Annons:
Etikettavel
Läst 896 ggr
[Catteklina]
4/7/08, 2:30 PM

Para honan efter 1 års ålder?

Du har en igelkotts hona, hon är ca. 1,5 år gammal och har aldrig blivit parad innan, alltså över året som är den allra senaste rekommendationen att para sin hona för första gången. Men du vill så gärna få ungar och vill/orkar inte leta efter en annan hona som är i en bättre ålder. Så att du väljer ändå att para den "äldre" honan.

Hur ställer du dig till detta?

Annons:
[Catteklina]
4/7/08, 2:34 PM
#1

*ändrade till att detta handlade om en första gångs parning för honan*
Glömde skriva det först…

Ceciliaolucifer
4/7/08, 2:35 PM
#2

Ok, jag har ingen kotte!

MEN, naturenslagar är naturenslagar. Överskrider man det så leker man rysk roulette med sin älskling. Det finns en anledning till att det finns en spärr och det gör det hos många djur. Ett alternativ är att leta efter yngre syskon eller efter en kotte i samma linje och köpa och se till att avla på i god tid! :)

[Catteklina]
4/7/08, 2:40 PM
#3

Jag hade aldrig uppmuntrat till att para sin hona efter ett års ålder eller ens gjort det själv om hon inte varit parad sedan tidigare. Anledningen till det är ju att det kan bli komplikationer i samband med födslen och att jag aldrig skulle kunna utsätta mina djur för detta pga. mitt eget nöje att få ungar, eller hur man ska säga det.

Anledningen att jag slänger ut en sådan här fråga är för att jag vill se vad andra tycker och tänker om "åldersgränserna".
Vet att det finns en del som inte bryr sig rent så mycket om det och vet till och med någon som parat sin hona med den åldern trots varnade finger!

[Catteklina]
4/7/08, 2:41 PM
#4

#2 Håller helt med dig! Tyvärr är det inte alla som tänker så.

Mikaela_B
4/8/08, 12:24 PM
#5

och jag hade aldrig genomfört den praningen med tanke på vilka risker man utsätter både honan och ungarna för.
Så hade absolut inte uppmuntrar till detta

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/8/08, 2:14 PM
#6

#5 Precis, det är det jag menar.

Även om honan hade varit ett år, så vettitusan om jag hade vågat det då ens. Känns lite riskabelt ändå - Vadsomhelst kan ju hända.

Annons:
Mikaela_B
4/9/08, 12:17 AM
#7

#6 spelar ingen roll för mig heller, 1 år nej, över de nej, yngre ja, så enklet är de, tycker man skall ta hänsyn till djuren och tänka på riskerna och hålla sig inom den tidsram som finns redan för parning!

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
4/15/08, 5:51 PM
#8

 Det är ju rent av faligt att para en oparad hona över ett år. Om man ens skulle tänka på det så måste man samtidigt nästan fundera på om man ska göra kejsarsnitt. De flesta smådjur bör inte paras efter 1 år första gången.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: