Annons:
Etikettavel
Läst 1480 ggr
Mikaela_B
4/2/08, 9:53 PM

Hur ställer ni er till bakåtavel?

Ganska intressant fråga detta med bakåtavel.
Hur ställer ni er egentligen till detta? Skall man fortsätta
med det eller är det desamma som inavel?
Det sägs att man kan avla bakåt 8-16 generationer på
olika djur, detta betyder att släktingar hamnar på stamen.

Kul och veta lite åsikter kring detta, jag har mina och står
starkt fast vid dom! Men hur ställer sig ni andra?
Behöver inte bara vara för igelkottar utan för ex råttor
etc där man enligt många kan avla bak över 10 generationer?!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
RThink
4/3/08, 11:50 AM
#1

De e ju bra att motarbeta de i den mån de går.

Då menar jag tex. Utrotningshotade djur som lider risk att dö ut pgr av britande avels utbud. Då tycker jag de kan va ok att para tex. kusiner ..

Men om man parar tex. råtter och återkommer till sitt släkt träd är risken att de åter kommer och åter kommer till slut kanske släkt trädet växer inåt ?

Mikaela_B
4/3/08, 3:51 PM
#2

#1 jo precis, jag satt och funderade på de igår en del, är själv inte så insatt i det men ja vet ju att de används ex för utrotningshotade djurarter osv.

Men jag förstår inte varför man skall använda sig av det i husdjurs aveln om man säger så. Jag tycker redan att de finns bra stammar liksom och hos ex råttor så finns det många bra stamar, varför skall man då använda sig av de och para nära släktingar?

Sedan också som med igelkotten använder man det som en ursäkt för att få fram en speciell färg, skall vi då börja bakåtavla på dom och förstöra de få bra linjer som finns för att vi vill få fram en speciell färg?
jag tycker inte att kunskapen av aveln på igelkottar är tillräkligt stor för att man redan nu skall utsätta den för bakåtavel och tillslut riskera att den lilla stamen förstörs pga okunighet.

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
4/6/08, 4:11 AM
#3

det är ju många som kan avel typ råttavel som gör inavel för att gynna, men det är ju nått man inte borde göra utan att veta vad man håller på med.
sedan är det inte lätt att hitta obesläktade djur om man tex håller på med gp, igelkottar ect. finns ju inte så många djur för att det ska undvikas helt. Får man inte ens med stamtavla är det svårt.  Men börjar de inavlas för mycket blir det ju inte roliga följder.
Vissa djur klarar ju inavel. En kompis till mig sa att en mus kan inavlas 20 ggr innan det visas några följder.

bra inavel som gynnar själva aveln och som görs av någon som förstår vad den håller på med är ok.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/6/08, 11:38 PM
#4

#3 jo jo den biten förstår jag med när de gäller den biten av avlen, men som ex igelkottar ( sysslar inte med Gp så kan ju inte så mkt så tänker inte utala mig om den aveln för där har du och Tina bättre koll :) )
Men just när de gäller igelkottar så är det faktiskt ganska lätt att hitta obesläktade, jag har nu under de senaste 2 månaderna när jag hade mina igelkottar ute på annons fått kontakt med ännu fler uppfödare i landet som jag inte ens viste existerade, och de är bara där minst en 40 igelkottar och sedan ungarna på de som sålts vidare som man egentligen inte känner till.

Är det då av ren lathet eller om pengarna som man inte ex köper in från utlandet nytt avelsmaterial, eller letar sig för riktigt noga för den rätta avelspartnen? Jag vet inte, men för mig så känns de som att i igelkotts aveln här i sverige så orkar man inte lägga ner den tiden som de egentligen kräver utan man tar första bästa hane/hona som man hittar.

Även ett flertal uppfödare håller med och erkänner att de ligger något i det att pengar och tiden egentligen inte läggs ner som den ska, men varför skall man ens så bygga upp sig som en seriös uppfödare?
Men nu hör ju inte detta till min fråga :P

www.blueberryhedgehogs.com

RThink
4/7/08, 12:14 AM
#5

# Tror inte de alltid är lathet eller ekonomiska skäl man väljer att ta första bästa utan de e okunskap…

Har märkt att många köper en hande + hona och börjar kalla sig för "uppfödare" för mig betyder begreppet uppfödare nått helt annat …

Jag kallar mig uppfödare fortfaren av GP fast jag inte äger nått avelspar längre, men jag lägger mycket intresse på informera om GP och kontaktnätet runt om i europa…

 Många får säker oxå oväntat ungar …. och vet inte vad de ska göra med dem och säljer till "vem som hälst" , det är få som ställer så höga krav som du Mikaela , vilket jag tycker är mycket bra…

sen åter okunskaper .. Bebisar e ju sååååå söta …. och många tror ju att om man köper från tex. olika zoo så får man obesläktatde gener… hummm….

Men för att återgå till frågan , nu förtiden kan man ju skapa ganska enkelt sperma banker.. och de finns en stor värls bank så inga djur ska utrotas ….  Vi har tex. arken i sverige som sparar på skandinaviska arter

zickan
4/7/08, 2:28 AM
#6

det är nog många saker till varför inavel uppstår. enklare när det gäller råttor och möss. igelkott har inte fått så bra fäste att man kan deras genetik till hundra. stamtavlorna har luckor ect. Även om jag skulle välja att avla på en av de jag har med en annan med stamtavla så är det ingen som vet om de är besläktade 6 led bakåt för den infon finns inte. Inavel skulle kunna gå på igelkott också om det nångång kan komma upp en förening så man får bättre koll. Allt går ju med bra resultat om man vet vad man gör. Men jag lär nog sitta i gungstol när igelkottarnas info är så bra kartlagda som råttor att man kan inavla för att förbättra.

jag visste inte ens om att det existerade så många fler uppfödare..de är verkligen svåra att hitta. Sedan om man även hittar dom är det svårt att veta om de är seriösa eller inte.
Sälja till vem som är ju ett större problem inom alla raser.  Över 50% av köpare säljer efter ett halvår varav flera tar en kull och inser att de inte tjänade så bra i slutändan att de säljer.
Ytterst få djur får stanna i samma hem livet ut.

 #5 jag tror mer vi kallas välkunniga gp ägare än uppfödare. Ska också lägga gp aveln på hyllan ett tag. Inte alls kul med alla "vettiga" köpare som säljer ungarna efter så kort tid på blocket.  Har beställt avlivning till scott, jag klarar inte av honom och han passar inte som så mycket mer än avel. Slipper han iaf flytta runt.

Sperma bank fungerar ju till en viss gräns. Djuren kommer utrotas vare sig vi har sperma bank eller ej. Men det är inte inaveln som är hotet till det utan utökningen av mänskligheten som stjäl djurens natur. Mer regler på djurägare krävs. Folk som suttit inne för grov djurmisshandel fler än en gång får fortfarande hålla på med djur. Där är det största problemet att svenskar är för snälla mot varandra och hemska mot naturen och djuren. Vi behöver djurpoliser!!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
4/7/08, 8:11 AM
#7

#6 okej, tråkigt att höra ang Scott!
Och där sa du en bra sak!! ( du säger mkt bra saker ;) ) men just Djurpoliser! Håller helt med dig! Jag hade blivigt lite gladare över ett mer seriöst samspel mellan djurskyddsmyndigheten och samhället. Dom är ändå där för se till att djuren får de dom behöver om man ska förenkla de mycket, och att lagen följs, men jag har behövt deras hjälp ett fler tal ggr för att ja skall slippa lägga ner flera tusentals kronor för att lyckas få hem ett vanvårdat djur, men dom bryr ju sig inte.
Och då får ju jag betala ut djuren, och visst jag klagar inte för de, isåfall hade ja ju aldrig gjort de, men de är ju inte kul alla gången då jag själv vet att djurskyddsmyndigheten ska kunna kolla upp de fall jag anmäler, och dessutom göra nått åt de om uppgifterna stämmer.

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: