Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1217 ggr
missmirsch
2011-04-13 16:57

Kraffsande kotte

Halloj.

Är en hyffsat ny igelkottsägare som börjar kunna hantera min nya vän rätt bra. Har däremot ett problem.

Vi har en lägenhet på 55 kvm och Stickis har tidigare fått springa runt i hela lägenheten, eller bara i sovrummet. Vi har nu kommit fram till att vi vill stänga till sovrummet på natten, främst för att det är jobbigt att städa upp bajs under sängen. Stickis vet dock mycket väl (tydligen) att det är roligt att springa i sovrummet så varje natt står han och kraffsar på dörren i timtal. Jag går ibland ut och lyfter bort honom men han springer alltid tillbaka till dörren. Hur ska vi få honom att sluta med det? Det har pågått i ca 1½ vecka. Vi störs och han ser lite olycklig ut. Stickis är en väldigt "springig" igelkott men han har ju massa plats att springa runt i vardagsrummet och köket.

Tacksam för tips.

Annons:
[Nininosen]
2011-04-13 21:00
#1

Hejsan, kanske kan skaffa ett springhjul till han som han kanske tycker är roligare att springa i än att syssla med dörrkraffs. Han vill ju in och utforska. Om ni tar bort något roligt kanske ni kan ersätta "roliga sovrummet" med något annat på ytan där han får vara? strö ut lite nya saker på golvet innan ni lägger er så kanske han pysslar med att utforska nya saker ist.

Mikaela_B
2011-04-13 21:11
#2

Bästa tipset har du fått av nininosen, slutar han inte trotts detta så är de bara att sätta upp en liten vägg eller liknande vid dörren, ex en planka eller något som stoppar han från att nå dörren, dom brukar bli uttråkade efter ett tag och ge upp då, och då kan man ta bort den.

Har själv haft detta utanför min dörr pga samma problem, dock med skjutande av mat / vatten skålar och andra saker mot dörren som väckte sonen, så den finns fortfarande kvar utifall här hemma. Behöver inte vara någon hög grej, bara dom inte kan klättra upp på den.

www.blueberryhedgehogs.com

missmirsch
2011-04-14 22:50
#3

Tack för tips! Jag la ut lite roliga grejer till honom igår natt samt satte upp en skiva framför dörren. Han verkade inte jätteintresserad av leksakerna men fann inte lika stort nöje i att krafsa på skivan som på dörren. Så det ska nog lösa sig nu. Ska fundera på ett hjul oxå framöver.

Upp till toppen
Annons: