Annons:
Etikettfoder
Läst 2696 ggr
Acchatina
2011-05-13 22:51

Vilket fodermärke?

Hej vilket mat märke förutom Royal Cannin, Hills, kan kotten äta?

Går "föreldrafritt kattmatt" bra?

Länk.

Mjau kattmat. Svenskproducerad kattmat

Så här står det på förpakningen:

Mjau Torrfoder Föräldrafritt

Användning: Helfoder för unga katter. Serveras torrt tillsammans med en skål friskt vatten.

Innehåll: Kött och köttbiprodukter (varav minst 4% färskt, svenskt kött), spannmål, fett, vegetabiliska proteinextrakt, mineraler, vitaminer, melassjäst.

Berikningsmedel, tillsatt mängd per kg: Vitamin A 10000 IE, vitamin D 800 IE, vitamin E (alfatokoferol) 55 mg. Tillsatt mängd koppar 2,0 mg (kopparsulfat). Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter. Mjau Föräldrafritt innehåller alla de vitaminer och mineraler din unga, växande katt behöver.

Näringsvärde: Protein 35% (därav taurin 0,15%), fett 15%, kolhydrater (NFE) 33%, växttråd 2%, mineraler (aska) 6% (därav kalcium 1,3%, fosfor 1,1%, magnesium 0,09%), vatten 9%. Omsättbar energi 1530 kJ/100g.

Annons:
UlrikaD
2011-05-14 11:26
#1

Jag hade hoppat över allting du kan hitta i mataffären. Både till kotte och katt för den delen.

Satsa hellre på ett bra kattfoder från djuraffären. RC, Hills osv.

Jag använde RC sensible till min kotte, funkade bra. Fast han åt ju massa annat också såklart, inte bara torrfoder.

Mikaela_B
2011-05-15 21:38
#2

Som Ulrika säger, dessutom så skall man försöka ha ett foder som håller ner fosfor nivåer etc och då lämpas inte Mjau som har en högre nivå fosfor än ex Hill´s sensetive stomage…

Sedan är det ju pga att dom har känsliga magar så skall du hålla dig till foder som är avsett för de och ex light foder…

De är svårt att hitta ett foder som skall komplitera de som en igelkott behöver så egentligen så borde man mixa foder för att det skall komma upp i det som dom behöver, eftersom att dom skall ha högre protein, låg fett halt och ett vist fiberintag som är svårt att tillmötes gå med enbart torrfoder, därför är insekter ett bra fibertillskott att ge dom, men då också vara försiktig eftersom att de innehåller större mängder fett, men foder med ris etc så också mer fiber baserade. Dock att man inte överkommer 15% i intaget…

www.blueberryhedgehogs.com

RisOtto
2011-05-16 20:29
#3

På tal om kattfoder…

Otto åtunder natten helt plötsligt på blommorna som står på golvet. Han hade tuggat på två hyffsat stora blad. Frågan jag ställer mig, borde jag ställa undan denna eller är det ofarligt för honom? Växten i sig är ofarlig ska tilläggas.

Acchatina
2011-05-18 21:02
#4

Fungerar Iams kattfoder då?

Mikaela_B
2011-05-19 23:00
#5

får jag lov och fråga dig varför du är ute efter ett billigare foder än royal? för just nu så rabblas de ju upp billigare varianter som inte ens kan jämnföras med de "högklassiga" foder som skall användas  till dom…

Mina igelkottar äter upp 5 kg foder / månaden, men då har jag ganska många också, de kostar mig runt 550 kr i torrfoders kostnader på dom i månaden, om vi skall se hur en normal kost ser ut då utan diande och dräktiga honor osv, för har man de hemma så är kosten så annorlunda och drar iväg en massa mer…

Men slår du ut de på antalet igelkottar jag har så är de inte ens 100 kr per igelkott i månaden i foder kostnader på torrfoder…
Har du bara en igelkott så räcker de med en liten påse foder, och skall du vara extra duktig och då se till att ha en ordentligt varierande kost med kokt kyckling, fisk, ägg etc så äter dom desto mindre torrfoder vilket gör att 1 MAX 2 st 200g påsar räcker i 1 hel månad för en igelkott.. och vad är de ? 65 spän i månaden max om de är hills, royals tror jag till och med är billigare…

Så varför ge sig ut efter ett foder som inte ens är testat när de finns rekommendationer med bra fett och protein halter på foder som royal och hill´s?

Dessutom finns royal i alla zoobutiker dom är så stora! Hill´s foder är dock ganska off på många ställen, jag har 1 återförsäljare jag köper av, många har inte hill´s alls eller inte de fodret pga att dom är så dyra…

Så är man ute efter billigare med högkvalite kör då på royal..
Kan man inte undanvara 100-150 kr / månaden på foder till sin igelkott så skall man inte ens ha djuret…

Ursäkta mig, men de låter liksom som att de skall vara så billigt som möjligt i detta fallet, speciellt när man kommer med mjau som förslag på skräp foder…

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2011-05-19 23:05
#6

Dåligt foder straffar ju sig i längden, oberoende av djurslag man har.

Sitter just nu hemma med hela nio katter (jourhem och kattungar) och alla äter högkvalitetsfoder. Det är en himla hög kostnad om man jämför med en igelkott.

Men jag (och blivande) ägare kommer i längden att spara in de kostnaderna på veterinärsutgifter istället. Det är ingen dum deal egentligen.

Annons:
Mikaela_B
2011-05-20 22:48
#7

Sedan är IAMS lika så med många andra foder märken de sonm det finns studier om som visar att dessa foder inte komplitterar en igelkotts behov av ett foder, och är därför inte ett bra foder för igelkott

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: