Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 82497 ggr
[Ronon-m]
6/11/11, 4:12 PM

Vad kan jag ge en igelkott?

Hejsan! Jag är ny på igelkott i fokus och tänkte gå med här då jag har en igelkott som delar trädgård med mig. Hon (tror jag) har bott här i 6-7 år men försvann i två år och är nu tillbaks igen. Jag brukar ställa fram kattmat och lite mjölk blandat med vatten till "henne". Men vad kan jag mer ge "henne"? Tycker verkligen detta är roligt då hon vid flertal tillfällen valt att komma fram till mig utan att visa någon rädsla, det är mer jag som snabbt ställt mig upp och gått snbbt därifrån när hon kommit alldeles för nära Tungan ute

Men vad kan jag somsagt mer ge henne, och vad kan jag inte ge henne? :)

Annons:
[dynamitella]
6/11/11, 4:17 PM
#1

Undvik mjölk, för säkerhets skull :)

Fiskmat ska fungera finfint och vara en hit. Men vederbörande får gärna tipsa vidare :)

Cazzos
6/11/11, 4:18 PM
#2

Späd ut mjölken med vatten.

Och en igelkott behöver en varierad kost, så mata den gärna med insekter och maskar, istället för "bara" kattmat och mjölk.


[dynamitella]
6/11/11, 4:22 PM
#3

#2

1. Hon späder redan ut mjölken med vatten.

2. Kotten äter ju redan varierad kost. Det är inget sällskapsdjur vi pratar om, utan ett vilt. Men du kanske menade att hon skulle köpa maskar och insekter i djuraffärn och sen mata den med? Jag ser inte hur det skulle fungera, då de rör på sig och skulle komma undan eftersom hon inte kan handmata.

Cazzos
6/11/11, 4:28 PM
#4

#3 Nej, jag menar inte att hon ska köpa insekter och maskar i djuraffären.

Jag antar att hon bor i hus/villa, då är det väl gott om maskar och insekter på trädgården och i rabatterna? Jag menar inte att hon behöver slita upp alla hennes växter för att få tag på insekter och maskar för en liten igelkott men när hon väl hittar maskar så kan hon ge dem till igelkotten.

Om hon är rädd att maskarna eller insekterna ska försvinna kan hon väl hacka dom på mitten så att den dör?

Och eftersom att hon "levt" med igelkotten så länge så vet hon väl på sätt och vis när igelkotten kommer dit och då så kan hon lägga ut maskarna/insekterna under den tiden?


[dynamitella]
6/11/11, 5:15 PM
#5

#4

Jag förstår din poäng och håller med. Visst skulle det vara ett alternativ i såna fall.

Cazzos
6/11/11, 5:16 PM
#6

#5 Tack Glad


Annons:
[Ronon-m]
6/11/11, 6:54 PM
#7

Okej ja det låter bra! Ska vara fösiktig med mjölken men smaksätta vattnet med lite mjölk ibland. Kan jag ge pannkakor och bröd och liknande? Grönsaker eller frukt? :)

Cazzos
6/11/11, 9:29 PM
#8

#7 Jag skulle tänka ur en igelkotts perspektiv.

Vad kan jag få tag på i skogen?

Pannkakor innehåller ju också mjölk men det är förstås inget man ska ge regelbundet, några gånger varje halvår kanske.

Hur ser igelkottens tänder ut? Är de skapta för att tugga på grönsaker/frukt etc?

PS. Det här är absolut inget jag försöker förmedla som nedlåtande även fast jag själv tycker det ^^
Det jag menar är att du ska fråga dig själv dessa frågor Flört


[Ronon-m]
6/11/11, 9:50 PM
#9

Ja jag tänkte bara pankakor som en liten välkommsmåltid lixom haha! Skrattande

Men äpplen och sånt går väl bra? Jag kan absolut ingenting om igelkottar :/

vinteralvan
6/12/11, 7:33 PM
#10

Ge inte mjölk, inte ens utspädd. Den enda vätska den behöver är vatten. En vild igelkott får ofta i sig det den behöver,men om du vill mata den är kattmat det bästa. #1 Fiskmat? Menar du såna där torra flingor i burk? Nej det har jag svårt att tro att en igelkott skulle uppskatta.

[dynamitella]
6/12/11, 9:02 PM
#11

#10

Tänker du igenom vad fiskmat är gjort av, så kanske du inte hade varit så skeptisk. Jag kom inte på det själv heller, utan läste det som flera tips på någon annan igelkott-sida. Hittar dock inte länken :(

Men med tanke på att både katter, hundar och diverse andra husdjur gärna äter av det, och man tillochmed matar afrikanska jättesnäckor med det, så är det inte bara "fiskmat". Det är ju oftast både vegetabiliska och animaliska(fisk, räkor, smådjur) delar. Så gillar kotten det som ett treat, varför inte?

Vederbörande med bevis för att det är giftigt eller dåligt på något sätt får gärna överbevisa mig. Jag har läst det, och har erfarenhet själv att de äldre paren här i kolonierna gärna blötlägger lite algtabletter eller fiskmat till igelkottarna på ett fat.

Mikaela_B
6/12/11, 9:27 PM
#12

Alltså djur i största lag är seriöst vandrande soptunnor! Så klart att dom äter allt, en hund äter häst skit inte är de något man serverar till vardags heller bara för att de möjligen kan innehålla något nyttigt!

Utfodringen handlar inte om vad igelkotten kan äta, du serverar de den får ut något av! Vart sjutton får igelkotten ut något av fisk flingor? Allvarligt?!

Denna tråden i största allmänhet hoppas jag verkligen inte att folk lyssnar till, späda ut mjölk till en igelkott?! VARFÖR!!!

Dom är laktosintoleranta, i vilken stavelse i de ordet förstår man inte att det är totalförbud på mjölk, mjölk produkter RUBBET!

Flingfoder innehåller 40 olika näringsprodukter, du får gärna rabbla upp hela innehålls listan för mig så kan jag säkerliggen hitta flera anledningar till att de inte är ett lämpat foder för igelkottar, inte ens som godis! Olika flingfoder är för olika storlekar på fiskar och anpassade efter sort mm… de skilljer sig i hästlängder!

Du utfodrar en igelkott med "treats" som insekter mm, och de skall också vara en del av kosten, för de får en igelkott ut något av….

Du utfodrar en igelkott med torrfoder som bas för hälsa, och tänder mm skull…. Du använder dig av KOKT fisk, kött, ägg mm för de är den typen av bioprodukter som dom får ut något av! De finns till och med kött du inte skall ge dom för dom får inte ut något av de! Då serverar du de inte heller…

Algertabletter som i hälsokost tabletter? Allvarligt talat, sådanna tabletter innehåller SKYHÖGA halter fosfor BLAND ANNAT! en tablett ligger runt 40mg fosfor sedan är resterande skyhöga halter av magnesium och annan skit dom inte skall ha om man inte vill begrava dom i trädgården då!

Här har du innehålls förteckningen på innehållet i ett av de mest användbara algtabletterna för fisk och dvs andra djur!

INNEHÅLL:

Fiskmjöl,Räkmjöl,Sojabönmjöl,Fiskolja,Vetemjöl,
Marinfiskmjöl,jäst,Rödalger,Spirulina,Astaxanthin,Artemia,Riskli
Vitlök,Artemia,Proteiner,Enzymer,Vitaminer & Mineraler.

ANALYS:

Råprotein min 40% Råfett min 6% Råfiber max 3% 
Vatten max 10% Aska max 11%
Mata sparsamt 2-3ggr/dag ej mer än att det äts upp inom ett par minuter,
avlägsna överblivit foder.ÖVERMATA EJ!

Detta är avsett för fisk i första hand! Igelkottar är på tal för känsliga för mycket att man inte ens skall utsätta dom för de…
Kan man inget om hur många % eller vad dom ens skall och kan äta så skall man inte ens servera de till dom!

Sorry men jag blir tokig på sånt här, utfodra inte en igelkott med något den inte får ut något av!

www.blueberryhedgehogs.com

[Ronon-m]
6/12/11, 9:37 PM
#13

Jag blandade lite äpple, morot, kattmat och ost som jag gav henne. Hon gillade det, men det var väl ingen fara att ge henne? :) Vatten har jag framme i en skål som hon kan dricka ur.

Annons:
Mikaela_B
6/12/11, 10:02 PM
#14

#13 vart är ost inte laktos? 
Likaså den kattmat som ni säkerligen serverar är inte anpassad för en igelkott, antar att de är blötmat eller torrfoder ifrån Ica eller willys och liknande, så nej de skall dom inte ha

www.blueberryhedgehogs.com

[Ronon-m]
6/12/11, 10:07 PM
#15

Jag gav henne lite james wellbeloved torrfoder. Väldigt dyr kattmat! Ska inte ge henne mer ost!

Cazzos
6/12/11, 11:02 PM
#16

Kan man "BARFa" en igelkott? Alltså mata den med rått kött lite då och då?

Typ kyckling eller fläsk/nötkött?


[dynamitella]
6/13/11, 2:00 AM
#17

#12

No offence, men du kommer här och låter riktigt otrevlig och svinig helt i onödan. Du har dessutom valt att förklara för mig vad algtabletter innehåller, när det i själva verket finns flera hundra sorters olika saker som räknas som "fiskmat".

Så det är helt onödigt av dig att komma och skälla som en jäkla surfitta för att jag gav ett förslag. Tjejen i fråga ville få fram igelkotten och vara snäll och ge den något gott, inte utfordra den för överlevnad.

Jag skrev att vederbörande gärna får överbevisa mig, men det enda du gjort är att ha skrikigt och betett dig som en unge som inte får som hon vill. Varför inte förklara VAD i fiskmaten som du just valt ut att skriva upp, som är farligt för kotten? Jag tänker inte läsa in mer i det eller tjafsa om en skitsak, men det känns lite meningslöst av dig att skälla och gorma som om du vore gud. Det var ett simpelt exempel på treat, inte basföda.

vinteralvan
6/13/11, 9:47 AM
#18

Ost är gjort av mjölk så det ska inte ges, inga mjölkprodukter alls.

#17 Det handlar om att du har gett ett råd som inte är lämpligt. Jag tycker inte alls att Mikaela har betett sig illa, hon reagerade starkt och med all rätt anser jag. Fiskmat och algtabletter är inte bra igelkottsmat.

RisOtto
6/13/11, 11:02 AM
#19

Ost är "laktosfri" (http://www.svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Ost/Hardost-naturligt-fri-fran-laktos/). Men okej, kanske inget man ger sin kotte!

Mikaela_B
6/15/11, 3:29 PM
#20

#17 Jag anser mig inte ha reagerat med mer än rätt i detta fallet! Vet man inte vad man snackar om och sitter och rekommenderar skit föda rakt av till en igelkott och som dessutom kan inebära döden för den så är mina reaktioner inte mer än rätt, för de är helt idiotiskt att utfodra ett djur man uppenbarligen inte kan något om!

De handlar inte om att jag har taskig attityd eller något, och "kommer inte här" med den heller, då jag har funnits här sedan jag startade upp forumet!

Räcker de inte med fosfor nivåen som ex? vi sitter och försöker hitta torrfoder redan som de är med lägsta nivå som möjligast finns för att hålla ner på det, och då menar du på att en algtablett som innehåller 40mg/ tablett skall vara nyttig?

Varför skall du dessutom locka fram en igelkott för att ge den något gott? Du sitter och predikar om hur påläst du är och att folk skall överbevisa dig i att de är fel med fisk mat, algtabletter och grattis precis de jag redovisade med algtabletterna!

Gällande fisk foder så skall man inte ge igelkottar lök what so ever! Innehållet är vitlök, och detta är från ett av de mest vanliga fling foder märkena! Igelkottars mage är alldeles för känsliga i magarna för att äta de, och som jag nämnde tidigare dom får inte ut något av de så varför skall man då ge dom de?

Jag tycker ju seriöst du skall ta och prata med dina kära grannar i så fall och läsa på lite själv och höra dig för lika så grannarna innan dom börjar utfodra igelkottarna med algtabletter och annat skräp och istället skaffar sig en djurkyrkogård på sina tomtar!

Och nej jag är inte otrevligt, bara väldigt ärlig och rak.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Lupin
6/15/11, 9:12 PM
#21

Nej men gisses. Jag tycker att det är vansinne att utsätta igelkottar för en massa onödig pina när man kommit framtill en massa som inte är bra. Varför ge dom det då?

Sen vill jag säga att jag kunde inte skrivit det bätte Mickaela. Jag hoppas att folk kan börja läsa gamla trådar och att dom tar till sig utav allt viktigt och bra som du skriver och förmedlar så slipper flar igelkottar fara illa.

----------------------------------------------------------

#16 Det ska vara precis som Mikaela skerv kokt kött inte rått, sen kan du ge fisk, ägg mm. Då vill säga också kokt.

www.vovvensdagis.se

[Nininosen]
6/16/11, 8:37 AM
#22

#17 blev lite pinsamt här.

[Nininosen]
6/16/11, 9:23 AM
#23

#17 jag har alger 100% alger som (kosttilskott) till mina djur dvs hund, katt och kottar.( som då är avsedda för hund och katt ) Men det är inget som jag alls skulle mata mina djur med. Lite extra puder över maten ibland. Det som menas här inne är att detta är ett igelkottsforum och inget fiskforum. Igekotten skall inte rekomenderas att matas med fiskmat när den är en igelkott. Det är vad detta handlar om. Jävulskap och svordommar kan kanske undvikas. Vi är alla överens om att vi vill igelkotten väl och inget annat.

[Ronon-m]
6/17/11, 12:28 PM
#24

#21 okej så kokt fisk kan jag ge nogon gång som treat. Hon är så söt och jag vill bara ge henne något gott ibland då hon är ganska van vid mig och till och med kommer fram. Men jag vill bara ge henne sånt hon tål, därför frågar jag här om småsaker hon kan få som godis ibland :)

Lupin
6/17/11, 11:11 PM
#25

#24 Det är ett jätte bra innisiativ att fråga. Så du kan juh bjuda på det och vatten. Och om du har katt hemma så kan du juh bjuda den på kattens torrfoder om du har tex Royal Canin Light. Men inte om du har en fet kattmat. Men det är nog bäst om du håller dig till kött, fisk och ägg. Men det ska vara okryddat, så det inte blir för starkt för magen.

www.vovvensdagis.se

[Ronon-m]
6/17/11, 11:26 PM
#26

Ja ingen mer mjulk ska hon få iaf! Bara vatten. Okej men ägget ska vara kokt då eller? Samt köttet och fisken med då? Eller kan man steka kötet så länge man inte har några kryddor på? :)

Så många frågor… men jag vill vara säker innan jag ger henne något :)

Upp till toppen
Annons: