Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 1159 ggr
Ledin
2008-05-31 00:40

En vild kotte!

Hej! Idag hittade vi en igelkotte som satt fast då inne bland traktor mm det va ett snöre den hade trasslat in sitt ena bakben o tassen. Det e ett mysteri över hur han/hon hamna i snöret eftersom det va en dit upp. Jag har pratat med vetrinären o dom gör inget vid igelkottar, men jag fick iaf tips om att ha den svalt. den är inne i uthuset där har jag en kaninbur (vart hönsbur för måga årsen) så den har halm och har ställt in ett hus som ajg gjorde snabbt i kartong. Den har fått kattmat och vatten flera gg den är pigg o knatar omkrig när ajg kicka till den sist innan det sov den (sov i 5 tim) Har ni bra tips vad man sak göra så den inte blir sjuk utan klarar sig, jag vet att dom kan klara sig bra med ett skadat ben då vi hade en 3bent kotte som fick ungar när ajg var liten (fick ungar hos oss i 3år i rad) Den är van att vara inne då dom går in i ladgården å äter kattmat varje dag o sover i halmen. Kan oxå säga att det är en mindre igelkotte så det är fjolåretunge, hur ser man könet vill itne böka med den utan tänker på om man kan se det utanpå då jag vet att dom har parat sig för fullt ute vill inte riskera att den får ungar där inne stackarn.

Annons:
FunkyShrimp
2008-05-31 01:21
#1

Wow :D 5h o sova. Det var lite jämfört med min som sov runt 18h igår xD

Kan man inte kontakta djurvårdarna istället? Så de kan hjälpa kotten med benet? Känns ju inte bra om den ska gå runt med ett ben som kanske inte mår så bra..

Tror dock endast man kan se kottars kön på undersidan så att säga.

Ledin
2008-05-31 01:34
#2

japp jag ska ringa en imorn, ska bara googla för att hitta nån som kan kika på benet. Tycker synd om den för det måst göra on stakars lilla kotte. Ja att den sov i 5 h är inte mycket men jag hitta den vid 14 tiden den har inte sovit där skulle jag tro. Antar den sover hela dagen imorrn iaf.

Hatasallad
2008-05-31 01:34
#3

Privatpersoner får bara hålla vilda djur i 48 timmar. Så du bör ringa nån som kan ta hand om vilda djur eller länsstyrelsen.

FunkyShrimp
2008-05-31 01:42
#4

#2 Det är bra!
Ja verkligen. Men är det inte dom som kollar sånt och tar till veterinärer som just har kunskap om vilda djur?
Rätta mig om jag har fel^^

Aha okej. Ja vi får hoppas på det :)

Ledin
2008-06-01 00:31
#5

Så där nu har jag skickat mail lite här å där o jag har fått svar folk får ha skadade vilda djur längre än 48h det är ingen lag på det utan mera en riktlinge, bra att veta. Sen så har jag inte fått tag på nån vett idag utan fick rådet att avakta till måndag, jag fick tillstånd att ha kotten i buren tills den fått blivit undersökt av en vetrinär som kan kottar. Den har inatt iaf gått omkring eftersom jag ser bajs lite här å där, den har knaprat mat en heldel o fick mjukkattmat med det va gott. Så det återstår å se vad nästa mail säger, vill ju ha hjälp så fårt som möjligt, idag var svullnaden mindre om tassen så det va ju ett bra, nu ville jag inte grejja med den utan kolla lite snabbt bara.

Hatasallad
2008-06-01 00:51
#6

#5 Det låter verkligen konstigt.

Annons:
zickan
2008-06-01 02:07
#7

nu är jag inte hundra men jag tror att man får hålla skadade vilda djur ett tag men inte för länge om man tar hand om dom på rätt sätt och släpper ut dom senare eller ger dom till viltvårdare. Det man inte får göra är att ta in svenska vilda djur och ha dom som sällskapsdjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ledin
2008-06-01 15:07
#8

ja det var ju djurens ö som jag mailat och fick svaret att det är en riktlinje ingen lag om 48h, jag fick även deras tillstånd att ha kvar kotten efter som jag gör rätt med mat och har den svalt och stor bur till den. Så fick jag lite länkar o hur jag kunde hitta en vetrinär som kan kottar här på bästa sätt, tror ju att dom kan men vist det är ju inte alls samma som katter o hundars ben. Jag har idag ringt o lämnat medelande till en förening så dom ska ringa upp när dom lyssnat av telen hoppas dom tycker att detta är vilktigt annars. Den är piggare idag har ätit bra osv. Lite mera bajs så jag ska ta å plocka upp bajsar nu.

Upp till toppen
Annons: