Annons:
Etikettleksaker-och-aktivering
Läst 4410 ggr
RisOtto
2011-03-31 21:40

Flying saucer wheel

Hej!

För ett tag sedan tipsade Soppkey här på forumet om det s.k Flying saucer wheel. Sagt och gjort, beställde ett exemplar från ebay och det kom redan samma vecka.

Otto har inte hunnit springa så mycket på det, men han gör framsteg. Spelade in en liten kort snutt på mobilen som jag tänkte dela med mig av. Är mycket mer uppskattat än ett traditionellt hjul, dessutom är det bättre för hans rygg.

Någon mer där ute som har köpt något liknande?

Annons:
Mikaela_B
2011-03-31 22:42
#1

Jag tror seriöst inte att mina 550-600 g kottar hade klarat av de där hjulet, dom håller ju sig ganska långt i kanten på de, även din där, mina hade ramlat av Tungan ute

Här hemma är man smidiga som kylskåp!

Jag gillar inte vinklingen på hjulet att dom egentligen skall behöva sprringa "sidleds" om så säga, krävs konsentration från deras sida så dom inte sätter något ben utanför hehe…

Ne jag gillar mina gnislande och skrikande hjul haha…

Men du får gärna uppdatera mer om detta hjul och vad du tycker om de, jag är alltid så skeptiskt till saker och ting men jag är alltid öppen för de mesta :D

Så vem vet kanske sitter man där snart också med ett sådant på prov… :P Du får hålla kotta träff eller något så man kan komma och snoka på ditt hjul ;)

www.blueberryhedgehogs.com

RisOtto
2011-04-01 14:04
#2

Detta är ju väldigt nytt för både mig och otto, men jag kan säga redan nu att han verkar gilla det bättre än vanliga hjul, för i det gamla hjulet sprang han aldrig i men på det här nya har han gjort några försök.

Tror dock att precis som du säger att det krävs lite koncentration och en del övning, för att inte ramla ner med benen. Sen är ju inte otto så stor som dina, han väger bara 350 g ungefär, vet inte hur det funkar med tyngre kottar men det kan ju vara värt att prova.

Sen är det ju väldigt positivt att det snurrar ljudlöst utan gnissel :P

Ypsilon1
2011-04-01 14:33
#3

ha-ha, flying saucer rules. och Otto är den gulligaste varelse som jag sett använda ett sånt. Så varsamt och förtjusande gulligt :)

Jag har också köpt en flying saucer åt min opossum, första gången blev det lite oplanerad flygtur å ena sidan, men fort blev han bara bättre och bättre :)

Mikaela_B
2011-04-01 22:45
#4

#2 haha kan tänka mig detta :P Äh jag är gammal modig, fast de skulle ju vara skönt att slippa skrubba trä hjul till fördärvelse var och varannan dag :P

Ja vi får väl se om man skall modernisera sig lite kanske haha!

#3 haha, flygtur stackarn :P asg!

www.blueberryhedgehogs.com

Soppkey
2011-04-05 10:08
#5

Vad roligt att det verkar ha blivit bra!

Och vilka söta videor folk lagt upp :D Det vore jätteroligt att fånga någon av mina kottar när de springer, även om jag inte vet hur det skulle gå till i och med att det går så jäkla snabbt, haha.

Precis som någon annan skrev så verkar mina kottar verkligen föredra saucern framför ett vanligt hjul. De har haft tillgång till båda i ett år nu, men står hellre i kö efter varandra för att springa i saucern än i hjulet ^^

vinteralvan
2011-04-05 15:11
#6

Finns det att köpa någonstans i Sverige? Hittar det inte in någon on-linebutik.

Annons:
Ypsilon1
2011-04-05 16:17
#7

#4 som tur är har han lärt sig väldigt fort och nu är Mumin expert på flying saucer :)

#6 jag har beställt hos equine-canine-feline Hjulet kostade 13 pund, postavgifter beror på hur mycket beställer man (börjar från 5 pund) och det tar 4-10 dagar innan man kan hämta pakettet på posten

RisOtto
2011-04-05 16:51
#8

Jag köpte hjulet  http://cgi.ebay.co.uk/Flying-Saucer-Large-Rat-Chinchilla-Spinning-Wheel-Toy-/160547663153?pt=UK_Pet_Supplies_Small_Animals&var=&hash=item6b1b369005

Gick på 137kr om jag inte minns fel… inkl frakt! Beställde på tisdag och fick hjulet på fredag.

TimmyL
2013-06-04 18:16
#9

#6 I Falun i Arken Zoo finns det flying saucers.

Upp till toppen
Annons: