Annons:
Etikettfoder
Läst 1601 ggr
Soppkey
5/19/11, 12:22 PM

Smådjursfoder?

Jag fick hem rekklam från lokala djuraffären idag, och där fanns reklam för specialanpassat torrfoder för smådjur. Det fanns för iller, råtta, gerbil, marsvin osv. Jag funderar direkt på om det är något man kan/ska/ska undvika ge sina kottar? Om någon av dem är specialanpassade på ett sätt som ligger närmre kottar än kattmaten gör? Vad tycker och tror ni?

Annons:
Mikaela_B
5/19/11, 10:52 PM
#1

Kollar man utomlands så finns det ju flertal foder som är just anpassat för igelkottar och som är rena skräpet….
Det finns inte många anpassade foder för specifika djurslag som är bra..

Vitalin till iller har jag till illern, men de är nog ett av få anpassade foder som jag tycker är klockrent, dock använder jag ganska mycket av just BARF till både iller och hunden, men funkar ju inte lika bra sånt på en igelkott :P

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
5/19/11, 11:07 PM
#2

Finns ju en del s.k specialanpassade foder som inte ens passar för djuren de är anpassade för. Chinchillafoder är ett bra exempel. Eller illerfoder från versele-laga ett annat.

Så man bör väl kolla innehållsförteckningen som med allt annat och jämföra med bra foder och se hur det ligger till näringsmässigt.

Soppkey
5/20/11, 10:20 AM
#3

Jo, självklart kollar man på innehållsförteckningen och jämför först. Jag tänkte bara om det kommit något nytt snitsigt, men förmodligen var det bara att vår lilla stad inte hade fått de nymodigheterna än, haha ^^

Så sorgligt egentligen, att inte ens de anpassade fodren alltid fungerar. Det finns ju säkert många som inte undersöker så väl och tänker "awesome, det här köper jag", och sen var det inte alls lika bra och nyttigt som om de hade undersökt först.. Så jag antar att det är som med allting annat - du kan inte lita på förpackningen.

Mikaela_B
5/20/11, 9:17 PM
#4

Precis…

Det är väldigt lätt att trycka en ettiket med en chinchilla, iller, igelkott eller liknande på¨och trycka på en förpackning ;)
Ser bra och pålitligt ut, men när man läser närmare så börjar man ju undra…

Var de något speciellt märke du tänkte på? Du nämnde inget märke nämligen så blev lite nyfiken på vilket du fundera på…

www.blueberryhedgehogs.com

missmirsch
7/12/11, 9:00 AM
#5

Jag har precis köpt hem ett illerfoder av märket Selective, Supreme Science. Smakar kyckling och kalkon och Stickis älskar det!! Innehåller 36% protein och 19% fett och linfrön. Kan det vara något kanske? Hoppas det då det är så populärt hos min kotte.

Upp till toppen
Annons: