Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1307 ggr
Hjortronsylt
4/10/08, 4:04 PM

Berätta mer!

Hej,

blev fashinerande och mkt förvånad över att hitta denna sajt. Att man kan ha en IGELKOTT som husdjur väckte ett stort intresse och jag vill veta mer, då jag aldrig ens hört talas om att det är möjligt!

  • Kan ni lägga ut fler bilder på era djur och hur dom bor hemma?
  • Vart (i Stockholm med omnejd) kan man hitta en uppfödare?
  • Kan dom springa lösa hemma?
  • Vad ger ni dom att äta?
  • På vilket sätt kan man umgås med dom, blir dom tama och vill sitta i knät eller…. BERÄTTA ALLT ni kan och kommer på om ert husdjur!

Det fanns trådar på samtliga frågor jag ställde men inga direkta svar.

Ser fram emot att höra mer!   Skrattande

Annons:
Mikaela_B
4/10/08, 10:42 PM
#1

Hejsan och välkommen till oss här på igelkott iFokus =) Kul att du hittade hit och tycker att de verkar intressant
Jag kan svara på dina frågor av min erfarenhet och sedan hoppas jag att fler dyker upp och svara med då svaren kan variera mycket =)

* Kan tyvärr inte bidra med bilder just nu så hoppas att andra här inne kan bidra med det =)
* I sthlm är jag inte säker, men i Gävle finns Jenny som har ungar lite då och då, dock ingen koll på hennes planer just nu. Västerås närintill ( Zickan rätta mig om jag har fel ) så finns iallafall Zickan som jag vet har planer med en mkt fin dam ;D
* Dom skall egentligen springa lösa, detta är inga bur djur! Utan dom skall ha en minsta tillåta yta på 20 kvm.
* Jag ger igelkottarna Hill´s Sensetive Stomage som ett grund torrfoder, ( Kattfoder med andra ord ) Sedan varierar jag kosten med allt från frukt och grönt till zofobas, frysta muspinkies, kyckling, fisk div barnmat osv. Rekomenderar att läsa artikeln här på sidan som handlar om foder. Jag varierar mycket dagligen och ger dom kalk var 3:e eller var 4:e dag och även vitamin tillskott i vattnet.
* Igelkotten är inget kel djur, man skall inte förvänta sig att dom är som en kanin, råtta, hund eller katt. Dom är självständiga men med en mycket stor personlighet och mycket roligt djur som även dom ställer till med hyss. Visst blir dom tama, finns många bra exemplar på tama igelkottar runt om i sverige. Visst vill dom befinna sig i knät, även invirade i filtar eller handduk eller liknande. allt varierar från individ till individ, men jag ser mkt posetivt på allt och har träffat mkt fina kottar.

Hoppas att detta duger =) rekomenderar som sagt att du läser i div artiklar och så hoppas jag att folk berättar mer om sina igelkottar också =)

www.blueberryhedgehogs.com

Hjortronsylt
4/11/08, 6:39 PM
#2

Tack för intressant läsning!  Kryper ofta i buskarna med kameran sena sommarkvällar för att få syn på dessa underbara små varelser, fotogalen som man är.  Att ha en egen springandes lös hemma på golvet är dock en tanke som aldrig ens funnits, så det här gav mycket att tänka på.

Hjortronsylt
4/11/08, 7:01 PM
#3

Är verkligen seriöst intresserad så här kommer några frågor till som jag hoppas någon kotteägare har lust att svara på!

  1. Är dom natt-aktiva, som igelkottar i det fria ju är? I så fall, vad är det dom gör på nätterna i sin bur/ i rummet dom är i?
  2. Bits dom?
  3. Går det att locka till sej dom/kommer när man ropar?
  4. Vad kostar dom i försäkring per månad?
  5. Dom måste ju givetvis ha en "toa" - blir det överallt i huset eller är dom som marsvin att dom gärna har en "toahörna"?

Tack på förhand!

[Catteklina]
4/11/08, 10:00 PM
#4

1. Igelkottar är nattaktiva och springer för det mesta runt i rummen och undersöker, leker och hittar på hyss ^^
2. Jag har aldrig blivit biten av en kotte, men hört om dom som blivit det. Tror dock att det är väldigt ovanligt om man får en kotte som blivit hanterad sedan tidig ålder.
3. Njäe, vet inte riktigt aldrig testat eller hört om det - Så jag låter någon annan som kanske har svar på det, svara ;)
4. Hos Agria kostar det 27,-/månad.
5. Man kan lära sin kotte att gå på lådan/tidningar, men dom blir ju oftast inte 100% rumsrena och visa blir det inte alls. Men det är klart att det inte är helt omöjligt om man är riktigt envis ;)

Lycka till!
,Catarina

Hjortronsylt
4/11/08, 10:09 PM
#5

    Tack så jättemycket för svar!  Skrattande  Nu har vi lite att fundera på så får vi se hur det blir. Tack så länge, som sagt.

zickan
4/15/08, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

jag kan bjuda på en fika här om du finns i närheten av västmanland så kan du få möta mina två tagg bollar.

jag har en väldigt nyfiken och frammåt apricos tjej samt en mycket ung albino grabb som är jätte rar men lite små feg för snabba rörelser ute på golvet. Eller ja mest små feg för hunden som nosar men det skulle jag också vara :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Hjortronsylt
4/15/08, 5:38 PM
#7

#6   Tack Zickan, det var ett himla varmt erbjudande! Vi funderar lite vidare och så hör jag av mig om det blir aktuellt.  TACK så länge!

Upp till toppen
Annons: