Annons:
Etikettallmänt
Läst 2372 ggr
dreamiz
12/16/07, 7:58 PM

mer info

Jag tycker igelkottar verkar så himla mysiga. Har alltid gillat dom vilda och blir nu mer och mer intresserad av de tama. Det är inte aktuellt för tillfället men jag skulle ändå vilja veta mer om dom.
Vad äter de?
Hur bor de?
Hur gamla blir de?
En eller fler?
Ja, som ni förstår är det inte mycket jag vet om dom, men enda sättet att lära sig är ju att fråga!
Försökte leta info här men hittade det inte nu men det kanske kommer.

Annons:
Mikaela_B
12/16/07, 8:27 PM
#1

    vad dom äter finns under artiklarna även inne på artikeln ang fetma. Men för att ge svar på dina frågor så svarar jag så gott jag kan här =)

* Dom äter det mesta egentligen, basen är Katt torrfoder ex Hill's Light eller för ömtåliga magar. sedan så kan man variera med div grönsaker mm, Zofobas, Pinkies och mjölmaskar + Syrsor är också uppskattat, det viktiga är att man håller dom under 30g/dag i köttrason och tar de försiktigt med frukt och grönt pga socker och fosfos, skall slänga upp lite bilder på hur en lämplig mattallrik skall se ut!

* Det är INGA bur djur, man kan ha ex en kaninbur som representerar " hem " men buren skall alltid vara öppen då dom skall ha 20kvm rörlighetsyta enligt lag. Tillbehör till boendet är olika leksaker, barnleksaker och bollar mm. Även springhjul är uppskattat och dessutom nyttigt för dom. Lämpligt bomaterial och tillgång till mat och vatten, mat severas 1 gång per dag, vatten skall alltid finnas, sedan så kan man välja själv om man vill lära dom att gå på lådan, då får man hitta en lämplig låda som passar.

* Man vet egentligen inte hur gamla dom blir, det finns teorier och upptäckter från allt mellan 3-4 år 6-7 år och upp till 10 år, men jag stannar nog på en siffra mellan 5-7 år faktiskt.

* Man behöver inte ha fler, de är inga flockdjur, och i många fall kan man INTE ha fler för att dom kan börja bråka, speciellt när det gäller honor som är mer revir märkande än vad hanar är.

Hoppas att du fick någorlunda svar på dina frågor =)

www.blueberryhedgehogs.com

dreamiz
12/19/07, 10:01 PM
#2

Tack för svaren! Det var precis vad jag var ute efter så här till o börja med. Har ju som sagt inte tänkt skaffa nån kotte men är intresserad, o vem vet vad som händer i framtiden?

Att de vill ha hjul hade jag inte kunnat gissa ens. *ler*

Mikaela_B
12/19/07, 10:33 PM
#3

    #2 jag håller på att jobba med flera olika artiklar just nu, dels en för vad igelkottar behöver som krävs för deras behov mm :P men som sagt de tar sin tid att få dom bra!! =)

www.blueberryhedgehogs.com

dreamiz
1/7/08, 7:21 PM
#4

Har inte varit inne här på ett tag men ska gå igenom o läsa artiklar sen. Intressant även att jag inte planerar att skaffa nån kotte nu. Men de är ju underbara!

Farwuq
2/23/08, 7:02 PM
#5

Jag är en - i det tysta - vän till igelkottarna som råkade titta förbi här på ert forum.
Jag är också är en i ämnet fullständigt okunnig människa.

Så…
Mina dumma frågor till er som vet något om igelkottars liv och leverne är:

Hur störs igelkottarnas vintersömn av att vara tamdjur?

Om de nu går i dvala, hur ska man då ordna för dem så att de har så bra som möjligt under vintern?

Hur är de i all allmänhet till lynnet?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Catteklina]
2/23/08, 7:14 PM
#6

En tamigelkott ska inte gå i vintervila/dvala, då jag har hört av andra att det är svårt att få dom att vakna igen, har till och med hört om dom som inte fått sin igelkott att vakna igen, utan att den har tynat bort.
Mikaela är mer insatt på just det ämnet, men om jag inte är helt fel ute så har allting med deras ämnesomsättning att göra.
Så det rådet jag har fått är: "Låt aldrig din kotte gå i dvala".

Och inte mår dom sämre för det, alla mina kottisar kutar runt och leker precis som vanligt under vinter halvåret som dom gjorde under sommaren.

Sen hur igelkotten är beror helt på individen tycker jag. Vissa av mina kottar tycker om att ligga under täcket hos en, medan andra föredrar att själv springa runt och roa sig i huset.
Men dom är helt klart speciella med sina egna personligheter osv :)

Hoppas att detta var lite svar på dina frågor :)

Annons:
Farwuq
2/23/08, 7:25 PM
#7

Man tackar för svaren.

Jag har några till på lager.

Våra vilda igelkottar går de att ha som husdjur?
Tänk rent teoretiskt att du står där med en hemlös liten moderlös kotte i handen, vad bör man göra?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Catteklina]
2/23/08, 7:51 PM
#8

#7 Går och går, det gör det väl. Men det är förbjudet enligt lagen, då den svenska igelkotten är fridlyst. Så hittar men en moderslös kotteunge som man tycker ser illa däran ut, så bör man ringa till vildskydd eller vad dom heter *kommer inte på namnet, det ligger på tungan* Så får man höra med dom.

Upp till toppen
Annons: