Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1700 ggr
Mikaela_B
2/25/08, 3:20 AM

Min paus blev ej långvarig

    Som många vet så har jag valt att ta en paus från allt vad som innebär att vara  djurägare pga min dåliga hälsa, även om ja älskar mina små och stora troll. Dock blev den ej så långvarig som jag trodde, då jag och min sambo valde att fortfarande finnas till för ev omplaceringskottar som kan behöva våran hjälp.

Idag klockan 22.30 ringer de ett brodskande samtal ifrån en tjej i Angered i Göteborg, hon har hittat en låda ute där i låg halvt ner frusna igelkottar, 1 vuxen hona och 3 ungar som vi räknat på är runt ca 5 veckor. Till tidigare erfarenheter i liknande fall dock ej inte dumpade i lådor ute mm så var de bara att tänka på de värsta för vi vet inte hur länge dom legat där ute i skogen.

Nu är dom här, ligger fortfarande under uppvärmning och det är en liten Afrikansk pygmeigelkotts familj som hittats. Dom har börjat titta fram och dom verkar må bra om man kollar på omständigheterna. Dock är de viktigt med vätska,mat och värme nu och läget kan fortfarande vara kritiskt, Har inte en aning om vem som kan gjort detta då jag själv trodde vi kände alla i Gbg med igelkottar, men tydligen finns de någon man missat och som jag idag inte vill träffa ändå.

Tyvärr så tror vi att det finns fler igelkottar i personens händer då ungarna bara är 5 veckor och vi har ett tips på ev personen som gjort detta och som vi fått reda på av folk i området så skall de finnas minst 3 avelspar tillhands. Dock kan vi inte namnge någon utan detta ärende kommer vi anmäla in och se till att någon kollar upp det så att det inte kommer upprepas igen, men i främsta hand nu för oss så blir det veterinären imorgon bitti för hela högen och sedan försäkringar på dom och sedan får man hoppas på de bästa för hela högen…

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
RThink
2/25/08, 11:43 AM
#1

Många Många kramar till dig Kottarnas eldsjäl !

zickan
2/26/08, 2:41 AM
#2

shit.. tur att det finns ett varm hem att komma till.

io verkar ha bosatt sig i mitt sovrum. springer mest här inne.
både golv värme och värmalampa i taket :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2/26/08, 5:09 AM
#3

    #1 aw tack Rat_Think!

#2 min bebis tjej! Saknar henne så!! Skönt att hon har de bra =)

En av bebisarna dog för 1 timme sedan, dock fick vi veta hos vetten att den ej skulle klara sig då de fanns spår av vatten i lungorna om jag fattade de rätt, eller vätskebildning iallafall.. humm, men men, dom andra fick klartecken och UA på sina papper! Mamman behöver kosttillskott för att komma iform och ungarna får ersättning för just den lilla saknade näringen, tillbaka till vetten igen om ca 1½ vecka.

www.blueberryhedgehogs.com

Alexej
2/26/08, 8:28 PM
#4

Usch, vad hemskt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wiizy
4/23/08, 1:08 AM
#5

hemskt.

hur gick det för dom?

Mikaela_B
4/23/08, 8:50 AM
#6

#5 kass ja e på att uppdatera känner jag haha :P
Det har gått  toppen för denna högen, och honan + ungar har lämnat mig efter noga undersökningar på alla.

Så nu har jag mer pappersarbeten framför mig och´sedan försöka hålla koll på alla kontrakt osv :P

Har ju nyligen fått in en ny hög som också blivigt dumpade. Och dessa kommer ifrån Norrland så mkt vet jag allt var så suddigt då dom ringde mig mitt i natten.

Dessa är kvar hos mig för där va ungarna ännu yngre och desto fler.

jag börjar orora mig nu inför sommaren och tror dock att fler kottar kommer att komma. Utan befintlig orsak, och känner redan nu att de börjar bli tajt med att kunna omplacera dom tillslut.

Men vi här hemma hoppas på de bästa att de inte kommer fler. Har en till som skall komma, men sedan så hoppas vi inte på fler samtal utan att folk kan ta sitt ansvar.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
RThink
4/23/08, 9:11 AM
#7

Fet är nog bra att du har dn omplaceringsverksamhet nere i Gtbg för jag misstänker att de smuglas /köpes in många kottar från danmark ?

Mikaela_B
4/23/08, 9:20 AM
#8

# japps, jag tror de också, men ja kan ju inte döma folk och anklaga dom för de men har haft mina misstankar. Och de är ju inte alls svårt att ta in dom från Danmark, sedan  så är de inga problem att få in kottar från Tyskland - Danmark - Sverige.

För så mkt kottar som jag stött på iår har ja aldrig vart med om, och de kom som en stor schock för oss. För så vanliga är dom faktiskt inte.

Jag hoppas på att kunna bygga upp omplaceringsverksamheten med ett samarbete av fler i framtiden så att man kan sprida ut sig och kunna utöka det för fler möjligheter. Och även få papper på omplaceringsverksamheten osv och inte köra den privat, men de är svårt i dagsläget med de regler som vi har i Sverige ang hur dom skall hållas etc.

www.blueberryhedgehogs.com

Hatasallad
4/23/08, 11:38 AM
#9

Synd att jag inte kan hjälpa dig Mikaela med kottarna! :(

Mikaela_B
4/23/08, 11:40 AM
#10

#9 hehe de e lugnt, än så länge klarar jag mig bra, sambon och jag jobbar på allt tillsammans så de är inga problem när man är två =)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/29/08, 2:53 AM
#11

Vem är så sjuk att man lämnar djur ute >_< fy vad arg jag blir.

kan man inte ens ta tiden att sälja eller ge bort dom. Verkar inte vara så satans svårt.

Mikaela_B
4/29/08, 11:47 AM
#12

#11 tydligen så är de så svårt.. hehe..

www.blueberryhedgehogs.com

Ceciliaolucifer
4/29/08, 5:10 PM
#13

Man kan inte tro att dem som har hittat dem är ägarna?

Tyvärr avlar folk för att det är coolt och sen står dem med ett djur och en massa ungar som dem inte har tid, ork eller plats att ta hand om.

Igelkott är väl ett typiskt coolt djur att inhandla och tjäna pengar på? tror man? tills man inser att det inte var så lätt som man trodde?

Jag åkte och hämtade 2 illrar som hade hittats i en skog utan mat och vatten. Eller hur?!?! Han som ringde var ägare, och det kom fram 7 månader senare. Jag var INTE glad.

Kul att se att det finns eldsjälar! :) det behövs!!

Annons:
Mikaela_B
4/29/08, 5:22 PM
#14

#13 jo de är tyvärr så, och dessutom så är de många som smuglas in från ex danmark --.-- morr…

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: