Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2658 ggr
Lupin
2011-03-25 23:55

Pluttan har ont i tassen

Känner mig otroligt orolig idag. En utav mina igelkotts honor har olyckligt virat in sig i tyg som hade trådat upp sig runt hennes baktass. Hennes lilla tass hade hunnit blivit svullen och missfärgad fram på tårna. Men efter jag fick bort trådarna med mycket pill så började färgen komma tillbaka och svulnaden har lagt sig rejält. Det är bara fram på tårna på tassen som det fortfarnade är missfärgat. Benet är inte brutat eller så. Men lilla tassen ser inte så bra ut. Jag hoppas verkligen att det läggar sig tills imorgon, annars så får det bli akut till veterinären imorgon. Hade inte velat åka någonstanns med min lilla Plutta (Bantima) hon sitter juh i karantär och behöver lugn och ro. Det här var juh bland det sista hon behöver en kall och stressig resa till ett nytt ställe som ingen av oss känner lugn och ro på. Jag hoppas min tös repar sig. '

Hur har ni gjort som har varit med om liknade och hur långtid har det tagit innan eran lilla kottevän har återhämtat sig?

www.vovvensdagis.se

Annons:
UlrikaD
2011-03-26 02:38
#1

Har aldrig hänt mig med igelkotte men dock med chinchillatass. Jag masserade igång blodcirkulationen och då fick tassen tillbaka sin normala färg.

Om den inte får det så är det ju eventuellt amputation ifall tassen varit utan syre såpass länge att det bildas nekros. Och tassen alltså dör bit för bit.

Mikaela_B
2011-03-26 13:09
#2

#0 Just pga beskrivningen där du nämner att färgen har kommit tillbaka fast dock ej fram på tårna, så är de viktigt att du åker in med henne och kollar upp detta, för sedan som Ulrika nämner så kan amputation komma på tal, så att dra de säkra före de osäkra och låta någon kunnit kolla på de är bättre än att vänta tills imorgon eller på måndag…

Dessutom har denna tjejen redan haft det extremt jobbigt då hon var en av de som var dåliga hos mig, så en koll hos veterinären hade inte vart fel för hennes del. Dessutom att hon sitter i karantän skall ju inte vara en orsak till att man undviker veterinär vård. de är bara att säga att detta är ett djur som sitter i karantän pga import mm, så dom vet det så hanterar veterinären henne efter det.

Tycker absolut inte att du skall vänta. Utan att det skall vara en prioritering i dags läget att åka in med henne, speciellt efter allt hon redan fått gå igenom. Och att hon mått som hon gjort, kan inget mer än att gynna henne dessutom få gjort veterinärbesiktningen på henne.

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2011-03-26 13:15
#3

#2 Visste inte att det var en av de kottarna. Ja, då behöver hon ju en vet.check i vilket fall som helst, då hade jag åkt in direkt.

Lupin
2011-03-26 17:28
#4

Nu kanske vissa av er tycker att jag tar fel beslut utav att inte låta henne somna in. Men så här blir det, jag ge det en chans iaf.

Diagnos Aseptisk bennekros. Så det vart Antibiotika och smärtlindring i 7dagar till att börja med. Men det blir att amputera bort en del av benet på måndag.

www.vovvensdagis.se

UlrikaD
2011-03-26 20:28
#5

Varför skulle man tycka att det var fel beslut att inte låta henne somna in.

Alla djur förtjänar väl en chans hos veterinären. Hon kan ju klara sig jättebra ändå.

Jag har en chinchilla med amputerat bakben och de använder ändå sina ben att skutta på. Det är tre år sedan och det har aldrig synts att han saknar ett ben, han skuttar lika glatt ändå.

Hoppas lill-tjejen kryar på sig.

Lupin
2011-03-26 22:22
#6

#5 Det finns vissa som inte tycker riktigt lika. Jag har läst att vissa inte tycker att dom får ett värdigt liv med kandikapp. Och då tar dom heldre ett beslut att ta bort dom. Sen är det väl så att vissa inte vill/kan kosta på sina vänner den chansningen med dom riskerna som finns när man söver ett djur tyvärr. Men jag vill iaf ge henne en chans, jag hoppas att hon kan få ett riktigt bra liv ändå. Jag ska iaf göra mitt bästa för det.

Va roligt att det gick så bra för dig och din lilla chilla. Det känns peppande att höra. :)  

Lill pluttan är iaf jätte duktig på att ta sin medicin. Hon är pigg, nyfiken, pinar runt här på golvet, äter och dricker bra. På så sätt känns det iaf bra.

www.vovvensdagis.se

Annons:
UlrikaD
2011-03-26 22:51
#7

Har man tagit hand om ett djur så får man ju kosta på den vård den eventuellt behöver.

När min kotte blev sjuk i somras så kostade det mig flera tusen men det slutade tyvärr med avlivning ändå. Men man är ju tvungen att ta reda på om det gör att få dem bra först.

Sen om vården inte fungerar så måste man ju tyvärr släppa taget. Men alla förtjänar en chans. Håller på dig här!

Lupin
2011-03-26 23:07
#8

#7 Det är precis så jag tycker. Och jag hoppas att det ska gå riktigt bra. Känns bra att du håller med. Man får juh alltid lägga upp en buffert för sina små älsklingar, man vet juh aldrig när dom blir sjuka. :) Och dom kalasen är juh tyvärr inte billiga. Det här kalaset blir att stanna på ca 4000 som allt och det tycker jag inte är så farligt om det hjälper min lill-plutta.

www.vovvensdagis.se

[Nininosen]
2011-03-27 17:27
#9

Tråkigt att höra :/

Men 4000? Du har väl försäkring på henne?

Lupin
2011-03-28 20:29
#10

#9 Det här är en liten igelkott som kommer från tyskland, jag fick hem henne till mig den 19/3 och jag hade oturen att karenstiden inte hade gått ut så försäkringen inte kunde börja täcka något. 3.850kr kostade då själva operationen, då är inte första besöket med som hon gjorde i lördags.

Men nu är hon hemma iaf och allt verkar ha gått jätte bra. Dom trodde att hon skulle vara bra och kunna sluta äta både smärtlindring och atibiotika redan efter 3 till 4 dagar.

www.vovvensdagis.se

[Nininosen]
2011-03-28 21:37
#11

Hoppsan, de var ju inte bra! Hoppas hon klarar sig nu då! Men antibiotika bör man väl ändå ha i 10 dagar? Eller har jag kanske fel?

Lupin
2011-03-29 21:01
#12

Ja, man hade lite otur, men huvudsaken hon blir att må bra iaf.

Nja det vet jag inte. 3-4dagar var iaf vad han som utförde operationen sa efteråt. Hon äter och dricker ich rör på sig flitigt iaf. :)

www.vovvensdagis.se

Upp till toppen
Annons: