Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1223 ggr
Mikaela_B
4/23/08, 9:00 AM

Sommaren är påväg, viktigt!

Sommaren är påväg nu och det börjar säkert bli allt fler och fler som börjar sväva kring tankarna att ta ut sina igelkottar nu när värmen börjar komma ordenkligt.

Här i Gbg så har vi redan haft våran första utevistelse med kottarna, vilket uppskattades mycket!

Men jag vill bara uppmana alla om att se till att få era kottar avmaskade innan ni ger er ut!

Axilur för hund/katt i flytande form är mycket effektivt.
Finns att köpa på apoteket. Så se till att väga era kottar och få dom avmaskade.

Hund och katt: Normal dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar. Den orala suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
4/26/08, 4:06 PM
#1

hur är det i övrigt. hur ofta bör man avmaska en kotte?..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/26/08, 6:44 PM
#2

#1

1 gång per år gör jag eftersom att dom bara är ute när vädret tillåter under sommarperioden

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
4/26/08, 10:15 PM
#3

Jag har hört 2 ggr/år en på våren och en på hösten. Men talar nu inte av erfarenhet eftersom jag är under upplärning av kottar.

Mikaela_B
4/26/08, 10:27 PM
#4

#3 det kan va mycket möjligt också, eftersom att man avmaskar de flästa djuren för 2 ggr / år dock kör jag enbart en och de är våren eftersom att dom skall klara sig under sommaren, brukar ju inte ta ut mina allt för ofta så de är ju en mer säkerhets åtgärd de få ggr dom är ute.

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/27/08, 12:50 AM
#5

Jag har hört att man ska avmaska dom efter utevistelsen, alltså efter sommaren och kommer därför göra det.

zickan
4/27/08, 1:36 AM
#6

mh.. men eftersom man ger dom animaliskt typ mjölmask ect så kanske man borde göra det två ggr per år. om det inte är skadligt?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[Catteklina]
4/27/08, 12:46 PM
#7

#6 Jo, så resonerade jag också. Men enligt hon jag pratade med så sa hon att man bara skulle göra det 1 gång/år. Då på hösten när utesäsongen var över…
För även vära "tama" insekter kan innehålla ohyra ju.

Mikaela_B
4/27/08, 3:02 PM
#8

Detta var mycket dela meningar med hur fasiken dom skall avmaskas :P jag tror jag skall kolla upp detta lite mer noga så vi kan få något konkret svar :P

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/27/08, 7:55 PM
#9

#8 Gör gärna det :) Alltid bra att veta säkert! :D

zickan
4/28/08, 8:50 PM
#10

#7 Ja syrsorna vi köper har ofta ohyra. Moströms och en till leveranstör som jag inte mins namnet på har haft ohyra på sina djur. Hoppas de har fått bort det nu.

Man kan se små röda/svarta djur lika stora som sandkorn på syrsorna. Mask vet jag inte.

Men om det inte är skladligt för kottar så kanske man ska köra 2 avmaskningar per år helt enkelt. Min kompis kotte fick problem så de skulle spruta i vatten när de såg att hela hans hals var full av äklig mask. Åkte in samma dag till vetten men han dog. Dålig säljare men risken finns ju att åka på sånt hemma med.
Jag avmaskar ju min hund minst en gång om året. Han äter ju hästbajs och allt annat han tycker ser gott ut som han kan få tag i.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/28/08, 9:50 PM
#11

#7 mjo, avmaskar min hund 2 ggr  om året, så svårt att säga bara, vet ej hur många omgångar man skall ge dom egentligen pga deras känsliga magar. Så frågan är om dom verkligen behöver två eller om de räker med en, ja sitter och väntar på att min veterinär skall ringa mig så får väl se va han säger

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
9/15/08, 10:09 PM
#12

Puttar upp

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: