Annons:
Etikettavel
Läst 1215 ggr
Mikaela_B
2007-12-22 23:58

Vem/hur är en bra uppfödare?

    Egentligen, inte bara gällande igelkottar nu, utan alla djurslag, vad gör en uppfödare seriös och bra? Är de bara att kunna svara på frågor och ha kunskap? enligt mig nej, vem som hälst kan svara på frågor, sedan hur trovärdiga och rätt svaren är kan man aldrig veta, speciellt inte om man som köpare är ny inom området av det gällande djuret. Visst skall en uppfödare ha kunskap också, men vad för kunskap? Enbart skötsel och genetik? Eller är det viktigt att veta beteendet hos djuret också som ex.?

jag har ju mina åsikter och svar på vad en uppfödare skall uppnå och visa sig vara för att hon/han skall vara seriös, men va säger ni andra?

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
2007-12-27 22:26
#1

finns så mycket som en bra uppfödare bör kunna. viktigast är väl att kunna nått om djuret och genetiken. sedan allt som hör till mat och sånt.

men erfarenhet är väl viktigaste. även att känna sina egna djur. umgåts med dom mycket för att veta om de ens funkar att ha ungar på. sedan väldigt mycket sund förnuft och vett 0 etikett

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2007-12-28 00:59
#2

    #1 bra svarat och bra samanfattat, men som sagt det finns egentligen en massa mer som borde finnas där, dock så lever ju inte alla uppfödare upp till det heller, men väldigt många försöker. Men enligt mig så kan man inte va ett proffs, men man kan vara riktigt kunnig!

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2007-12-29 19:48
#3

största problemet om man vill vara bra uppfödare är ju tyvärr den dåliga infon på svenska.. vill man lära sig något bra måste man vara en höjdare på eng, tyska och gärna fler språk.

tycker svenskar är lite dåliga på att skriva information på svenska. saknar flertal genetik böcker inom de flesta djuren på sv biblioteken.även mycket sjukdoms relaterade ting tycker jag sv böcker är lite dåliga på. Tar så lång tid att komma på vissa släng, förkortningar, och vetenskapliga ord man inte ens hört innan och allt är på eng. lusten försvinner när man översatt halva texten.

sedan tycker jag det är för lätt att kunna bli uppfödare. den ende jag änså länge har hört som har ett lite hårdare test på att kunna bli uppfödare är ju tamråttor. där är det rätt hård kritik om man får en kull utan något bakom. sedan är det lite mer plugg för att kunna bli reggad uppfödare. De kan ju kanske sänka sin grad något mot att man slipper gå på utställningar ;-).. jag hatar utställningar. tycker det räcker att besäka en jurry medlem och få råttan kollad där.

på hund, katt, kanin, iller, hamster, marsvin ect är det bara att lära sig lite grunder.  skicka in pengar och få ett regg nr och ev köpa en märkningstångtång, fylla i papper skicka in. sedan skaffa en hona och låna eller köpa en hane som är snygg och ger avkommor som man tror folk vill ha för att tjäna pengar själv.  

Det dyker konstant upp ny information som en uppfödare bör kunna. nya standard, ny ras info, färg, sjukdomar ect.
men sedan finsn det även de som har hållit på i 20 år och har massor med erfarenheter och högar med visdom. men det finns ju även som som har hållit på 20 år och 1 år som kan sjukt mycket genom hård plugg, erfarenheter och hjälp från andra liknande folk. sedan finns det tyvärr väldigt många som hållit på i typ 1år, 20år och längre som inte har koll på ett smack som inte ens bryr sig heller. vill bara ha pengar.

Själv vill jag tillhöra kategorin väldigt duktig men jag har lite fel så det tar lite lång tid att komma ihåg saker. själv började jag totalt i fel ände och visste inget om ålder, vikt, sjukdomar eller genetik överhuvudtaget för ett par år sedan. Men tack vare folk som vet mer så har man fattat att det inte räcker att ha ett par kaniner i en bur för att få ungar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Linda-J
2009-04-11 14:49
#4

vad skulle vara några bra tips enligt er till någon som kanske vill börja med att ta fram kottar?

zickan
2009-04-11 15:11
#5

#14 kanske skapa en ny trån om detta?..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: