vi har försökt aktivera henne genom att lägga ut leksaker och diverse ting men hennes favorit syssla är att ligga och sova i en handduk eller under våran tröja på magen, hon är alltså helt ointresserad av leksaker.

Hon verkar vara en livsnjutare som helst bara ligger och slöar.
Men när hon väl gör det så är hon mycket mysig och go.

Tänkte höra lite grann om hur era kottar är..

Vi har även funderat på om hon kanske behöver en kompis?!
Och om hon skulle få en kompis vad är lämligast att skaffa..
En bebis eller omlacering?

/Fredde och Johanna

Annons:
Wand
2011-09-03 11:11
#1

Nu är jag inte så kunnig inom kottar och har ingen själv, men jag har för mig att kottar är solitärer och alltid lever ensamma? Någon får gärna rätta mig om jag tar fel!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Nininosen]
2011-09-04 09:06
#2

Ja dom lever nästan alltid ensamma, förutom vid parning och när dom har ungar såklart. Dom är inte aggresiva till lynnet och det går bra att ha två stycken om man vill det. men man bör börja med att skaffa EN!

Wand
2011-09-04 09:52
#3

Ah! Ja, vissa har ju flera så på något vis måste det ju funka. Flört
Men blir det bråk så kanske skadorna inte blir så trevliga..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

choiicho
2011-09-04 13:34
#4

Min igelkott Nasse ligger och sussar på dagarna, kommer bara fram och äter sen går han och lägger sig igen i princip. Men på natten lever han rullan.

Han springer runt i rummet som en galning. Springer mycket i sitt spring-hjul sedan tar han ett ärevarv runt i rummet, tillbaka till hjulet, sen springer runt igen. Däremot verkar han inte så förtjust i bollar och diverse leksaker.

Men ett tips är ju att hitta leksaker eller andra föremål att gömma din igelkotts favorit mat i. Då har dem nått att sysselsätta sig med.

[Nininosen]
2011-09-05 07:29
#5

#3

Igelkottar är inte aggresiva djur. Hanar och hanar går ihop bra ifall de inte finns några honor att bråka om. Finns det honor att bråka om , ja då bråkar dom såklart. Hemma hos mig så ryker dom ihop ibland. Inte trevligt, men brukar gå bra endå, skadorna kan vara ett litet nyp i örat eller på en fot. Då får man sära på dem ett tag. Men hanar som ej är i kontakt med honor har inte direkta behovet att  " köra " bort en annan hane då de inte är någon särskilld aggresivitet i deras lynne. :)

choiicho
2011-09-20 11:03
#6

Nasse hittade en spillans ny målar borste på golvet i natt. En som jag hade tänkt använda till vanlig vattenfärg då men som ramlat ur min väska.

Den tog han i munnen och sprang runt med halva natten. Så de var tydligen en hit bland "leksaker".

Han har en "kompis" men dem gillar inte varandra. Eller ah dem bråkar en hel del så jag har fått spärra av med hamster galler så dem kan se varandra men inte göra illa varandra. Så får man väll se om dem vänjer sig med varandra eller inte. I värsta fall får jag väll sälja en av dem.

Så att ha två hanar verkar inte vara en hit iaf. Trots att dem flesta man frågar verkar säga att de går bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: