Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 9157 ggr
[Catteklina]
2008-01-12 13:32

Min kottebebis!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får be tusen gånger om ursäkt för att jag en så inaktiv medarbetere! Kollar in här snabbt emellanåt, men det blir aldrig mycket skrivet. Dels av personliga skäl har det blivit så här, djur som ska flytta, mycket inför parningssäsongen av mina ödlor… sen har vi helt huxflux blivit med en kottebebis! :o Så han kommer ta den största delen av min tid framöver, resten får vänta som alla forum, hemsidan osv.
Min ena kotte som var köpt som en hane, visade sig för någon vecka sedan vara en hona. Vi misstänkte aldrig att hon skulle vara dräktig.
Så i söndags fick hon följa med hem till min pojkvän och skulle bo där i någon vecka och leka av sig. Dock så på morgonen därpå låg det fyra små bebisar i klädhögen på golvet. Jag visste verkligen inte vad jag skulle göra, men jag lät dom vara i några timmar, sen blev jag tvungen att flytta familjen till en värmematta, då hon puttade bort alla sina ungar hela tiden och ville inte värma dom. (stress?) Jag tog på mig plasthandskar och flyttade hela familjen till en uppvärmd box. Där låg dom ett tag innan mamman lämnade dom ensamma. Jag ringde till en uppfödare och hörde mig för vad jag kunde göra. Stängde in mamman med ungarna, men utan resultat, då hon stod på andra sidan och grävde för att komma ut. Efter fem timmar kände vi att det blev lite bråttom. Hon jag rådfrågade sa att jag skulle kunna nappa upp dom, så vi far iväg i snöovädert och köpte mjölkersättning till dom små.
Varför mamman gjorde så här är med största sannolikhet pga. stress.

Min syster fick ta hand om dom när jag var i skolan, tyvärr dog tre av kottarna inom ett dygn, förmodligen var dom utan mat för länge. Men vi hoppades på att mamman skulle ta emot dom, det skulle ju varit det allra bästa!
Sen tog jag hem den sista överlevaren i onsdags och den lille gossen fick följa med mig på praktiken och sånt.
Idag är han 5 dagar gammal och vi fortsätter att hålla tummarna för att lillgossen överlever. Men han är pigg och alert, skriker på nätterna om maten inte kommer tillräckligt snabbt, myser med en på magen/handen, skriker lite extra om han känner min doft, haha :D

Jag kan också säga till alla att det är verkligen inget kul att bli överraskad med ungar så här, oftast blir det bara fel, då ingenting är fixat eller iordninggjort…

Men förhoppningsvis klara sig våran lille Lucky och växer sig till en stilig gosse en dag :)

-Catarina

Annons:
[Catteklina]
2008-01-12 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

**Lite bilder på Lucky Skrattande

**

[Catteklina]
2008-01-12 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

**Många taggar han redan hade fått efter 4 dagar!

**

Abico
2008-01-12 14:15
#3

Vad söt :) Lycka till med honom!

Hanna 

UlrikaD
2008-01-12 18:35
#4

Oj. Hoppas verkligen att allting går bra med lillkillen nu!!

[Catteklina]
2008-01-13 13:51
#5

#3 & #4 Tackar :) Han mår bra och har börjat lära sig gå någerlunda bra i alla fall, fast han trillar fortfarande då och då. Men alla måste ju börja från 0, kottar också :)

Mikaela_B
2008-01-14 19:27
#6

    Grattis till den lilla överlevaren =) Håller tummarna för att han överlever nu!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Wiizy
2008-01-25 20:30
#7

vilken sötnos!

lycka till med den.

vad är det svarta på magen på 2:a bilden? :S

Rita-S
2008-01-26 18:19
#8

navelsträngen skulle jag gissa?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Catteklina]
2008-01-26 21:31
#9

Ja, det är navelsträngen. Tyvärr klarade sig Lucky inte, han gav upp efter 7 dagars kämpande :(
Men vi får se framåt med dom tre nya ungarna som Evelina fick förra veckan :)

Wiizy
2008-01-26 22:03
#10

naww…

FunkyShrimp
2008-05-12 02:04
#11

Vart hittar man mjölkersättning?^^ nyfiken. och om det nångång skulle behövas.

zickan
2008-05-12 03:54
#12

dumma mamsen. Hoppas på att de överlever.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hatasallad
2008-05-12 23:34
#13

#11 och 12 Denna tråd är några månader gammal…

Annons:
[Catteklina]
2008-05-13 00:03
#14

#11 Royal Canins mjölkersättning för katt. Finns att köpa i dom flesta djuraffärer för 199:-

#12 Tyvärr klarade ingen sig :( Blir så irriterad på säljaren som ingenting sa, enligt honom hade hon nyss haft en kull(?) Vilket låter rätt omöjligt då hon fick en en stund efter jag fått hem henne.

FunkyShrimp
2008-05-13 04:24
#15

#13 Jo jag vet att den är det, men vill gärna veta ändå.
#14 Ah okej. Tackar.

urmodern
2008-05-25 13:08
#16

Puttinutten då!

Upp till toppen
Annons: