Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2048 ggr
Mikaela_B
5/19/08, 2:12 PM

Då var det dags igen

Japps, då vart det dags igen, igår åkte de 2 sista ungarna från min senaste hög av omplaceringar, men nu sätter det fart igen, imorse kom ett samtal vid 06.00 från en trevlig dam i värmlands områdena där de finns ytterligare en hög med igelkottar som behöver akut omplacering, ungarna är 4 st på ca 5 veckors ålder och 2 honor en på 9 månader och en på 1 år ( mamman)

så när man nu fått ställa bort alla galler som avspärrat hela min pytte lilla lägenhet så skall nu allt upp igen! För imorgon kommer hela högen till mig! haha, ja skrattar nästan och känner mig hemsk för de, men allvarligt, när skall de ta slut? När vi började med omplaceringen så hade vi förra året enbart 3 igelkottar inne under hela året, och i år har vi än så länge haft närmare 20 st! på knappt 6 månaders tid.

Men jag får väl säga så här, vad gör man inte för dom små liven, vad jag nu har problem med, är att ja känner att allternativa hem börjar ta slut för min del, så nu hoppas jag verkligen inte att de ska behöva komma fler, annars kommer väl vi att sitta här hemma med ett fulltids arbete som kotte skötare :P

Gud, måste få upp hemsidan snart känner jag, men har alldeles för mycket att göra de e ju för sjutton studenten nästa vecka och en massa annat. Ingen annan som känner sig manad att samarbeta omplaceringsverksamhet med mig?!? :D

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
5/19/08, 2:34 PM
#1

Jag har faktiskt tänkt tanken.

Men jag vet inte riktigt om jag har råd att åka land och rike för att hämta dom =/ Om de kommer till min dörr eller i närheten här så skulle det vara mycket smidigare.

Förstår verkligen inte hur det finns så många kottar som omplaceras :S! Det är ju inte direkt ett så vanligt husdjur, men tydligen så finns det ju rätt många som har, känns det som.

Är det svårt att hitta hem till kottarna?
Det är väl det som är den största frågan. Jag kan mer än gärna ha en massa kottar här. Frågan är ju bara ifall det finns folk som vill ha dom.

Och tar du betalt för kottarna som du omplacerar?

Mikaela_B
5/19/08, 3:46 PM
#2

#1 visst finns de folk som vill ha dom, men de är så olika, ungarna är lätta att hitta hem till, men seriösa hem är svårare. inte många som vill skriva på avtalen etc.

Jag tar 500:- / kotte som omplaceras som går in på ett avskilt konto, och pengarna går till veterinär kostnade, försäkringar, mat etc då de inte finns en chans i världen att min plånbok klarar av dessa stora antal kottar på egenhand eftersom att jag just nu är arbetslös och studerar fortfarande.

och majoriteten av kottarna är ju icke försäkrade och många kan ha otålliga skador etc när dom kommer till mig vilket betyder att mina kostnader för vet etc blir skyhöga.

Så de e inga pengar som går till egen ficka! Utan de går till verksamhetens igelkottar.

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/19/08, 3:56 PM
#3

#2 Ne precis det jag tänkte på med.. Man kan ju aldrig vara helt 100 på att de får bo kvar där.
Hur ser avtalen ut som du ber dom skriva på?
Hur gäller det, så att säga?

Aha okej. Men det är ju riktigt smart iallafall.

Fast jag kan bara inte se djur som lider ;/ usch. Skulle hellre slänga ut pengar på att dom blir bra än att inte göra någonting alls. Och så får man ju lite sysselsättning och sällskap på köpet :)

Men.. vad var det nu.. ja juste. Lämnar folk av kottar hos dig, eller är det du som åker iväg och hämtar dom?

Mikaela_B
5/19/08, 4:02 PM
#4

#3 Jag brukar hålla avtalen så lika som möjligt, men eftersom att visa kottar kanske behöver mer pålästa hem och mer vana så måste jag anpassa mig efter vad igelkotten behöver. Men en punkt som står med är att dom skall tillbaka till mig om något skulle skita sig, och även att jag behåller rätten att ta tillbaka dom om jag anser att dom missköts, jag är hård när de gäller omplaceringarna

VÄLDIGT hård och de är där många viker, enbart för att jag tvekar inte att säga nej till någon som jag inte tycker är lämpad.

De är olika, ibland har jag hämtat, ibland kommer dom hit, ibland så ordnar man transport hjälp så de är väldigt varierande beroende på hur akut de är.

Jag kan säga så här, att ur egen ficka nu de senaste 6 månaderna så har jag lagt ut nästan 10.000:- ur egen ficka på enbart omplaceringar, då den summan som tas för en omplacering är en symbolisk summa och täcker egentligen inte något för en igelkott när de gäller starkare vård.

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/19/08, 4:04 PM
#5

#4 Okej. Jo men det låter ju vettigt.

FunkyShrimp
5/19/08, 4:05 PM
#6

suck :P nu hann jag ju inte skriva klart xD en sek

Annons:
FunkyShrimp
5/19/08, 4:06 PM
#7

#4 Okej. Jo men det låter ju vettigt. Hur ofta får du hem sjuka eller skadade kottar?

Ja jäklar^^ det var inte lite pengar.
Men har du även haft försäkring på dom då?

Mikaela_B
5/19/08, 4:14 PM
#8

#7 jag försäkrar dom flesta själv, agria är nog lite less på mig :P och imorgon skall ja ringa dom igen och täckna ytterligare 4 till haha!

Ne de är inte lite pengar :P men de är värt de =)
Har just nu 2 st som jag kommer få ha kvar här som har Whs, så deras veterinär kostnader är inte så roliga då de krävs en del tripper till veterinären.

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/19/08, 4:25 PM
#9

#8 haha :D
men får du nån stamtavla el liknande och så när du får kottarna? och kanske en utskrift från veterinärbesök etc?
förmodligen inte så många som har det kanske dock?

Jo jag tänker ju det.. Det känns ju ändå som att det är lätt värt det. Jag själv sätter djur högre än människor. Ocjh de är värda allt.

Aah =/ ajdå. Hur ofta åker dom till veterinären? och det köps medicin till dom med?
Hur länge kan en kotte leva med Whs btw?

Mikaela_B
5/20/08, 12:11 AM
#10

#9 jag åker inte ditt så ofta, beroende på hur dom är och hur läget är med dom, ifall de förvärras etc.

En igelkott kan leva länge med Whs men eftersom att dom blir helt förlamade i slutendan så är de upp till var och en va man tycker är humant, om man vill avliva dom redan i början på sjukdomen eller låta dom leva ett liv iallafall, de hela beror ju på om dom lider eller ej.

stamtavla är sällan, veterinärbesöks papper aldrig hehe, därför tar jag alla till vetten så ja inte omplacerar sjuka igelkottar. Whs töserna är ju omplacering, men dom stannar hos mig pga deras tillstånd!

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
5/20/08, 12:40 AM
#11

#10 Aha okej.

Ja juste ja.. usch >_< när vi hade våra höns fick dom hönsförlamningen =/ typ samma sak. förutom att det inte finns nåt hjälpmedel mot det.

Aha, :)

Upp till toppen
Annons: