Annons:
Etikettavel
Läst 853 ggr
zickan
2008-03-14 21:40

saknar

jag saknar info och artikel om just själva aveln.

Finns inte ens på folks info sidor

Nyfiken på:
ålder för första parning hona/hane, siste parningen hona/hane
Hur är en gravid hona i sättet, humör, bo bygge, mat ect
Hur ser man enklast att parningen lyckades
Vilken tid är det bäst att para en hona.
Vilka komplikationer kan ske vid parning,dräktighet,födsel,ungar*
komplikationer,bebis sjukdomar. tips på vad man kan göra innan vetten.
Hur ska man bädda åt en dräktig hona.
Hur är det med maten, Tillsätta nått i kosten/öka.
När vågar man börja ta på ungarna.
vilka vikter bör ungarna ha i div åldrar.
Färg genetik, vilka anlag är dominanta?
Ect .. saknat denna info ett tag. Är ju skillnad på tama djur och svenska skogsdjuren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
2008-03-15 11:59
#1

Wiie mitt favorit ämne :D haha! Massa bra frågor Zickan, det viktigaste har du ju fått med!

Jag skall se om jag kan sätta ihop en artikel om detta =) Så får jag hoppas på att du får de svar som du önskat!

Tack för att du sa till för den delen!

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-03-17 18:14
#2

toppen :-)… ja jaghar saknat detta. finns inge artiklar om detta vad jag märkt. att säka på kotte i vilt tillstånd är inte helt samma sak. våra går inomhus får ju en annan livs cirkel.

tror jag inte fick med frågan. hur många kullar bör man max ta per hona. vilken mjölk ersättning är bäst om man har otur, katt eller hund?

dyker nog upp mer hela tiden som jag eller andra vill veta :-)
men en artikel vore toppen inom ämnet. gärna lite genetik också om du kan. vad är ärftligt…

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-03-18 13:29
#3

#2 jag skall fixa till en artikel ang dina frågor om aveln, tror nog att jag klara det haha, sedan så skall jag försöka så gott jag kan att formulera till en artikel om genitiken också, dock är den väldigt krånglig enligt mig men just va som är äftligt osv kan jag fixa men kommer inte att gå in på så mycket ang färger och vad man skall para med vad för att de skall bli den färgen, de får jag fixa sedan för färgschemat och kombinationena är svåra att tyda och förstå även om jag kan dom i mitt huvud så är de lite svårt att formulera på papper/ datan!

men vi skall göra vårt bästa för att detta skall komma upp snarast! =)

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2008-03-26 16:59
#4

nu har jag fått tummen ur att börja med lite artiklar som jag hoppas på skall ge svar på alla frågor och funderingar och en bra lärorik information.

Kritisera gärna artiklar som jag lägger upp, måste lära mig att skriva bra någon gång så varför inte nu :P Men ni behöver ju inte vara allt för brutala haha!

Hoppas att alla tycker de är lärorika artiklar när väl alla kommer upp! En är uppe, men fler kommer.

Ps. Bilder till artiklar kommer! jag har ny dator så inga bilder på denna därför kan de ta lite tid, men jag och catteklina jobbar på de så fort vi kan

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-03-26 23:21
#5

tcak så mycket :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2008-04-07 02:36
#6

jätte bra artiklar som kommit upp!!!.. Verkligen läsvärt och borde spridas runt!

Är det nån som vet nått om vilka sjukdomar och beteenden som är genetiskt?
Tänkte på; bettfel, tandproblem, canser, tumör, temprament, benskörhet, hudproblem ect..Och ja den viktigaste frågan jag är jätte nyfiken på. om flera ungar ur en kull dör tidigare än normalt trotts att uppfödaren var seriös. Vad kan anledningen ha varit? kan det har legat nått på föräldrarnas sida?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
2008-04-07 08:13
#7

# jag håller faktiskt på att försöka få ihop detta åt dig, dock så är kunskapen inte så stor här i Sverige tror jag inte om just detta med ärftliga sjukdomar och problem, så jag har faktiskt vänt mig till en annan del av världen där kunskapen är lite större, skall även kolla ifall någon veterinär har koll, min borde ju tycker jag :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-04-07 17:43
#8

hehe.. inte lätt när kottar är rätt nya djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: