Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1923 ggr
Betta
2011-07-11 10:30

Mina kottar hånar mig, hjärtligt

För dryga året sen skaffade vi oss lilla Svea, den sötaste lilla taggboll man kan tänka sig och all kärlek som gick att uppbåda gick till det lilla knytet som kom till oss 12 veckor gammal. Tre dagar sen var hon rumsren om jag och sambon höll vad vi lovade med rengjord back och ordentlig ramp upp till kattlådan. Hur svårt kan det va tänkte vi? Det är ju en dans, inga konstigheter! Borde inte Svea få en kompis på nätterna? Någon att leka med? Värma sig med under sovtimmarna och bara ha lite sällskap när vi faktiskt sover eller är borta? Sagt och gjort, tog kontakt med samma uppfödare som Svea och fick bild på ett till litet knyte. Nojade om att vi inte skulle kunna se skillnad på dom (hur skämmigt är det inte att kalla kotten vid fel namn?) Fick en helt annan färg i alla fall. Väntan var oändlig inna telefonsamtalet kom när vi fick hämta liten. Fina lilla Eulalia kom till oss.

Lilla rara Eulalia som var Sveas motsats. Som helst av allt bara vill äta knorpar, tittar inte åt masken, skulle aldrig sticka ner nosen i något som luktar leverpastej och som vägrar lära sig vad lådan är till för. Länge länge skyllde vi på att Eulalia är yngre och inte lika klok som Svea var när hon kom. Eulalia var 6 veckor och Svea 12. Såklart Svea måste lärt sig lite mer! Nu är Eulalia 6 nästan 7 månader och hon vägrar fortfarande trots alla försök gå på backen.

Vi har köpt ny back så det nu finns två eftersom vi såg att hon ville gå i ett speciellt hörn men vad händer? Hon tokdissar den igen. Vi köper lägre låda, vi väcker henne, ger henne mat och sätter henne på backen, skurar med klorin och annat bakteriedödande för att få bort exakt all liten doft som möjligt kan finnas kvar som gör att hon söker sig för att uträtta behoven på fel ställe. Vi gör allt, läser, provar, frågar om tips och kämpar vidare. Men nej! Vi har fått en trotskotte. Hon hånar mig! ;)

När hon helt plötsligt har gått på backen gör man den där städningen för att visa att hon varit så duktig, att man tänker att äntligen han jag torkat bort blött bajs för sista gången.Städningen när man torkar listerna i rummet, dammsuger, och skurar golvet två gånger bara för att visa att Eulalia vad duktig du är och vad skönt att slippa kryssa mellan hennes lämningar! Den natten tar hon ner mig på jorden igen, visar vem som bestämmer och skiter precis utanför backen, släpar runt maten och lämnar hälften av sin tugga i vattenskålen.

Igelkottars absolut bästa försvarsmekanism måste vara att dom är så fruktansvärt söta! Glöm taggarna, det är inte dom som gör att lilla E är kvar. Det är absolut hennes lilla lilla kropp som väljer att buffa in sig under min arm när jag ligger i soffan, hennes små ögon och hennes totala lycka när hon får gräs under fötterna.

Vi har två helt olika kottar och kan säga att även om dom haft samma färg så är personligheterna så galet olika att vi bara kan skratta åt dom. Dom hånar oss rakt upp och ner, rakt och hjärtligt! <3

Annons:
UlrikaD
2011-07-11 18:48
#1

Hi, hi. Jag har sådana illrar. Men de kommer ju undan med allt för de är så himla söta.

Kan du inte lägga upp lite bilder på dina trots-kottar?Skrattande

vinteralvan
2011-07-14 21:09
#2

Vår kotte är 9 mån och är alltid vägrat toalådan. Får torka köksgolv varje morgon.

Upp till toppen
Annons: