Annons:
Etikettallmänt
Läst 2075 ggr
BitteS
4/26/08, 10:12 PM

Tama Igelkottar???

Hejsan. Jag måste säga att jag blev mäkta förvånad när jag hittade denna sajt. Jag hade ingen aning om att det fanns folk som hade igelkottar som husdjur. Glad

Hur sköter man en sådan och vad har man för utbud av dessa taggiga små varelser.

Vi har en "Vild" en ute på vår tomt och den verkar inte gilla människor speciellt mycket. Jag tänkte knäppa kort på den förra året och försökte att hinn på den. Tji fick jag. Den bara kilade snabbt iväg runt husknuten och vidare mot häcken. När jag hann ifatt den, märkligt hur fort de kan springa med sina korta ben, så fick jag lov att peta på den för att den skulle Stanna. Då rullade den ihop sig som en boll och så låg den säkert i en kvart, med mig liggandes raklång på gräsmattan  framför och väntade på att den skulle titta ut igen.

När den väl vecklade ut sig igen skedde det så snabbt att jag var helt oförberedd och med påföljd att jag ryckte till när jag tryckte av så bilden blev helt suddig. Inget proffsfoto där inte.

Annons:
Mikaela_B
4/26/08, 10:55 PM
#1

Kul att du hittade till sidan då ;)
Lite udda och många brukar reagera som du :P

Haha kul att du delar med dig om din insatts att få kort på vild igelkotten på tomten :D

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
4/27/08, 1:33 AM
#2

vild kotten är dock sjukt mycket större. såg ett par hemma på gotland i somras. Shit vad de var stor och feta jämfört med afrikanska.

Jätte kul att du hittade hit. roligt är nytt folk dyker upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/27/08, 3:23 PM
#3

#2 precis, jag har sätt en ute nu iår och höll ju på att skita på mig så stora som dom är :P haha

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
4/28/08, 8:58 PM
#4

Nu har jag en äntligen en vettig kamera. Ska försöka jaga lite kottar på gotland. Jätte kul att ha på dom också.

Förre sommaren dog en kotte mamma och lämnade 4 ungar i våran trädgård. Ungarna hade precis öppnat ögonen men började ta sig ut ur boet. Mamma hittade 3 vid liv varav 1 död utanför boet. Tog in dom och ringde mig. De matade med spruta flera ggr om dagen med kattmjölk och lite barnmat. Tyvärr så lät mina föräldrar dom bo ute i en hage pga katterna inne. En till dog förste dygnet sedan brorsan efter en vecka. Jag kom ner efter 1½ vecka och då var det en tjej kvar.
Jag hittade en person på landet där som tog emot kottar och placerade ut när de kunde klara sig själva. Hde ca 20 st inne på tomten i flera utehagar.
Som tur var hade en annan kommit in med masa ungar i hennes ålder så hon skulle släppas på bilfri mark ute på fårö med sina kamrater.
Så de finns ju dom som har vild kottar hemma på tomten också. De var så tama att de kuttrade och ville upp på benet.

Jätte kul upplevelse jag kom att tänka på. Ska se om jag kan komma ut och fotografera lite och intervjua honom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: