Annons:
Etikettveterinärer
Läst 2372 ggr
Hatasallad
1/7/08, 12:32 PM

Veterinärer

Kanske skulle skriva en artikel om kottarnas sjukdomar? Om det inte finns det redan vill säga.

Och gärna en lista med veterinärer och djursjukhus som tar emot kottar.

Annons:
Mikaela_B
1/7/08, 2:36 PM
#1

    En artikel om sjukdomar tror ja de finns om jag inte är helt bakom flötet :S så mkt i huvudet så ja glömer ju va jag själv skrivigt :P Men visst kan jag försöka få ihop en veterinärlista, dock är de ju lite jobbigt för mig att hitta veterinärer i andra län än mitt.

Då dom inte direkt går ut på hemsidor och liknande med om dom tar emot igelkottar eller ej.

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/29/08, 3:13 AM
#2

Efter att uppfödaren jag ska köpa mina kottar av ringde mig tidigare "idag" så ringde jag veterinären i jönköping.

Jag undrade ifall de "utförde" kastrering på igelkottar. Hon som de kunde tänka sig gjorde det (de har inte haft nåt kottekastreringsfall innan) var tyvärr sjukskriven fram till om en 1½ vecka, men de trodde att det skulle gå bra.
Jag frågade vad det ungefär skulle gå på hon jag pratade med sade ungefär runt tusenlappen.

Kan vara bra att veta för er andra om ni undrar samma sak! =)

Mikaela_B
4/29/08, 11:49 AM
#3

#2 hum, nja kastrering på ett så litet djur. Tycker de e en sak att kastrera en hund eller liknande, iller behöver man ju i vissa fall speciellt som med honor som ej går i avel etc, men hur ofta händer de att man kastrerar en råtta? och en igelkott?

har aldrig hört någon som ens har tänkt tanken så de va lite nytt.
Får ja lov att fråga varför du skall kasterar igelkotten?

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/29/08, 1:44 PM
#4

Jag kan personligen tycka att det känns onödigt att kastrera en igelkott. Ser inga fördelar med det.
Men lycka till!

FunkyShrimp
4/29/08, 4:58 PM
#5

#3

Nu ska vi se om det funkar ;P

För att om jag ska ha en hone och hane vill jag inte att de ska para sig. Och inte så vanligt att man kastrerar smådjur håller jag inte med om.

Kaniner, marsvin, råttor, chinchillor, folk kastrerar dom. Så igelkott är ju i "samma storlek" på ett ungefär så tycker att det är samma sak.

Sedan vet jag inte om de blir lata eller liknande av det. Men klart man kan kastrera dom liksom med andra smådjur ;)

Mikaela_B
4/29/08, 5:13 PM
#6

#5 men varför skall du då ha en hona och en hane?? vem är uppfödaren du sa jönköping är de möjligen mymland? eller va hon kallar sig :P

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Hatasallad
4/29/08, 8:53 PM
#7

#5 Men kottar är ju ensamlevande djur…

Mikaela_B
4/29/08, 8:58 PM
#8

#7 kan ha dom i flock också, men då honor för sig och hanar för sig, inte alltid dom går ihop för de…

sedan är de inte sälert att en hona skulle trivas med en kastrerad hane iallafall, dom dras bara till varandra vid parning annars vill motsatta könet hålla sig ifrån…

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/29/08, 9:11 PM
#9

Hanar tillsammans hade jag aldrig rekommenderat, men jag vet ju själv inte hur det funkar eller om det ens funkar. Tänkte mer hur dom är med revir osv.
Sen honor tillsammans brukar väl gå bra, så om du vill ha två, varför inte köpa två honor?

Mikaela_B
4/29/08, 9:15 PM
#10

#9 hanar kan funka ihop utan några problem alls, men sätt aldrig ihop en könsmogen hane med vuxna redan, då går de garanterat åt skogen kan jag lova :P

så oftast blir de ju att man kör på fler flockar på hanar än honor, då honor är lättare att få ihop, oftast vill ja tillägga..

har haft 5 hanar ihop utan några problem, men skulle aldrig sätta ner en 6:e med dessa i efter hand, för då kan de bli ett himla liv…

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/29/08, 9:23 PM
#11

#10 Okej, då fick jag svar på det :)

Mikaela_B
4/29/08, 9:25 PM
#12

#11 haha :P jo och så får man ju skriva in den traditionella komentaren " De är från individ till individ" är så trött på att säga den meningen men den stämmer ju :P

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/29/08, 9:25 PM
#13

#12 Det stämmer på det mesta ;)

Annons:
FunkyShrimp
4/30/08, 1:01 AM
#14

Nu vet jag inte om jag ska ha kastrerad hane och hona, jag hade ju aldrig bestämt mig för det :P ringde bara och kollade ifall det var möjligt.

Och ska inte köpa kottar i Jönköping från Mymland eller vad du sa^^
ska köpa strax utanför Vetlanda.

Mikaela_B
4/30/08, 12:37 PM
#15

#14 okej =) var bara nyfiken på vart dom kom ifrån :P
Är de en kille du köper dom av ?? eller är de ett par som du köper av??

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 3:07 PM
#16

#15

Aa^^ Nupes en tjej. Carina heter hon^^
Sedan vet jag inte om hon bor med pojkvän/sambo etc.

Mikaela_B
4/30/08, 3:10 PM
#17

#16 okej =)

Är de inte Carina som har mymlan?
är nästan säker på det :P speciellt om de är apricot du skall köpa så är jag nästan säker på att de är hon, då har du zickan som har en tös ifrån mig som kommer därifrån och Catteklina har oxå 2 ifrån henne ;)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 3:19 PM
#18

#17

Mh. Du, jag har ingen aning :P Har inte fått reda på nåt uppfödnings"namn"^^ Mer är Carina^^
Catteklina kollade jag först hos ifall hon hade kottebebisar o sälja, men de var redan tingade, så hon föreslog ist Carina då. Men då fick jag namn o nr men ingen namn på själva "uppfödningen" så att säga ;P. Men då är det förmodligen det ja! =)
Vad jag vet så har hon ingen hemsida. Hade underlättat att kolla på ungarna via internet, men får istället åka dit och välja^^ (då jag inte är säker än helt på vilka/vilken färg/kön jag vill ha)

 
Aha ;D Trevligt! Ja Catteklina visste jag att hon hade därifrån :)
Roligt att man träffar på folk som har ifrån samma uppfödare^^ iof finns det ju inte så många, men ändå =)

Vart nånstans kommer dina ifrån?

Mikaela_B
4/30/08, 3:23 PM
#19

#18 japps då är det samma uppfödare som oss ;)

Min första kom ifrån Carina, samma som du skall köpa ifrån.

sedan köpte jag min andra ifrån en uppfödare halland, efter de från Danmark och nu skall ja ner och hämta 2 ifrån tyskland om några veckor sedan åter tillbaka i Juni-Juli och hämta 2-3 till sedan ner till Milwaukee i Oktober och hämta 2 till ;)

så jag köper mina utomlands och inte ifrån sverige längre.. ;)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 3:31 PM
#20

#19

Okej :) vad var det för färg på den? (nyfiken^^)

Ojoj! Det blir många kottar! :P
Vad är det för färger du kommer att få då? (för antar att du köper utomlands för att det finns så mkt mer olika färger utomlands än i Sverige). Och du kanske redan har de flesta? ;)

Men alltså xD kommer inte du ha typ 20 kottar då eller nåt? :P Jisses jag är rädd för att jag kommer få ett zoo här hemma sen med ;O haha. Djurälskare som man är, vill bara ha fler och fler :D mhm. hoppas man har en stoppknapp nånstans.

Annons:
Mikaela_B
4/30/08, 3:37 PM
#21

#20 jag fick lägga min uppfödning på hyllan för ett tag sedan och fick då göra mig av med mina kottar pga sjukdom.

men nu skall jag starta återigen, och därför väljer jag utomlandsmaterial dels för färgerna men absolut inte i största prioritering! Utan jag avlar enbart på stammade djur, vilket inte finns så gott om här i sverige och för att jag som jag sagt så många ggr inte gillar den svenska stamen som finns, absolut inget emot hela finns mycket vackra kottar men en del av den, och vill inte blanda mig i den =) kommer göra de i vilket fall sedan men de blir efter noga forkning på div uppfödare.

Min som kom ifrån Carina var en Apricot tjej =) Mycket söt och trevlig tös, om zickan ser detta inlägg så kan hon intyga ;) för hon bor hos henne nu =)

Kommer inte ha 20 kottar, max antal är 10 för min del, för du får ha 10 på 20kvm men kommer inte ha detta utan 8-9 blir de iallafall… man skall ha tid och råd med det hela med =) och plats haha

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 3:43 PM
#22

#21

Ja juste ja, det läste jag.
Synd =/ usch, jag vet inte om jag skulle kunna klara av att sälja av kottar som man har. (inte ungar då som man ska sälja). Men om det inte går på annat sätt så =/

Aha. Jag förstår^^
Men de du åker o köper utomlands nu är bebisar eller?

Jasså ;D trevligt!

Jaha :P vänta, nu kopplar jag ihop nåt här^^ haha. Så pga sjukdom så sålde de de flesta du redan hade? Så därför har du knappt nåra kvar nu, och börjar med uppfödningen på nytt fast med kottar från utlandet? ;) nåt sånt? ;P

Mikaela_B
4/30/08, 8:11 PM
#23

#22 Nu ska vi se om ja kan förklara detta:P
Jag sålde alla mina kottar och div andra djur pga sjukdom, behåll enbart min och sambons hund. Så därfr la ja min uppfödning på hyllan tills jag blev bättre men även tills ja får större lägenhet. Så nu ska ja börja om efter noga valda uppfödare från utlandet. så ligger de till =)

De är bebisar men även äldre, några kommer vara runt 6 månader och någon 10 månader, beor på kön etc…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 8:24 PM
#24

Aha okej. Inte för att snoka på nåt sätt, men lite nyfiken på vilken slags sjukdom som "kräver" att alla djur säljs? ;O Fast om det är personligt så behöver du inte svara på det.

Okej. Men typ så som jag fattade det som då :D
Hoppas det går bra med nästa uppfödning då :)

Mikaela_B
4/30/08, 8:27 PM
#25

#24, deppritioner och ätstörningar. Kunde inte ta hand om mig själv och alla blev oroliga, kunde inte ge mina djur den kärlek dom förkännade, pga jag inte hade någon energi kvar. Så därför valde jag att dom skulle få de bättre…

jag sålde dom inte för att ja va tvungen utan jag stod med valet vilket är bäst för djuren och mig, vilket va att dom fick flytta och jag fick börja ta tag i mina problem återigen…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 8:29 PM
#26

#25 Ahaa.. men då förstår jag absolut. Hoppas det är mkt bättre nu iaf. eller på bättringsvägen.

Christiaan
10/16/08, 4:39 PM
#27

Jag kan rekommendera veterinären Cecilia Trägårdh http://www.fagelkliniken.se/

en mycket kunnig och intresserad veterinär som man med fullt förtroende kan vända sig till med sin kotte….om man finns i sydligaste Sverige för Cecilia finns i Blekinge

Annons:
FunkyShrimp
10/16/08, 4:43 PM
#28

Eksjös vetkllinik är också väldigt trevliga och tycker nog det är rätt kul att få in kotte :P flera av dom ska va med o titta på.

Fick mitt första besök gratis där! =)

Dom är väldigt försiktiga o snälla.

ParaKiss
10/18/08, 12:59 PM
#29

Nu har jag inte läst hela tråden riktigt.

Detta med kastrering på smådjur ex marsvin, råtta osv. Så ska man helst inte göra det. Och inget man tipsar om heller. eftersom det är livsfarligt för dem. just för att dem är så små. Farligt o söva ner dem.

Christiaan
10/18/08, 7:19 PM
#30

jag håller med Parakiss…."if it aint broken, dont fix it"….man ska inte utsätta ett djur för riskabla procedurer om det inte är nödvändigt…kastrering verkar onödigt…lättare att bara skaffa antingen honor eller hannar så är problemet löst

ParaKiss
10/18/08, 8:21 PM
#31

Jo precis. Men vissa djur tycker jag att man ska kastrera med. Om man inte andvänder den i avel eller har andra problem. fast då större djur då.

zickan
10/18/08, 9:28 PM
#32

Djur är oftast friskare om man inte kastrerar. Iller honor måste t.ex tas ur brunst varje gång(ca1 gång år) och rekomenderas endast att kastreras för att de brunstar helt enkelt ihjäl. Men enligt friskhet så är de  bäst att låta bli okastrerade om man kan plocka ur brunst på annat sätt. 
Varför kastrera något djur som inte behöver det? Om man inte ska avla så kan man ha bättre koll på sitt djur istället.

Jag kastrerade min hund endast med anledningen till att jag hade en underbar hundvakt där han älskade att vara. Men hennes egen hund skulle användas i avel och min var på väldigt go väg att ta över titeln som pappa till första kullen. Ville inte att han skulle behöva byta hund vakt när det verkligen funkade så bra. Ville även att han inte skulle bli av med sin lek kamrat.

Ute katt kan jag förstå att man kastrerar. Lika så vissa andra djur. För det finns anledning. Men varför kastrera djur bara för att de inte ska avlas på om de är fullt friska och fungerar som de ska.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Christiaan
10/19/08, 1:48 AM
#33

jovisst…jag är inte mot kastrering/sterilisering i sig….

tycker bara inte att man ska hålla på med kottar :)

ParaKiss
10/19/08, 1:59 AM
#34

Kastrera ex katter, vare sig honor eller hanar. Om de inte går i avel är bra. eftersom de annars får problem ex honorna. som löper gång på gång eller går på p-piller bara. inte bra det för henne. och ang hankatter, jag själv tycker det inte är så roligt med kissande och åmade han katt. men vet inte om man kastrerar dem för mående i fysiska. men just det att bli lugnare och varva ner. Även det att man kastrerar en del andra djur (större då), för att ta bort stress, och ja, helt enkelt varva ner. Och en del bli snällare i sättet. eftersom en del ex handjur kan bli rätt så uppstressade =) Men honkatter tycker jag är viktigt o kastrera om den inte går i avel. Och då föreslår jag mkt mera kastrering än sterilisering på katt ^^

Men kastrera som sagt smådjur så som marsvin, råttor, kottor, hamstrar osv. är lite onödigt. Ibland kanske nödvändigt hos kaniner. men resten är väll kanske lite onödigt. Rått hanar vet jag inte. men vet att det är råtthanar som har varit super stressig och griniga och sånt okastrerad men blivit bättre som kastrerad. Ajja. det är väll kanske lite olika på olika djur. hur den mår.

Annons:
zickan
10/20/08, 3:05 AM
#35

Väldigt olika på katt till katt.  Kastrerade hon katter brukar ofta få problem med tumörer i magen/juvelerna och är en rått vanlig dödsorsak.
Fick reda på det när jag var inne med min väldigt gamla kastrerade hon katt som har en som tur var godartad tumör i magen pga kastrering.

Men ja, Ute katter måste kastreras eller gå på piller. Alla djur i risk till oönskad graviditet bör vara kastrerade/på piller. Om man tänker välja att ha olika kön tillsamans. Typ kanin hona med kastrerad hane. Alltid en risk men ende alternativet  om man vill ha vissa djur ihop.
men om man tänker efter så är de flesta kastreringar endast till för att vi människor inte orkar med våra okastreade djur.
nej katthonor mår inte dåligt av att vara okastrerade. Inte över det jag hört ifrån veterinär iaf. utan det är mest för att bli av med möjligheten att få ungar gång på gång om de går lösa utomhus. samt att de har en tendens att vara jobbiga som oastrerade, lika så hanar.

men nu börjar tråden spåra ur rejält. Verkar inte vara någon aktiv sajt värd eller Medarbetare här just nu. Måste tyvärr vara snäll och be om att starta en ny tråd och hålla er till ämnet ;-)
Eller starta en OT tråd?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Salladshataren
10/20/08, 12:21 PM
#36

Eftersom jag är medis så startar jag en ny tråd om kasteringar ;P

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Upp till toppen
Annons: