Annons:
Etikettfoder
Läst 3006 ggr
sushi
2008-05-16 20:11

Mat till igelkottsbebis!?

Vi har precis hittat en rätt nyfödd (antar jag) igelkott ute. Mamman dog igår, och vi undrar vad vi kan göra för att få den att överleva.
Vad kan man mata den med? Den har inte öppnat ögonen än, och vill inte öppna munnen heller =/

Annons:
Mikaela_B
2008-05-16 20:42
#1

Tyvärr så är överlevnads chansen för den minimal, enda man kan försöka med är att ge den mjölkersättning ( royal canin för katt )

Men tror tyvärr inte att det finns något man kan göra, då de är sånt här som händer även hos oss med tamigelkottar och ibland behövs dom nappas upp men de är sällan som de funkar när dom är så små.

Kräver att man matar dom ofta! och lagen säger ju dock att man bara får ha vild djur inomhus 1 dygn ( även om man kan bryta ibland om man är diskret )

 Men säger bara att chansen är som sagt minimal att den komer överleva

www.blueberryhedgehogs.com

Mymlan
2008-05-16 20:44
#2

Kontakta en viltvårdare. Enligt Lag så får du bara ha den hemma i 48 timmar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[Catteklina]
2008-05-16 21:37
#3

Håller med Mymlan, ring en viltvårdare. Dom hjälper kottebebben!

zickan
2008-05-17 13:17
#4

mina föräldrar hittade en kull på gotland där mamman inte kom tillbaka. troligen påkörd. Dom höll liv i ungarna med att hjälpåas åt att mata dom varannan timme dygnet runt med kattmjölksersättning samt lite barn pure.  jag kom ned ca 1½ senare och sökte upp en familj som tog hand om övergivna och sjuka kottar. var bara en unge kvar men den lilla tjejen har växt upp och bor numer på fårö.
Sök upp en viltvårdare eller skötare som kan ta hand om kotten så kommer den troligen överleva.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: