Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1254 ggr
Mikaela_B
4/29/08, 9:37 PM

Kastrerig av hanar

Detta är ett helt nytt ämne för mig, och har aldrig hört talas om att man kan kastrera en igelkotts hane :P visst finns de säkert möjlighet men varför skall man göra det??

Nu hoppas jag på att man kan lära sig massa nytt om detta så om någon information om detta finns eller upplevelser finns dela med er!!! I wanna know!!! :D

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[Catteklina]
4/29/08, 9:48 PM
#1

Har ingen information eller erfarenhet av detta, men personligen ser jag detta som helt onödigt. Dels då jag endast tror att den enda skillnaden blir att kotten blir slöare, dels då dom är solitära djur och dels för att risken oftast är väldigt hög att söva så pass små djur.

Mikaela_B
4/29/08, 11:05 PM
#2

#1 jo precis, känner de samma, och blir dom slöare så ökar ju risken för fetma om man skall se de långsiktigt, och då måste man ju sköta kosten extra noga.

De är ju inte i många fall som man faktiskt kastrerar så små djur inte vad jag hört.. och expertisen lär ju inte va hög heller..

nja skeptisk till detta… känns inte bra alls…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 12:52 AM
#3

Haha :D det var för att jag svarade på inlägget om veterinären eller hur? xD

Jag vet inte hur kottarna blir efter en kastrering, men att bara fråga en vet är ju aldrig fel :P
Alltid bra att få veta så mkt som möjligt.

Man kastrerar smådjur som råttor, chinchillor, kaniner, marsvin etc. Så igelkottar tkr jag hör mer hemma där än någon annanstans.

Har aldrig hört talas om det tidigare, men ringde veten och frågade om de gjorde sådant. Som sagt vet jag inte hur "deras vardag" blir efter det, men det är ändå bra att veta tkr jag.

Med detta har jag inte sagt att jag ska göra det eller inte. Men varför är det okej att kastrera alla andra smådjur men inte kottar? ;)

Antagligen för att det inte finns så många som har kottar som husdjur än och att det inte alls är vanligt eller förekommit något fall där de blivit kastrerade. Om vi hade haft kottar som husdjur i Sverige lika länge som marsvin hade detta förmodligen varit rätt vanligt.

zickan
4/30/08, 2:14 AM
#4

att kastrera smådjur är en stor risk. råttor är ungefär siste utvägen för att hanen är dominant. annars brukar man låta bli det då dödsantalet är stort.

Det går att kastrera en igelkott. Men det är en komplett meningslös sak att slänga pengarna på. De har inge behov att bli kastrerade som tex kanin honor om de inte paras innan ett år. de kommer inte få livmoderinflamation. jag tror man ska låta bli att lägga sig i så mycket som möjligt i naturens gång om man kan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
4/30/08, 2:35 AM
#5

Jomen operationer på smådjur är ju alltid en stor risk.
Men kastrering är ju inte en större operation så. Men det är ju nedsövnaden som är det riskfyllda med det hela.

Saken var ju inte den att jag sa att jag skulle göra det, utan hade bara ringt o frågat ifall de gjorde de. Och de gjorde de förmodligen sa dom.
Men sen kommer jag antagligen inte göra det, då jag istället kan köpa två honor. Och priset på kastrering är rätt dyrt ja. Och som sagt så vet jag inte hur de blir efter kastrering.

zickan
4/30/08, 3:13 AM
#6

jo jag förstod det. jag bara sa min synpunkt på kastrering av kotte. Men det är inte alltid de kan bo ihop heller då de är mest ensam djur. Jag kör ett rum per kotte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
4/30/08, 12:11 PM
#7

#3 haha ja de va därför jag flyttade de hit istället så att denna diskusion får en separat ruta istället =)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
4/30/08, 2:00 PM
#8

#7

Fast det kan ju vara bra ändå att det finns en särskild tråd om detta.
Vad folk har får åsikter om det osv :)

Zsarorna
9/18/08, 4:16 PM
#9

De vetrinärer jag talat med i örebrotrakten har en del kunskap om kottar

men inte kastrering på kottar, så vitt jag vet finns det inte någon kastrat-kotte i Sverige.

Jag tror dock att man ska fråga lite olika "ansedda" vetrinärer om vad de ser för risker, istället för att själv

spekulera..inte någon törn på er utan bara allmänt.

Det bör ju inte kastreras hit och dit, men tänk om till exempel vi vill "rädda" någon av alla vuxna kottar där ute, som
inte många verkar vilja ta an sig, då skulle jag personligen behöv kastrera (om det kommer in en hona alltså) särskillt när det gälelr kottar i martins ålder utan födelseuppgifter, skulle ju vara katastrof om de skulle vara besläktade eller syskon tom!
men den situationen är ju inte särskillt stor som jag just tog upp.

Jag vet för lite för att ta ställning till kastrering, jag har fått för mig att det är mindre risker med hanar,
så att om kastrering är på agendan vorde det nog bättre att steriliserar hanen.

Jag ska försöka fortsätta ringa runt lite skulle ju vara kul om man fick ett proffisionellt uttalande kring
risker och såvidare

mvh

Nessie87
9/18/08, 5:11 PM
#10

Jag vet inte hur säker den här källan är men det låter onekligen som om kastrering inte är någon bra idé. http://www.faqs.org/faqs/hedgehog-faq/part5/section-12.html

Upp till toppen
Annons: