Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2610 ggr
ScaryGargoyle
5/26/11, 10:27 AM

Ledsen igelkotte :(

Hej!

Jag vill så gärna ha något djur (förutom fiskar -.-') MEN min låtsas pappa är allergisk mot alla pälsdjur.. :( (Men tydligen inte mot min mammas hund) Men jag vill ju ha ett eget djur och hunden gillar bara min mamma..

Jag har nu fått upp ögonen för afrikanska pygméigelkottar(eller egyptiska långöradeigelkottar), folk säger att de är allergivänliga. Och min låtsas pappa kommer ju inte hålla på med kotten.
Jag undrar om det är sant att de är allergivänliga och om ni tror att jag skulle kunna ha det?

"I´m a scary gargoyle on a tower
That you made with plastic power.."

Annons:
Mikaela_B
5/26/11, 5:32 PM
#1

Dom är inte 100% allergivänliga, dom funkar bra för personer med mindre allergier, som ex jag själv, men även jag reagerar på dom vid hantering etc pga min allergi…

Dock har din styvpappa så intensiv allergi och med så bred grad av allt han är allergisk mot så är de inga garantier på att han klarar av en igelkott..

sedan har ni ju en hund i hushållet med som ifråga kanske inte skulle acceptera en igelkott, om hunden i sig redan är jätte dragen till enbart din mamma, så kan den också reagera på att en ny individ kommer in i familjen, har hänt förr och är inte allt för ovanligt…

Dessutom sitter dom flesta uppfödare på dvs andra pälsdjur som din styvfar lika så kan reagera på, så de är ytterst svårt att avgöra om han skulle klara de eller inte, hittar du någon uppfödare som inte har andra pälsdjur i närheten eller i hemmet så är de lättare att avgöra…

Det är inte heller många uppfödare som skulle sälja en igelkott där en sådan stor allergi finns utan en prövo tid, för risken är alldeles för stor för att det inte kommer funka.

www.blueberryhedgehogs.com

ScaryGargoyle
5/26/11, 10:33 PM
#2

Ok, tack så mycket :)

Hunden är det nog inge problem med för han skulle nog bara bli rädd för kotten och hålla sig undan. Men det går nog ändå inte att tänkas ha en liten kotte här hemma :(

Jag får nöja mig med den lilla tallkotten som min styvpappa släpade hem till mig ^^ <3 (hunden blev tillochmed lite rädd för den haha)

tack för svaret men jag får vänta med kotte tills nästa år då jag förhoppningsvis flyttar till Gotland :)

"I´m a scary gargoyle on a tower
That you made with plastic power.."

vinteralvan
5/27/11, 2:47 PM
#3

Min man är pälsdjursallergiker och det går bra. Om din styvpappa klarar av hund så är nog en kotte inget problem. Hur stort rum har du? Du kan ju ha kotten bara i ditt rum om det är tillräckligt stort.

ScaryGargoyle
5/27/11, 5:23 PM
#4

Jag vet inte riktigt hur stort det är men jag tror ändå det inte går .. :(

tack ändå :)

"I´m a scary gargoyle on a tower
That you made with plastic power.."

Mikaela_B
5/27/11, 10:49 PM
#5

#3 bara för att just din man klarar de så betyder de inte att dom är allergivänliga djur… Bara för att man klarar av ett djur betyder de inte att man klarar av ett annat, vi reagerar olika om de är fet päls, ph värden, tjock päls, tunn päls, och i igelkottarnas fall oftast taggarna när dom nuddar huden, så de kan irritera någon fruktansvärt på vissa, som i mitt fall…

Jag reagerar på vissa hundar, vissa katter dock inte alla…
Så de är jätte olika när de kommer till allergier….

Därför skall man inte rekommendera igelkottar som allergivänliga djur, för rent logiskt så är dom inte de…

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
5/28/11, 4:13 PM
#6

Om jag stack mig i handflatan på nån av Kottes taggar så kliade det någonting vansinnigt och handflatan blev helt röd.

Men jag hade inga problem att hantera honom så länge taggarna låg ner, då kunde man gosa (nåja:) utan några som helst allergiproblem.

Trampade också på en tagg en gång och höll på att klia sönder hela fotsulan. Otroligt individuellt det där med vad man tål eller inte.

Annons:
Lupin
5/29/11, 1:33 PM
#7

Ja precis, taggarna kan vara lite besvärliga ibland, annars har jag inte heller märkt något var gällande allergier mot själva igelkotten iaf.

Men precis som UlrikaD och Mikaela_B skriver så kan det klias av taggarna ganska rejält.

www.vovvensdagis.se

Mikaela_B
5/29/11, 6:40 PM
#8

#7 själva igelkotten? själva igelkotten består av mestadels taggar så själva igelkotten i sig är inte ett allergivänligt djur…

Skall man sitta och rekommendera igelkottar till allergiker och sälja dom direkt utan prov etc så kommer vi ha kotte blocket snart…. vi är redan på god väg…

Du har ingen garanti när du köper en igelkott att dom blir trevliga och håller taggarna nere, får du då en skygg igelkott så har du taggar i huden hela tiden, irriterande klåda som många inte orkar med och då säljs dom, så fortsätter de så….

www.blueberryhedgehogs.com

Lupin
5/29/11, 8:48 PM
#9

#8      Jag var nog lite otydlig här.

Jag menar absolut inte att igelkotten är allergivänliga djur. För det vore en lögn.

Jag menade att jag får klåda i handflatorna vid beröring precis som du och Ulrika beskriver. Men att jag inte känner av något nog allergi på andnings vägarna, som jag har för vissa andra saker som tex hund, pollen och damm.

Men med det så tycker jag inte att man ska köpa en igelkott om man är allergisk mot dom. För en allergi kan utvecklas väldigt fort. Man ska isf ha träffat igelkottar ett par gånger och rört dom, eller ha lånat en igelkott på prov eller så ska man ha gjort ett test tycker jag. Så att det kan kännas lite säkert.

Ber om utsäkt att mitt förra inlägg vart lite svår tolkat. Jag visste exakt vad jag ville ha fram, men nu när jag läste det så kunde man visst tolka det på fler sätt. Men nu hoppas jag att ni förstår hur jag menar iaf. Jätte bra Mikaela att du rättade mig lite där, såg juh inte förens nu hur tokigt det kunde bli. :)

www.vovvensdagis.se

[Hedvig21]
5/29/11, 10:01 PM
#10

Min pappa är lite känslig för pälsdjur men han klarar av både hunden och kotten. Men han klarar inte av kaninerna så väll.

Själv kunde jag inte vara nära pälsdjur som liten men nu går det finimang!

Men prova på! Vissa uppfödare t.ex brukar hyra ut sina kottar en viss tid som prova på innan köp, eller så kan du skiva upp dig som fodervärd och se hur det fungerar! :)

Vissa är mer känsliga för djur en andra!

Påtal om klådan när igekottens taggar går genom huden, Jag läste på nån sida att det är gift blandat med saliv som kotten smetat ut på sina taggar? Är det verkligen GIFT?!

vinteralvan
5/30/11, 12:13 PM
#11

#5. Jag uttryckte mig kanske fel, jag menade inte att rekommendera kotte trots att hennes pappa var allegisk. Jag menade att om hon kunde ha kotten i sitt rum så borde det ju inte påverka pappan om han inte visar sig vara superkänslig.

Mikaela_B
5/31/11, 3:19 PM
#12

#11 dock är de inte heller något bra allternativ att rekommendera eftersom att de fortfarande inte finns garantier att man inte känner av dom för att dom är i ett specifikt rum, är de så att dom är såpass allergiska så skaffar man sig inte djuret oavsett vad om risken finns…

På ett eller annat sätt så kan du fortfarande reagera på dom, vill du använda dig av botten material i boning etc så dammar de mesta som man faller för… vilket kan vara allergi framkallande, dessutom reagerar man på lukten eller på de sinnena så är absolut inte igelkott att rekommendera då dom luktar och dom fäller även dom, så päls kommer man inte undan, även om de inte är i lika stora mängder som en hund eller katt….

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: