Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 6027 ggr
Sidentass
5/7/11, 1:06 PM

Låt oss hjälpa..

Nu är våren här, och Herr o Fru Tusentagg har vaknat upp efter sin långa vintervila. Underbart att ha dom små gästerna i trädgården, vi har ett hus byggt för kottisar där dom gärna vistas för att ta sina små siestor..

Men som bekant finns många faror för dom små liven, därför har jag tänkt att göra ett flygblad där man informerar om vikten av att köra mycket försiktigt, att ta det easy med gräsklippare, att dom inte ska dricka mjöl, men att vatten är nödvändigt för Kotte att få tillgång till under varma sommardagar..

Bra om så många som möjligt vill vara med o upplysa om farorna för vårt fina fridlysta urtidsdjur, brukar påstå att en av deras största fiender går på två ben..

Annons:
Soppkey
5/7/11, 1:53 PM
#1

Jättebra initiativ! Och som du säger, viktigt att säga att de INTE får dricka mjölk, då det är dåligt för dem. Föreslå också att man kan ställa ut lite kattmat istället, alltid populärt både hos våra tama och de vilda i trädgårdarna :)

Sidentass
5/7/11, 9:25 PM
#2

#1 Precis,  kattmat är också bra för dom, brukar steka pannkakor vilket är väldig uppskattat, men då använder jag inte mjölk utan tar grädde istället vilket dom mår bättre av , sen kommer jag också att upplysa att det är straffbart att till och med flytta på dessa djur innan man fått tillstånd att göra så från länsstyrelsen, tyvärr har det förekommit djurplågeri där kottarna fått falla offer…och det kommer gå ut på flera språk så att alla kan ta del av det hela…

Mikaela_B
5/9/11, 2:07 PM
#3

Tycker de är ett jätte bra inisiativ tagande!

Måste bara fråga, jag är inte jätte påläst om våran vilda igelkott, men klarar dom laktos bättre då än våra afrikanska? Eftersom att dom mår "bättre" av grädde än mjölk medans våra afrikanska är totalt laktos intolleranta och inte skall ha något av de?

Nu blev jag lite nyfiken…

Jag ställer gärna upp på att få upp dessa upplyssningar, hade sällskap av dom igår när jag var ute med sonen och lekte i solen:) så här har vi en hel del vilda igelkottar ute.

www.blueberryhedgehogs.com

Sidentass
5/11/11, 7:56 PM
#4

#3 Har inte märkt att "mina" kottar mått dåligt av grädden i pannkakorna, men däremot kan det kanske vara så att det är annorlunda med de afrikanska djuren. Har aldrig haft någon tam-igelkott utan har haft gläjden av att fått umgåtts med de vilda:-)

Däremot skulle jag inte använda mjök i smeten, för som bekant är det pastöriseringen som deras magar har svårt med. Vad trevligt att det finns vildisar hos dej också - man blir ju så glad av att stöta på dom små liven, snart får vi höra konsert ute bland buskarna..i form av "parningspuffanden";-)

[Nininosen]
5/11/11, 9:44 PM
#5

men grädde? vet inte har lite svårt att se att hur " vilda igelkottar" får tag på grädde i vanliga naturen? Men kanske att de klarar det, har jag ingen aning om men eftersom jag antar att de ej bor hemma innomhus under uppsikt hos dig så är det svårt att avgöra om det mår bra av grädde.

Men såg ett program om en tant som stekte pannkakor till dem, vet dock ej vad hon hade i dom om det var mjölk eller ej. Min personliga åsikt är iaf ( även om ingen frågat ) att kottar ej skall ha saker de inte kan få tag på i naturen. Och då är grädde/ mjölk lite skevt.

Men Mycket bra intiativ av dig att upplysa folk om att vara uppmärksamma på kottarna, håller me dig fullständugt om att kottens största fiende har två ben!

Sidentass
5/13/11, 2:23 PM
#6

Läste också att majsvälling lär vara bra för igelkottar..och kattmat har jag också gett dom, det hittar dom förstås inte i naturen ;-) . men har svårt att tro att innehållet där skulle vara skadligt för dom små magarna, men jag kan förstås ha fel..

Annons:
Acchatina
5/15/11, 1:39 AM
#7

Men e inte grädde delvis mjölk?

reira
5/15/11, 10:51 AM
#8

Vet inte riktigt hur det fungerar men det är skillnad på grädde och mjölk vad gäller toleransen hos djur. Personligen skulle jag inte ge mina djur grädde eller mjölkprodukter i vilket fall, tror inte ens att illrarna skulle jubla direkt men när jag bodde hemma drack katterna vanlig kaffegrädde dagligen. Som bekant är ju även katter intoleranta mot mjölk. De har aldrig mått dåligt av det och nu är de 12 respektive tio år, ragdoll på 12 och bondkatt på 10. Förut hade vi även marsvinen lösa i köket när jag var mindre och de kunde också sitta och dricka grädde. Vet inte hur det är med marsvin och laktos men inga problem med grädde i vilket fall, de lärde sig tyvärr uppskatta kattmat också vilket jag däremot kan tänka mig inte är så bra för en veggo-mage men de levde länge och väl med både kött- och grädd-intag i vilket fall Glad Har som sagt ingen aning om hur det fungerar i hela tillverkningen av grädde processen men men. Katter kan ju äta ost utan problem också om man inte ger dem för mycket, fast då är det ju "hård i magen" som blir problemet och inte mjölken i osten. Samt sitta och slicka i sig bregott när de tror man inte ser är ju också populärt, som det också är mjölk i. Vet inte hur det är med kotte, min kotte som jag hade förut drack laktosfri mjölk någon gång ibland för att hon tyckte om det väldigt mycket. Kan ju vara ett säkrare alternativ till grädde.

[Nininosen]
5/17/11, 7:36 PM
#9

men varför? om inte igelkotten får ut något jätte extremt bra av mjölk produkter så varför äns ge det till dom? Förstår inte?

Lupin
5/22/11, 10:15 PM
#10

Nej, jag måste juh verkligen hålla med dig Nininosen.

Det finns så mycket annat man kan bjuda sin lilla kotte så varför chansa med att ge sin lilla vän något sånt alls?

Det finns juh jätte mycket fina listor på vad du kan ge en igelkott helt säkert. Hur vet ni att det går så bra? Den kanske visst får magont eller i värsta fall visar sig flera år senare i en sjukdom.

Nu kanske jag är hård, men jag tycker att det är onödigt.

www.vovvensdagis.se

BlackWingedAngel
5/28/11, 10:33 AM
#11

Jag hoppar in här lite då, även om det var längesedan. Vilda igelkottar tål inte laktos i någon betydligt högre grad än de afrikanska. (Faktum är att människan är rätt unik med att dricka mjölk som vuxen. Andra djur slutar ju med det efter bebisstadiet.) Men precis som många laktorintoleranta människor så är grädde bättre än mjölk eftersom det inte är så processat. Det är dock inte det samma som att det skulle vara bra för dem på något sätt.

#6 Ang att de inte hittar kattmat i naturen så ser du väl ändå en skillnad på det och mjölk? De äter ju fortfarande kött och ägg i naturen, även om det snarare är daggmaskar, småfågelägg osv. Det finns ingen motsvarighet till mjölken i naturen och därför är de inte anpassade för detta.

Loviz
5/28/11, 4:11 PM
#12

Jag har 1-3 vilda igelkottar på uteplatsen :) Har bara sett en i år men förra sommaren hade vi 3 här.

Jag fick till ett riktigt glädje tjut häromdagen när kotte var och hälsade på för första gången i år.  Jag brukar ställa ut lite vattenskålar (framför allt noga med det när det är jätte varmt) och sen har jag gett dem lite torrfoder och burk kattmat nån gång varje sommar. Har inte vetat om det är ok för dem och jag vill inte tämja dem så de inte hittar mat själva. Är det ok att ge dem Royal Canin sterilised torrfoder och/eller blötmat???

Upp till toppen
Annons: