Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1166 ggr
Mikaela_B
2008-05-17 01:40

registrera..

Som alla vet så finns det ingen registrerings möjlighet för tillfället för oss som har igelkottar, men jag vill kolla om det finns ett intresse för denna lilla iden som vi iallafall kan ha som en början.

Om vi alla presenterar våra kottar, precis så som man gör med en registrering, alltså med uppfödarnamn ( om de finns ) namn på igelkotten, info om stam ifall de finns etc, ja ni förstår vart ja vill komma, och sedan så slänger vi upp allt detta som en enda artikel, på detta sättet så kan folk ha lite mer koll på de folk som har igelkottar, vilka som är uppfödare och vart igelkottarna kommer ifrån från början, och hitta släktingar etc, på detta sättet så är de ju en liten mer möjlighet för den som e ex intresserad av att låna avelsdjur eller vill hitta lämplig hane/hona att para med och man kan även se vilka som är besläktade etc.

Vad vi behöver göra från början isåfall är ju självklart att bygga upp de saker som skall stå med vid den så kallade "registreringen" och detta vill jag att vi alla hjälps åt med!

Denna artikel kan ju självklart uppdateras om de finns intresset för fler som kanske vill vara med på den, och detta kan även locka till sig fler medlemar etc som vill ha en chans att kunna se de igelkottar som finns i sverige etc och själva vill vara med på listan

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
2008-05-17 02:08
#1

Jag tycker det låter som en skitbra idé! :)
Jag är mer än gärna på.

Mikaela_B
2008-05-17 02:12
#2

#1 jo jag tycker att de låter som en start på något iallafall, de är ju inget som man förlorar på liksom, jag är jätte intresserad av att kunna se släktingar etc liksom på andra igelkottar och att få ihop en lista över ägare och uppfödare i sverige liksom!

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-17 14:31
#3

Ja jag med. Det vore väldigt praktiskt om inte annat.

När är det tänkt att detta skall sättas igång isf?

Mikaela_B
2008-05-17 17:24
#4

#3 så fort folk hjälper till med innehåller, alltså vad för info osv som ska stå med vid "registreringen"

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-17 17:38
#5

#4 ah okej.

Susan80
2008-05-17 23:13
#6

Ja jag har tyvärr inte så mycket info om min Shadow. måste få tag i uppfödaren på henne. Mor heter Maddicken och hennes far hette Bamse. Shadow är en Choklad (chocolate) har jag fått reda på med lite hjälp utifrån. Båda föräldrarna var normal färgade. (Vet ej vad det är för färg). Shadow född 2005.

Annons:
Mikaela_B
2008-05-18 02:19
#7

#6 det kan vara Grey eller Chocklad, beroende på om dom har mask eller inte, men majoriteten av de som finns tror jag lutar åt Grey. som klassas om normalfärgade, de är iallafall dom jag sätt mest av…

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
2008-05-18 11:40
#8

Men varför har då vi svenskar döpt dom till Normal? För mig är det bara nått man säger när man inte är säker på vad ens kotte har för färg, eftersom den färgen inte finns. Ja då gissar jag på att shadows föräldrar var choklad för hon är en väldigt fin och ren choklad men helt säker kan jag ju inte vara.

Mikaela_B
2008-05-18 22:01
#9

#8 bra fråga, men de e lika dant som folk även kallar den för "standard", men de finns som sagt ingen färg som heter "normal" utan normal är ett namn som den vanligaste färgen har fått, sedan varför man använder ordet vet jag inte och kan ej svara på de heller, då jag bara använder mig av korekta färgnamn =)

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
2008-05-18 22:13
#10

Jag använder mig av normalbrun eller normal utav en ren gammal vana… Varför vet jag inte.

Mikaela_B
2008-05-18 22:44
#11

#10 många som sagt som gör detta =)
huvusaken är väl att man fattar va som menas

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
2008-05-19 00:20
#12

#10 ok vad menar du då med normal brun, choklad (chocolate eller brun (brown)?

#9 Men standard är ju inte en färg utan en kategori som algerian eller snowflake eller hur

Mikaela_B
2008-05-19 00:41
#13

#12 japps, du har helt rätt, de är "standard" men ändå så säger folk standard, men troligen pga okunskap av vad det egentligen betyder, de kan man se klart i olika annonser ibland.

Brown är en "normal färgad" men de är som sagt även folk som säger normal till Grey

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Mikaela_B
2008-05-19 14:13
#14

komigen nu! nu vill jag ha punkter efter hur ni vill att "registreringen" skall se ut! Lite hjälp här nu va :P jag står med arbete upp över öronen för sidans skull och kommer ju ingen vart med mitt egna livs planer :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-19 14:28
#15

Uppfödarnamn (Namn på uppfödaren samt uppfödarverksamhetens namn)

Namn på kotten

Vilket år född samt när på året (datum?)

Färg

Om det finns nån genetisk t.ex. sjukdom bak i "släkten" etc

Tillåten som avlingkotte (kan kanske va bra om man vill para sina kottar med andra?)

Adress/mejladress till uppfödaren?

Utställd? /Utställningsbar?

Personlighet

Om det finns annat viktigt i släkten som bör tas upp.

Kanske nåt sånt?
Försökt iallafall :D

Upp till toppen
Annons: