Annons:
Etikettallmänt
Läst 746 ggr
tussilago
3/3/08, 9:40 PM

nyfiken...

hej!

jag hör hemma på hittekatter iFokus och när det stod en blänkare där om igelkott iFokus blev jag helt paff, jag hade ingen aning om att man hade igelkottar som husdjur så nu är jag full av frågor. kan ni inte berätta lite om igelkottar? hur är det att ha dem som husdjur? hur länge har man haft igelkottar som husdjur och hur "stort" är det? föder man upp dem eller fångar dem eller importerar? finns det olika raser? hoppas någon vill besvara mina frågor även om de är från en novis som mig :) och berätta gärna mer sånt som jag inte kommit att tänka på, jag blev så nyfiken :)

Annons:
Mikaela_B
3/4/08, 7:57 AM
#1

Välkommen hit och kul att du hittade =)

Igelkottar som husdjur är ganska nytt men dom har funnits som sällskap i några år nu, har inte riktigt koll på hur länge, men ett par år tillbaka iallafall =) Att ha dom som husdjur är ganska speciellt, man skall ju inte gämföra dom med katter och hundar etc för de är inget likt de  alls, dom är ju inget direkt man kan gossa och kela med som katter och hundar mm . utan egentligen lite mer självgående men med en otrolig charm och personlighet.

Igelkottar som husdjur är inte så jätte stort just nu, men man kan se att de växer! och blir allt vanligare nu för tiden! Finns nu ett fåtal uppfödare i Sverige men allt fler verkar bli nyfikna på denna biten så man får ju hoppas att alla vi uppfödare och intresserade kan slå huvudena ihop och sedan skapa en registrerings verksamhet för igelkottar och uppfödare, jag vill speciellt eftersom att jag kör med stamtavla enbart inom min avel och är mycket kräsen. Och självklart hade de vart kul att ha en central där man kan hitta sina ungar och även andra uppfödare.

Det finns två olika arter inom tamigelkotten, och de är afrikansk pygmeigelkott och Egyptiskt långörad igelkott, man kan även stöta på en art som kallas Tenrec som i många fall kan likna en igelkott, men dom tillhör inte denna klassen men är otroligt lika och även dom charmiga =)

www.blueberryhedgehogs.com

Ankah
3/4/08, 10:39 AM
#2

Jag är också från hittekatter, kan jag tillägga, det är därför även mina frågor är lite….ska vi säga "basic"..? Bli inte rädda att här finns en liten darrande kotte hos en okunnig matte, jag har ingen, jag är bara nyfiken på kotten som husdjur!

Nu till min larviga fråga; om man avlar på kottar och så - ställer man ut dem också då? Om man tar ut dem utomhus . har man dem i koppel eller räknar man med att kunna springa ifatt dem om de sätter av mot fjärran?

Jag tycker att det här verkar vara ett så himla trevligt husdjur!

Skrattande

Mikaela_B
3/5/08, 9:17 AM
#3

#2 I sverige har vi inga utställningar för igelkottar men det är mycket populärt i USA, så där finns det. Men allt med igelkottar är mycket större och mer kunskap finns i USA

Jag använder inte koppel utan ställer hellre upp "häng" eller så får dom va lösa, men man måste ha koll för vill dom springa iväg så skall man vara medveten om att dom verkligen är snabba :P

Dom är jätte trevliga, och har en otrolig charm i sig =) mycket personlighet om jag får säga de själv för att vara en taggig boll :p

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: