Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1444 ggr
strykmig
2011-06-11 09:45

Matvägring

Hej,

Vår kotte har aldrig varit kräsen innan men nu äter hon inget annat än kokt nötfärs. Innan åt hon fisk, ägg, omelett etc. Vi har försökt få henne att äta det men icke. Vad kan vi göra?

Annons:
vinteralvan
2011-06-11 10:26
#1

Hon äter nog om det inte finns något annat. Inget friskt djur svälter sig medvetet.

Mikaela_B
2011-06-11 14:49
#2

#1 dock är ju inte direkt de ett bra allternativ att bara servera något av ovanstående som hon inte vill äta längre bara för att tvinga i henne de?

haha ursäkta men de var de värsta påpekande jag hört på länge…

Det handlar ju knappast om att hon svälter sig själv som jag förstår de? Utan att hon bara väljer bort vissa saker som hon tidigare käkat?

Käkar hon torrfoder som hon skall? och kokt färs?
Låt henne äta de, så länge hon äter torrfoder och ÄTER så skall du inte tvinga på henne de andra, de kan vara en fas i en period bara också, de vet man inte… Testa någon gång då och då, speciellt nätterna och lägg fram lite fisk, eller lite ägg och se om hon fortfarande vill ha de eller inte…

www.blueberryhedgehogs.com

vinteralvan
2011-06-12 19:26
#3

Jag förstod det så att hon inte åt något annat än kokt färs och eftersom det blir för ensidigt och näringsfattigt så måste man få henne att äta annat. Men om det är så att hon äter torrfoder ordentligt så är det väl inget problem.

Mikaela_B
2011-06-12 21:32
#4

Hon vill inte äta de andra fast hon ätigt de tidigare..

Jo därför jag frågade om hon äter torrfoder som grund annars är de ju icke bra!

www.blueberryhedgehogs.com

[Elin833]
2011-06-13 19:42
#5

Kotten äter väl förr eller senare om man slutar med färsen?

(om den inte är sjuk och har några magproblem förstås)

Mikaela_B
2011-06-15 15:32
#6

Alla djur äter förr eller senare om dom måste? men de betyder inte att de är något att rekommendera, vill dom inte äta maten så får man hitta något som dom äter…

En frisk igelkott äter inte ens allt.. Man skall verkligen inte servera mat som den inte äter enbart för att den tillslut skall äta!

Igelkottar är så små, så de tar inte långtid för dom att förlora all fett i kroppen och den nödvändiga fettbyggnad som behövs runt organ etc, försvinner väldigt fort om dom inte äter! Och då är du inne på vanvård, och dessutom risken att igelkotten dör, för de är jätte svårt för deras kroppar att återhämta sig….

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[Nininosen]
2011-06-16 08:40
#7

Beroende på vart igelkotten är i tillväxten äter den olika saker beroende på vad kroppen behöver för ämnen. Ge henne det hon vill ha i rätt mängd. Testa om ett tag ifall hon är nyfiken på nått annat igen?

strykmig
2011-06-29 13:38
#8

Tack för alla svar, jag har nyss blivit opererad, så har varit off i några veckor.

Jo hon har torrfoder och om vi lägger fram annat så äter hon bara torrfoder. Och vi har provat att lägga fram annan mat i typ tre dagar i sträck men inte rört det så vi vill inte pressa henne mer eftersom hon uppenbarligen inte vill ha något annat än kokt nötfärs. Hon får 25-30 gram om natten och äter allt men inte mer och har framme frystorkade mjölmask tillsammans med torfodert också.

Tanken är då om man ska köpa vitaminer att ge henne? vad isf? Går det att köpa vitaminer för marsvin eller är det calcium för reptiler som gäller?

Hon är ca 9 månader gammal. och väger runt 350 gram har jag för mig.

vinteralvan
2011-07-06 15:02
#9

Så länge hon äter torrfoder så är det ju ingen fara. Leverpastej är väldigt näringsrikt också, vill hon ha det? Kycklinghjärtan kanske?

Upp till toppen
Annons: