Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 8338 ggr
Mikaela_B
2008-03-07 19:41

Imazo AB

Som rubriken lyder så handlar detta inlägg om Imazo där jag har varit idag. som alla vet så är detta ett grossist företag som har en hel del skit bakom sig av många i djurvärlden.

Dom är inte pigga på att släppa in folk från allmänheten i deras byggnader där det finns div tillbehör till djur, allt som man hittar i zooaffärerna runt om i sverige, men det är ju inte detta som dom fått skit för utan för deras produktion av djur och hållning mm, så därför var jag ju tvungen att ta chansen när jag blev erbjuden att åka till Vara för att gå in och kolla på alla djuren som hålls hos detta grossist företag.

Kan ju direkt säga att det var en upplevelse, men efter allt man har hört om dom och när man väl va där så kan jag ju inte direkt hålla med om alla skriverier som sägs ang dom heller, utan tycker en hel del av de är ganska så överdrivet, men som sagt kan ju inte säga att de var det roligaste som jag sätt heller. Utan tyckte även synd om de flesta djur som finns där men fick lära mig en hel del om företaget och om hur djuren behandlas där.

Men som sagt när de kommer till smittor mm på djur som kommer från imazo så kan jag ju inte neka att dom inte gör så mycket för att minska riskerna för smittor mm hos speciellt gnagardjuren, och hos vissa djur så var väl inte hållningen till 100% heller som man hade velat.

Varför jag inte skriver detta inlägg som OT är för att jag till min förvåning fick se en hög med Afrikanska Pygmeigelkotts ungar och alla i mycket fint skick utan syliga sjukdomar eller skador, fina utrymmen även om dom inte var just 20kvm som lagen säger, men även bra utfodring mm och MYCKET trevliga för den delen vilken chockade mig som allra mest faktiskt. Otroligt rena och fina färger mm. Dock inget för mig då jag inte vill ha grossist kotta utan importer eller kottar med stam som sagt.

Det var väldigt kul att se att även ett så stort företag som imazo hade information från ett flertal uppfödare, flertal importerade djur mm och denna info delades med till oss. Så massaveln var ju inte lika hemsk som jag hade föreställt mig och enligt mig så hölls de i lagoma flockar även om de var överdrivet många djur, och visst så skulle jag villja se att flertal djur fick större utrymmen.

Men men, jag tänker inte sitta och säga att jag tycker Imazo är ett bra företag, själv stödjer jag inte detta utan beställer enbart artiklar från Imazo men där finner jag inget fel då ingen individ kommer till skada.

Men skall man vara ärlig så rent konkret så hade jag velat göra ett flertal ändringar för djurensskull, och då menar jag många ändringar. Men tyvärr så kan jag ju inte göra detta. Jag står nog fortfarande neutral i frågan ang Imazo och vad som sägs om dom för jag förstår vad allmänheten reagerar på men tycker även att de är väldigt mycket som kanske skall sägas om man själv inte vart där och sätt det.

Men som sagt jag kan ju ha haft tur denna gången med besöket att dom gjort vissa ändringar vilket dom sa att dom gjort, skall tillbaka igen till dom ca 1 månad så vi får väl se om åtgärder är tagna eller om det kanske blivigt värre eller är de samma? Vad vet jag.

Men lärorikt om företaget var det och det var mycket att se, men tänker inte ha några fördommar och inte heller snacka possetivt om dom, för kan ju säga själv återigen att vissa Rack mm var rena helv*tet att se!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[Catteklina]
2008-03-07 20:59
#1

Har inte hört så mycket om Imazo, utan haft egna "upplevelser" med djur som vi fått in från dom, tyvärr inte i bästa skicket. Men inget illa om dom!

Dom så heter ju inte igelkottarna: "Afrikansk Pygméigelkott" i deras blad utan: "Egyptisk dvärgigelkott". Dvärgigelkott har jag inget emot att dom kallas, men att där stod Egyptisk gjorde mig lite fundersam, men alla kan vi fela :)

Kul att läsa om din upplevelse där och att djuren verkar ha det relativt bra där :)

Mvh,
Catarina

Mikaela_B
2008-03-07 22:58
#2

#1 Jo jag såg också detta i deras bland om dvärgigelkottar vilket jag kan leva med, men just egyptisk, njaaa, jag hade ju förväntat mig långörade då ju :p haha

sedan vet jag om hur skicket är på många av djuren, och de är ju klart tråkigt, kan ju säga att en del av råttorna var ju inte i de bästa skicket och inte heller vissa hamstrar, men jag blev väldigt förvånad över att dom särar på honor och hanar när dom är i rätt ålder ibland lite tidigare än vad allmänheten och uppfödare kan tycka är bra men iallafall just saken att dom särade på dom gjorde mig förvånad faktiskt, och dom hade speciella "rack" för blandade honor och hanar, hade ju väntat mig efter allt man hört att de bara skall vara blandat över allt.. Men men =)

Fick också se mycket fina och friska djur, men igelkottarna gjorde mig glad att se faktiskt, över de rena färgerna och skicket på dom och att dom va så välvårdade, dock undrar jag vem som köper ifrån Imazo… *humm* Riktigt fina var dom så där blev jag faktiskt glad över att dom hade de bra även om de är hos ett stort grossis företag…

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
2008-03-07 23:16
#3

#2 Men det är ju kanon att dom särar i rätt ålder.

Mja, just igelkottar är kanske inte det bästa att beställa därifrån, finns andra smidigare och bättre sätt att få tag på en egen kotte :)

Ankah
2008-03-08 09:28
#4

Nja…om jag inte var nöjd med deras djurhållning hade jag nog bojkottat dem helt, om de inte har något som ingen annan har, då har man ju inget val. Men det var ju skönt att det inte var så illa som man ibland hör!!!! Vad hade du för anledning att få gå in där och kolla?

En fråga också, som är lite lätt relaterad till den här tråden; vart vänder man sig om man vill skaffa en kotte? Jag har kollat i uppfödartråden, men där fanns ju inga kottar för närvarande? Jag läste någonstans att det fanns en omplaceringsverksamhet - hur kommer man i kontakt med den? Det är inte jag som vill ha kotten, utan en kompis. Hon är här och läser då och då.

[Catteklina]
2008-03-08 11:14
#5

#4 Mikaela_B är det man kontaktar för omplaceringskottar, det är hon som har hand om omplaceringarna.
Sen får man hålla koll runt om på Blocket, Zoonen, här inne, Repti osv osv. för annonser om igelkottsungar.
När jag har ungar så annonserar jag om dom lite här och var, man får vara framme och hålla koll ofta :)

Lycka till,
Catarina

UlrikaD
2008-03-08 18:00
#6

Om man inte tycker att deras djurhållning är bra så är det väl såklart någonting man kan göra åt det. Ifall de inte har lagstadgade utrymmen till sina djur så kan man ju anmäla. De står väl inte ovanför lagen?

Annons:
Mikaela_B
2008-03-09 17:17
#7

#4 vill man ha kontakt och info för omplacering så är det mig man kontaktar precis som Catteklina sa =) Sedan tycker jag att du fick bra svar av henna ang vart man kan hitta annonser mm.

jag fick komma in då min skola är kunder hos dom och vi hämtar leveranser själva, så anledningen blev att vi sa att de va ett studiebesök och att de skulle handlas mm och vi hämtade våran leverans, vilket gjorde att vi fick gå runt på alla avdelningar och kolla på alla djuren osv, och då fick man ju sig en tankeställare men även en hel del att fundera på och se hur de egentligen sköts mm.

#6 Jo visst kan man anmäla dom, tror nog att många har försökt men pga så stora företag så tror jag att de blir massa som ser mellan fingrarna när man anmäller dom också. Då djuren inte sitter hos dom hela sitt liv utan korta perioder, men självklart så kan man ju anmäla dom om man ser att något inte går enligt lag vilket är en självklarhet att man skall isåfall.

Men sedan så vet jag inte vilken av alla lagar som gäller för dom, för går djuren under ex försöksdjur som dom gör på min skola tex där möss osv kommer från just imazo då behöver man inte ha stora burar után större rack bara, och man får ha ganska många i ett rack vilket är helt sjukt enligt mig…

Så visst skall man göra nått åt de, men frågan är egentligen hur mkt bryr företagen sig och hur mkt bryr sig djurskyddsmyndigheten? Tror mer att dom trackar på oss i samhället än på de stora företag som driver denna typ av företag.

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
2008-03-09 18:32
#8

Jag tänkte på det, hade dom några illrar när ni var där? Har sett i bladet att dom ibland har det… Men inte sett det på senaste. Kanske lagt av med dom?

Mikaela_B
2008-03-09 22:19
#9

#8 Nej dom hade inte iller när jag var där, vet också att dom haft det innan men fanns inga där när jag va där, får väl se nästa gång, kan ju dyka upp, men tror nog att dom lagt av med de då utrymmet inte finns där för iller.

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
2008-03-10 12:49
#10

#9 Okej, det var nästan det jag misstänkte. Har alltid undrar lite hur dom förvarande både illern och igelkotten då det är djur som kräver mycket plats! Så det är kul att man blivit lite klokare nu :)

Mikaela_B
2008-03-10 16:14
#11

#10 haha ja tycker man blir klokare för varje dag =D

www.blueberryhedgehogs.com

KAGE
2008-03-26 00:42
#12

Hur har råttorna det där?

/Karoline.

Mikaela_B
2008-03-26 12:34
#13

#12 råttorna är ett av de djur som jag kan säga inte har det så som en råttägare eller råttmänniska skulle vilja att dom har det.

Dom sitter i rack på imazo, fick dock bekräftat att det inte är under längre tider då råttor är ett av de djur som zooaffärer köper in mest och även olika skolor som utbildar för djurvård. Dom har inga äldre råttor utan bara ungar i största racken, men jag tyckte inte om det ändå, även om de är under kortkare tider.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
KAGE
2008-03-26 16:50
#14

Föder dom upp dem själva? Har dom koll på inavel?

/Karoline.

Mikaela_B
2008-03-26 16:53
#15

#14 dom föder inte upp där, inte vad jag kunde se eller fick veta något om. Honor satt för sig och hanar för sig. Och imazo är ett stort grosist företag vilket gör att dom egentligen ( ursäkta mitt uttryck) inte bryr sig ett skit om inavel. Dom har inte den tiden, och dessa råttor är till stor del sjuka när dom lämnar imazo, nysninga etc. Går ej att gämföra råttorna där med ex uppfödare som födder upp friska råttor.

www.blueberryhedgehogs.com

KAGE
2008-03-27 02:09
#16

Ja har märkt att massa massa råttor därifrån nyser och shit :/
borde inte nån kolla upp det där med lagar och rättigheter och sånt.. att dom blir uppkollade av myndigheter elelr vad som helst

/Karoline.

Mikaela_B
2008-03-27 16:40
#17

#16 problemet är att jag inte vet vad dom går under, de finns olika lagar för just sällskapsdjur eller för ex forskningssyftet, är de så att dom går under den lagen som styr för just forskningssyftet så är de tillåtet att ha möss etc i rack och ett vist antal i dom och detta har dom inte överstigit. går dom dock som sällskapsdjur så följer dom inte L80 reglerna för just råttor/möss etc.

Man kan ju kontakta ex djurskydds myndigheterna då dom garanterat vet vilka Imazo är och då tror jag att dom kan svara direkt på vad som gäller för dom och inte.

Men tror tyvärr inte att ett sånt stort företag som Imazo inte har blivit kollade och tror nog tyvärr att dom följer de lagar som dom styrs upp av …

www.blueberryhedgehogs.com

KAGE
2008-03-27 21:21
#18

Kalla fakta, Insider eller Uppdrag granskning borde fixa shtien Xl

/Karoline.

zickan
2008-05-02 09:29
#19

puttar upp åt FS

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Helena1978
2010-03-26 16:21
#20

Jag har just nu en kinesisk dvärghamsterhona på 5-6 veckor som beställts från imazo, tyvärr ser hon ut att vara dräktig.

Kontaktade zoobutiken och de sa att det inte var första gången som de fått hem dräktiga djur därifrån. Jag hoppas för allt i världen att jag sett fel, men i annat fall hoppas jag att hon klarar sig igenom allt trots att hon själv bara är en unge.

Tycker att de borde vara under lupp, för djurens skull.

Annons:
Mikaela_B
2010-03-26 23:01
#21

#20 kan intyga som dom på djurbutiken sa: det är snarare VANLIGT att djuren är dräktiga när dom kommer ifrån Imazo, speciellt små gnagare: råttor, möss, hamstrar…

Jobbat på zoobutik där dom enbart beställde in från Imazo och med varje beställning så var det dräktiga djur… Tyvärr!

har fortfarande inga höga tankar om Imazo, och kommer aldrig glömma det jag såg när jag väl va där…

www.blueberryhedgehogs.com

cceel
2010-03-27 13:36
#22

Jag köpte min första undulat från en djurbutik som tog in från imazo och hon är livrädd för mig fast jag haft henne i 2 månader. Hon bits och gör allt för att komma ifrån mig… För mig var det nog sista gången jag köper djur från djuraffär…

Men det är ju förmodligen också för att dom inte har tid att hålla alla djur uppe varje dag så att dom blir vana vid människan…

Aja, rekommenderar inte att köpa djur som kommer från massproduktion oavsett om det är imazo eller något annat ställe…

/cceel

Ellenfyrkant
2011-12-12 21:26
#23

Försöker googla men finner inget. Vad innebär att ha djuren i ett rack? Vad är ett rack?

Mvh Ellenfyrkant

Lucifer06
2011-12-12 22:08
Mikaela_B
2011-12-25 16:31
#25

yes där har du rack….

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: