Annons:
Etikettförsäkringsfrågor
Läst 4326 ggr
Mikaela_B
12/11/07, 8:39 AM

Försäkring!

    Agria är det som försäkrar både Afrikansk och Egyptisk igelkott. Enligt mig så är det väldigt viktigt att försäkra sina djur, men när det gäller igelkottar så finns det ingen direkt expert som man kan vända sig till, och kunskapen är inte den bästa som man kan önska!

Detta gör ju det hela ännu viktigare att ha försäkring på dom, för dom kostnaderna som en oförsäkrad kotte kan få skulle jag inte vilja ha på mig med tanke på hur dyrt det är även med försäkring!

Eller vad tycker ni om detta med försäkring?

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Leffe
12/11/07, 12:54 PM
#1

Igelkotten går väl under gruppen Smådjur på Agria. Är Agria det enda försäkringsbolag som försäkrar igelkott eller finns det kanske fler

[Catteklina]
12/11/07, 1:53 PM
#2

Jag har 2/5 igelkottar försäkrade här hemma. Dom 3 nykomlingarna har jag inte hunnit ta försäkring på eller fått iväg för att bli veterinärsbesiktigade ens, men den dagen kommer och odm ska helt klart också försäkras!

Mikaela_B
12/11/07, 4:34 PM
#3

    #1 ja det gör dom, tror jag iallafall, jo de borde dom! och agria är det enda försäkringsbolaget som försäkrar igelkottar, iallafall i nuläget.

# jag har på 3/3 igelkottar.. hehe, dock sitter jag fortfarande med en namnlös tjej fast i papprena heter hon Luna så hon får väl fortsätta med det även i försäkringen :p

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
4/19/08, 11:29 PM
#4

Självklart med försäkring. Man försäkrar sig själv, sitt hem mm, så absolut djuren oxå oavsett djur. Eller nja när jag tänker på det så skulle jag nog inte försäkra vandrande pinnar tex. Men min kotte är helt klart försäkrad. Gjordes direkt när jag fick henne.

zickan
4/20/08, 5:02 AM
#5

Flesta av mina djur är försäkrade men jag är inte försäkrad. Ger kanske en blick i vad jag bryr mig mest om.

tycker dock att man kan få rabattom man försäkrar flera djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Susan80
4/20/08, 11:30 AM
#6

Jo det kan jag hålla med om, rabatt om man har flera djur. Men du borde nog försäkra dig själv oxå. Bor du hemifrån har du ju säkert en hemförsäkring och då är du ju delvis försäkrad själv oxå

Annons:
RThink
4/20/08, 12:16 PM
#7

Jag har alltid varit väldigt anti försäkringar .. Tycker inte man får ut nått av de egentligen tex. när jag körde på en hare här om natten och hela fronten på min nya bil e kaputt  får jag troligen bekosta själv :-(

Men med just djur … Jag har en försäkring med ganska låg självkostnad för lyckor sker ju altid när man inte har pengar …

de trista att vi som bor i mälardalen har den närmate igelkotts experten ( veterinären ) i sthlm och ha rinte varit en suck att hinna dit varken då piffo hade somnat in, när baicon blev dålig och somnade ett par timmar senare ,  när lisa fick ungar helt oväntat och vi behöver bebis grejer eller när vår älskade lisa slutligen somnae in fridfullt ..

Lika med GP de e svårt att ha exotiskadjur om man inte bor i större städer eller övertalar sin lokala veterinär att utbilda sig i området … Tyvärr vet jag troligen mer om GP än Störmsholmsveterinärer… Känns ju lite sååå, och varför är jag försäkrad hos er då..?

Men självklart, tycker alla fall att de borde vara obligatoriskt att ha en liten försäkring på alla djur som med bilar har man alltid en oblikatorisk trafikförsäkring och sen kan man välja om man vill ha mer tjänster …

zickan
4/20/08, 5:10 PM
#8

Ne jag har inge hemförsäkring heller. Förr hade jag genom facket men gick urn nyligen. Lite dåligt med slantar så man måste spara på nått håll.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
4/28/08, 11:24 PM
#9

Såfort jag får mina kottar sätter jag försäkring på dom. Redan kollat upp det och det kostar inte så mkt, så det kan man lätt slänga iväg pengar på enligt mig.

Gäller för vilket djur som helst iof tkr jag. Om man inte har försäkring får man skylla sig själv om man åker på en större kostnad för tex operation eller röntgen eller liknande.

zickan
4/29/08, 12:29 AM
#10

#9 jag tycker det beror på djur. Jag har 10 råttor. de kommer jag aldrig att försäkra eller möss och majsormarna. Det är det inte många som gör heller. Men hund, papegoja, igelkott, gp råtta eller de flesta större djuren som lever mer än 2-3 år eller är dyrare sätter jag försäkring på.

De andra djuren lägger jag hellre undan en slant per månad till den dagen då det ev kommer att behövas vilket är så sällan. Man tjänar på att lägga undan försäkrings pengarna på ett djurkonto istället och anväda vid nödfall till de djuren.
På 3 år med ca 30 råtter, 20 möss med ungar har jag varit hos vetten två gång om man inte räknar avlivningar.

Vilket betyder att jag har sparat ungefär 36000 under treårs period och förlorat 600+1200 gällande råttorna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/29/08, 12:35 AM
#11

hum, e ja den enda på jorden som försäkrar råttor? :P haha, närmare 40 st hemma förut alla försäkrade ;)

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
4/29/08, 1:09 AM
#12

ja du är nog en av de få som försäkrar så många. jag satt och räknade på hur mycket jag betalade per år för alla råttor samt vilka utgifter det ger hos vetrinären och sedan hur stor risken var att jag skulle åka på nått.

en operation ligger på ca 600-2500 och man opererar sällan alla sina råttor på samma år. Jag har kastrerat en och tönt en´cysta på en annan. avlivning ca 300.
Jag tyckte det blev väldigt dyrt med försäkring i slutändan och smartare att spara på ett annat konto. Får man över nått så kan man lyxa till det lite med en ny bur eller nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/29/08, 1:17 AM
#13

#12 men ja e knäpp med, tror agria är lite less på alla mina försäkringar som finns hos dom asg!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
4/29/08, 1:36 AM
#14

mh.. de borde seriöst ha rabatter om man har flera försäkringar hos dom. så störande när man har 10 st att man inte kan få rabatt på en ende sak.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/29/08, 1:38 AM
#15

# har haft som flest hos dom 44 st tror jag :S om jag inte mins helt fel, och tror aldrig jag fått rabat heller..

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
5/2/08, 9:20 AM
#16

nej jag vet. men jag tycker man borde få mängd rabatt eller nått. det lockr fler att anmäla. fick försäkringen på min grå jako nu. ett halvår för ca 150:-. sjukt mycket billigare än en råtta på halv år trotts att de är så mycket dyrare

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Christiaan
10/16/08, 4:24 PM
#17

…jag tänkte på om det är lönt med försäkring på kotte…

bemötandet hos veterinären blir klart bättre, tar man en oförsäkrad kotte till djursjukhuset i Malmö är avlivning det första veterinären rekommenderar (inget förtal…har varit med om det), få veterinärer verkar fatta att man älskar sin kotte mer än plånboken…

men bortsett från bemötandet….spar man in på vetkostnader med försäkring? hur mycket är självrisken? årskostnaden för agria?

det verkar bli dåliga tider rent ekonomiskt sett och jag vill aldrig behöva avstå från veterinärvård av kostnadsskäl…..

FunkyShrimp
10/16/08, 4:28 PM
#18

#17 ja det är värt som fan!

Vet du hur mkt det kostar att ta en kotte till veten? rätt mkt tycker jag i vissa fall.

Det kostar knappt någonting, så varför inte?

SEK 27/månad   SEK 160/halvår   SEK 315/år

Veterinärvårdsförsäkring
Försäkringsprodukt Agria Veterinärvård
Grundsjälvrisk SEK 700
Ersättningsbelopp SEK 10000
Självriskprocent 20,00 %

Christiaan
10/16/08, 5:36 PM
#19

Jag vet mycket väl hur mycket det kostar att konsultera vet.

med en grundsjälvrisk på 700 och en årskostnad på 315 så måste den årliga rutinundersäkningen gå på minst 1015 för att det ska "löna" sig med försäkring (bortsett från "worst case scenario" med en sjuk kotte som kräver omfattande vård)

FunkyShrimp
10/16/08, 6:31 PM
#20

Ja besämt själv, men jag tycker det är dumt att inte försäkra.

Man vet ju aldrig om nåt händer.

Annons:
Christiaan
10/16/08, 6:54 PM
#21

man kanske ska se det som hemförsäkringen då…man betalar i hopp om att man aldrig skall behöva ta försäkringen i anspråk

Christiaan
11/8/08, 8:57 PM
#22

…av en slump råkade jag uppmärksamma att man får rabatt på hemförsäkring hos Länsförsäkringen om man tecknat djurförsäkring hos Agria (Agria är tydligen en del av Länsförsäkringen)….

en ekonomisk fördel som kanske kan få somliga att skaffe den ena eller andra försäkringen…även om det talas mycket om lågkonjunktur (eller just därför)

Chikara72
11/11/08, 12:58 PM
#23

Jag måste nog säga som så att man gör bra i att vara försäkrad, både djur som husse och matte. Blir man sjuk och har en grupplivsförsäkring så kan man få ut rätt mycket pengar på den. Det finns nånting som heter Afa som man kan få ut om man varit sjukskriven en längre tid. Inget direkt arbetsgivarna tipsar om. Ytterligare vill jag tipsa om en försäkring som heter AIG, det är en cancerförsäkring, eller en försäkring som man kan skaffa ifall man skulle få medicinska problem som just cancer. Det drabbar fler än man kan tro. Jag själv är försäkrad över öronen och det är väldigt vettigt att vara det. Se iaf till att ni har hemförsäkring och grupplivsförsäkring. Har ni sambo eller är gift kan ni medförsäkra denne också. Jag kommer försäkra min kotte sen när jag inköpt en. Mvh Jenny

FunkyShrimp
11/11/08, 1:36 PM
#24

Precis. Man förlorar ju inte nåt på det, så varför tveka?

Upp till toppen
Annons: