Annons:
Etikettuppfödare
Läst 2030 ggr
Mikaela_B
2007-12-11 02:33

Import planer

    Vi planerar att ta in Igelkottar från USA och Tyskaln till våren/sommaren - 08 Har kontakt med flera uppfödare, dock enbart kottar med stamtavla! Då de är det enda vi köper, dom skall alltså ha stam, de är våra krav. Kommer även att ta in från Danmark 08, antalet vet vi ej än men 2 st från tyskland.

Vill redan nu kolla om det finns intresse av andra som kanske också vill ha utifrån.

Varför vi väljer att köpa ifrån utlandet är pga att vi vill bättre och bygga på igelkottens linjer här i Sverige då man har sätt en hel del dåliga resultat pga hobby aveln, men även många fina och dom tycker vi skall fortsätta så! Men dock ej dom oseriösa.

Antingen så får man flyga in dom från tyskland, då får man hämta dom på arlanda! men man skall tänka på att ungar är känsliga och det är inget 100% att alla överlever flygresan, därför planerar vi nu på att bila ner till tyskland och hämta dom själva!

Dels för att träffa uppfödaren, se föräldrarna till ungarna och för att göra resan så säker som möjligt!

Så finns de intresse att bila ner med oss så kan ni skriva här eller Pm:a mig!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
UlrikaD
2007-12-11 03:05
#1

Jag blir lite nyfiken på vad det kostar att importera en kotte. Har ju själv åkt bl.a till Tyskland, Danmark och Norge för att hämta chinchillor. Och Danmark för att hämta iller.

Mikaela_B
2007-12-11 03:32
#2

    # Uppfödaren i just tyskland kan inte ge något pris förens hon vet vad det blir för färger på ungarna, i USA och andra länder går priset mkt efter färgen/ teckningen nämligen. I danmark betalar man runt 600-700 :- för en igelkott, men då utan stamtavla, vilket som med alla djur inte ger garantier för djuret bakgrund.

Och eftersom att uppfödaren i Tyskland planerar 2 kullar tills våren/sommaren då vi skall hämta våra så har ja mer info då! iallafall lite längre fram!

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2007-12-11 04:04
#3

Det låter spännande!

Mikaela_B
2007-12-11 04:10
#4

    #3 kan ju säga att de kontakter jag har i danmark ger utbud på alla möjliga djur till mycket billigare priser än i ex Sverige, men då får man ju också räkna med att ta allt med en klack spark då man oftast inte har en aning om bakgrund och sjukdoms historia.

Varav därför i mitt läge köper enbart kottar med stam! och får pga detta betala ett högre pris mellan 1000-1500:- / Kotte, men de är helt klart värt det!

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2007-12-11 04:48
#5

Själv köper jag heller inga djur utan stamtavla. Enda undantaget från den regeln är väl omplaceringsdjur.

Mikaela_B
2007-12-11 05:07
#6

    #5 jo precis, dock har ja ju hund utan stam oxå men men, de funkar lika bra de =) men inga avelsdjur utan stam!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Coturnix
2007-12-11 09:44
#7

-Hur är det med karantän? Behöver inte igelkottar det? Eller friskhetsintyg etc.?

Mikaela_B
2007-12-11 09:53
#8

 #7 man skall ha tillstånd från jordbruksverket vilket kan vara struligt men efter lite om och men så får man igenom det om allt är som det skall! När de gäller karantän så brukar man få ett vilkor som säger att man skall hålla dom isolerade från andra djur i en månad från det då man får hem dom, alltså har man karantän själv.

www.blueberryhedgehogs.com

Coturnix
2007-12-11 10:09
#9

Ok.:)

zickan
2007-12-12 15:41
#10

woho.. jag vill ha 1-2 st.. helst flickor i allt annat än normal. hellst apricos och albino.

inge djur innan sista jan men efter det har jag stoort utrymme igen:-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2007-12-12 22:38
#11

#10 jag skall själv ha in 2-3 st beroende på, och skall ha in 2 Pinto töser iallafall som de ser ut sedan så kan de hända att vi tar in fler än det, får se hur ekonomin och platsen ser ut då!

Sedan skall jag ha in 2 pojkar, hälst men kanske bara blir än. Färgen har jag redan bestämt men kommer ej på namnet just nu :P haha… så ja skall bara ha in färger som inte finns i sverige med andra ord  och alla mina kottar har stam och alla är obesläktade!

www.blueberryhedgehogs.com

Alexej
2007-12-13 10:16
#12

Mikaela, om du behöver hjälp med översättningar eller nåt från Tyskland, pma mig gärna. Kommer från Tyskland.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mikaela_B
2007-12-13 16:42
#13

    #12 så bra! då vet jag, just nu så pratar dom faktisk engelska med mig som jag har kontakt med, men skulle de dyka upp så vet jag detta! :D

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Alexej
2007-12-17 08:52
#14

Hittade iaf en söt igelkotte på ett tysk forum:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mikaela_B
2007-12-17 11:44
#15

    #14 haha naw :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2007-12-17 23:33
#16

mh jag vill ha så ljusa som möjligt.. som sagt hellst en apricos tjej. funkar med allt bara inte normal färgat.

nöär tänker du imp kan du ta med 1-2 st åt mig med?

vet en annan som gärna vill ha en ljus grabb hellst albino lr liknande

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2007-12-18 01:31
#17

    #16 planerar i mars/april som de ser ut nu!

Är säkert inga problem att ta med 1-2 extra, bara att ni får lägga till lite extra på bensin kostnader då de just nu ser ut som att vi tar bilen ner…

Men kan ju återkomma när allt är spikat och klart eller iallafall på G

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2007-12-27 22:28
#18

yes.. bensin är inge problem.. bara säga till och vart så man kan börja se om man ens kan hitta någon unge.. eller kanske flörta med dig om du hittar fler ;-9

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2007-12-28 00:57
#19

    #18 den uppfödaren jag har kontakt med säljer sina med stamtavlor mm. Dom kommer va vet.besiktade mm innan transporten mot sverige. Och alla papper mm kommer finnas med, vi får även kvitton på veterinärbesöken mm, och varsitt ex på varje unge som åker med oss till sverige igen på att dom är veterinärbesiktade, och även en sådan där fin undersökningsblanket som vetten fyller i.

Och hon skall ta 2-3 kullar i samma veva nu, de är dom första kullarna för år 2008 som hon tar och på olika par med olika färger! Kommer få mer info i Februari i år tror jag om vilka möjliga färger ungarna kan få, så då kommer det in en lista på färgvalen som finns!

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2007-12-31 02:14
#20

ah sweet.. :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Hatasallad
2008-01-07 12:24
#21

Är det egyptiska eller pymgéigelkottar du ska ta in?

Mikaela_B
2008-01-07 14:32
#22

    Afrikanska då de är vad min uppfödning består av

www.blueberryhedgehogs.com

toveb
2008-01-26 00:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hör av er om ni skulle någon ta in en långörad ung egyptisk igelkotts-kille med gott temperament, gyllene päls,och en stamtavla, åt mig,från tex Tyskland.

zickan
2008-01-31 01:46
#24

#23 välkomen hit tove ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-02-03 19:39
#25

    #23 Välkommen hit =) Jag hoppas på att mina planer blir av, väldigt mkt nu och anlende precis tillbaka till iFokus efter långt uppehåll, men visst de skall säkert gå att ordna…

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: