Annons:
Etikettallmänt
Läst 2301 ggr
FunkyShrimp
5/8/08, 11:36 PM

Igelkott i bur.

Hej!

På djurforumet på helgon.net så är det en kille, varav hans tjej har en kotte i kanin/marsvinsbur och den verkar bo endast i den buren. (iaf så som han skrev det till mig).

"Jo, jag vet det. De ska ju egentligen ha djurparksyta om man ska vara laglydig.
Men själva djuret klarar sig utmärkt i en stor kanin/marsvinsbur.
Måtten ska ju vara 20kvm per 10 djur om man ska gå efter djurkarksmått. Men sen är de ju inte flockdjur ändå, så man kan ju fråga sig värför det är så egentligen."

Nu vet jag inte om det blir surt o skriva ut detta här?
Men personen kommer inte läsa detta, 99% säker på. Eftersom han inte är så inne på ämnet.

Vad ska man göra? :S Enligt mig är det djurplågeri. Han verkar tycka att man kan dela 20kvm på 10kottar, dvs 2kvm per kotte. :S

Annons:
zickan
5/9/08, 1:21 PM
#1

det är olagligt att låta en kotte vistas hela sitt liv i en kaninbur. Jag hade io och neo i en 120 kanin bur under deras första dagar så de skulle vänja sig med mig och mitt hem sedan har jag ökat deras utrymme. Det är även många som har kottarna i en öppen kaninbur. Eller öppen på kvällstid när de är aktiva och stängd på dagtid.

Kan du hitta reglerna på jordbruksverket så skicka över informationen till personen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
5/9/08, 1:42 PM
#2

Precis.
Ja men det är ju ingen fara. De kan ju själva tycka det är skönt att ha sitt egna hem på det viset, men då ska buren vara öppen enligt mig, som sagt.

Grejen är att de kan förmodligen inte ha kotten på större yta låter det som. Ska kopiera in det andra han skrev innan.

"om några månader så kommer det ev. bo en orm, en skorpion, tre marsvin, två hamstrar och en igelkott i en tvåa… eller en etta."

Fyy. Vet att han har en orm och hans tjej en kotte i bur. Sen vet jag inte riktigt om de fått de andra djuren än. Men alla de djuren i ett etta, vilket inte är alls stort, det är på tok för lite för de djuren! Och speciellt för kotten.

Ska försöka ta reda på mer. Om ingenting händer hos dom med kotten så tänker jag anmäla fallet.

Mikaela_B
5/9/08, 1:42 PM
#3

Tyvärr är de ganska svårt att hitta reglerna på jordbruksverket, har försökt men hittar inte, har mailat dom men dom svarar inte, och nu skall ja ringa dom, så får väl se om dom svarar :p

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/9/08, 1:59 PM
#4

#3
Jo, jag har försökt några ggr med. Det är svårt.

Tala om vad dom sa sen! :)

Mikaela_B
5/9/08, 2:04 PM
#5

#4 japps de skall jag ;) men tänk på att dom går under djurpark blir de L 108 då tro? minns ej, så du inte söker på L80 reglerna :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/9/08, 2:05 PM
#6

#4.
Jo tror det. Har kollat L80 vet jag med. Men tror jag kollat L108 också. Måste kolla igen^^

Annons:
Mikaela_B
5/9/08, 2:26 PM
#7

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
5/9/08, 2:35 PM
#8

**

Igelkottar

12 § Tropiska arter får hållas inomhus året runt.

Tropiska arter får hållas inomhus året runt.

13 § Arter som naturligt lever i kallt klimat får hållas enbart utomhus med

**Arter som naturligt lever i kallt klimat får hållas enbart utomhus med

tillgång till bolåda.

**

14 § Utrymmeskrav enligt följande:

**Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme med visning: 2 m²/individ, dock minst 20 m².

Stall/nattkvarter: 2 m²/individ, dock minst 6 m².

Utomhusutrymme med visning: 100 m².

_

Utrymmenas utformning: Övervintringsmöjligheter för arter

_Övervintringsmöjligheter för arter

som går i vinterdvala.

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/9/08, 4:28 PM
#9

Han har svarat:

"Enligt de amerikanska sidorna, där de är mer etablerade som husdjur, trivs de bra i kaninbur. Sen så har ju de flesta uppfödare också dem i kaninburar.
Jag har inte igelkott och tänker inte skaffa, det är som sagt flickan min som har.
Jag vet inget själv, bara det hon har vidareförmedlat.

Sen gäller tydligen olika för djurparker och privatpersoner.
(också inte vad jag sagt, bara vad jag hört)"

zickan
5/9/08, 5:10 PM
#10

jo det är ju lite olika mellan djurpark och privat person. men kaninbur är fortfarande för litet. Sedan är inte amerika med i EU?. På berlin zoo har dom inga mått regler. Där sitter en svart panter på en yta av max 25kvm. Lika så med panda, lejon ect. Flodhästarna 3 st hade en tank på 50kvm varav land biten fick de inte ens alla plats på samtisigt utan att trängas.Så det hjälper inte vad andra länder har. Sverige är ju jätte hårda. Alla länder med i eu har ju rejält svåra regler. Ibland även löjliga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
5/9/08, 5:17 PM
#11

Verkligen.
Vad är skillnaden för djurpark och privatperson?

Det där är bara så otroligt hemskt och skamligt!
Usch.

Hellre svåra regler än inga regler alls.
Nej jag tycker inte heller att de kan anpassa sig efter amerikas regler. fy.

Mikaela_B
5/9/08, 10:45 PM
#12

eftersom att igelkottar räknas till djurparks reglerna, så går dom inte under sällskapsdjur som privatpersoner håller så är de ganska stor skillnad på reglerna.

20 kvm tycker jag är löjligt stort, speciellt när en iller enligt lag bara skall ha 5 kvm och då snackar vi aktiva djur dag som natt.
Men sedan e de ju inte bara det, utan otroligt stora risker med att ha igelkottar på en sån stor yta, så jag tycker gott att dom kan gå ner till mindre yta, men fortfarande inte burdjur då!

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/9/08, 11:38 PM
#13

Mm jo.

Fast jag tycker ändå så stor yta man kan ha dom på är bra. Men jo när det har med risker så kan jag väl hålla med. Då man inte alltid vet vart dom håller hus och kanske råkar skada sig eller smita in bakom nåt o inte kan komma ut.
Långörad vet jag kan röra sig en mil per natt i friheten. Afrikansk vet jag inte riktigt.

Men lustigt att iller bara har 5kvm ;S hm. inget jag skulle ha dom på dom jag hade iller. Skulle ha dom som igelkottens ytor.

Men i detta fallet så har flickvännen den i kaninbur, och inte ute alls vad jag förstått. "Eftersom i america så har man dom så" >_<

Annons:
FunkyShrimp
5/9/08, 11:38 PM
#14

Vad sa jordbruksverket btw?

Mikaela_B
5/10/08, 3:28 AM
#15

#13 mjo visst rör dom sig mycket men jag tycker att ett eget rum är lämpligt som yta, för då kan man säkra de rummet och göra iordning det till just igelkotten och dess behov, sedan skall de ju inte va för litet men jag menar ett extra sovrum eller nått som är på lite större än 5 kvm lr något så är de ju bra. för då kan man säkra och göra vad man vill med just det rummet.

Jag kan ju inte ha mina igelkottar i köket ex, så måste spärra av etc bara för att dom tar sig in bakom spisen och sist drog jag ut den men då sprack kaklet och föll ner, så den stackars lillen blev ju livrädd.

Jag har inte fått svar från jordbruksverket än, väntar fortfarande på ett svar ifrån dom, de svarade ej när jag ringde så jag får försöka igen på måndag och se om dom svara då, eller om jag kanske får ett mail innan jag ringer…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/10/08, 5:20 AM
#16

Jo precis. Det tkr jag  med, men bara det är tillräckligt stort för att kotten ska trivas att vistas där.

Jo köket och badrummet är jag lite orolig till. Just pga utrymmet under badkaret som man inte kommet åt, och mellanrum mellan möblerna i köket. men det är ju då bara att stänga dörrarna (iaf för mig).

Aah okej. Sega dom verkar..

zickan
5/10/08, 7:39 PM
#17

jag har för mig att vi kontaktade jordbruksverkat jag eller rat think.  de ska sätta nya regelr för igelkott då det inte är det samma som djurpark.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
5/10/08, 7:47 PM
#18

#17 de är just den anledningen som ja är på dom för hihi :p hoppas att de blir någon liten ändring snart då

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
5/10/08, 7:53 PM
#19

det lär nog dröja 5 år till. De vet ju inte ens vad som är lagligt att ta in bland alla exitiska djuren. Vi fick ta in gp under tamråtta då de inte ville skriva tillstånd. Visste inte vad gp var. tror det kommer vara segt att få dom att fixa nya regler. men det måste dom ju göra

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
5/11/08, 3:49 PM
#20

#19 då lär dom ha mig som en fästing i röven i 5 år då:P dom e redan less på mig haha, men 5 år till kan ja gott vänta om de skall vara så.

När du skall ha tillståndet för att ta in igelkottar så kan de bli lite tjafs men jag har mitt iallafall… efter lite om och men.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
5/11/08, 8:02 PM
#21

mh… mest strul med dom. enklare förr när det fanns djurskyddsmyndigheten med

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: