Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2814 ggr
Mikaela_B
2008-05-13 19:10

Fästingar

Pga den varma vinter vi har haft så har en stor skala av fästingar överlevt vintern och dessto fler kommer de finnas av dom nu i sommar, Pga smittspridning av Borelia speciellt som kommer vara skyhög i sommar och första fall redan rapoterades i Februari i år från sjukhus i Sthlm och Göteborgs områdena så kan man ju tänka sig själv hur stor spridning det kan komma nu under sommaren.

Uppmannar därför alla att vara extra nograna, speciellt alla som väljer att ta med sina kottar ut. Självklart ska ni tänka på detta om ni har andra djur som vistas ute mycket.

Blev tvungen att sätta fästinghalsband på min hund redan i slutet av Januari pga fästingar. Det är inget kul när djuren blir sjuka, så ta vara på era smådjur och håll koll efter dessa små läskiga saker!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
2008-05-13 19:18
#1

Ja usch!
Dock är fästingar inte det lättaste att upptäcka :O förren de satt sig.

Kan man vaccinera kottarna mot tbc?

Mikaela_B
2008-05-13 19:26
#2

Det är Mycobacterium tuberculosis som orsakar Tbc hos djur om jag inte minns fel vet att de är Mykobakteriella infektioner som förekommer speciellt hos djur, men som sagt olika djurarter är olika motagliga.

Vet inte hur de är med Tbc hos igelkottar men de är ju däggdjur de hamnar på, ex katt, hund, och div zooparksdjur, elefanter och apor speciellt. De har vi ju haft redovisningar om från djurparker senast förra året om jag inte minns fel.

Nötboskapsdjur kan ju ha smittan som sprids från djur till människa med, men om man vaccinerar djur vet jag inte, iallafall vet jag inte om igelkottar gör detta.

men ska ja vara ärlig så tror jag inte detta!

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-13 19:30
#3

Aha okej. Så igelkottar får inte så mkt fästingar dvs?

Okay, ne inte hört om det nånstans, men tanken kom upp bara^^

Mikaela_B
2008-05-13 19:31
#4

#3 igelkottar kan få precis lika mkt fästingar som vilket annat djur som helst, dels för att fästingar inte reagerar på taggarna och oftast så reagerar inte djuren när dom landar på dom heller, och oftast e dom ju så små att dom kan krypa ner mellan taggarna, och jag kan av egen erfarenhet säga att de är INTE kul och inte heller de lättaste att få bort dom!

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-13 19:33
#5

#4 Nej jag kan tänka mig det ;O usch. lär inte va sådär skitenkelt o hitta dom heller. Rota omkring bland en massa vassa taggar mh.
Får försöka hålla koll helt enkelt :P o köra lite fästingkoll efter uteleket.

zickan
2008-05-14 17:35
#6

Fästinghalsband funkar inte alls på min hund. Plockade flera under det halsbandet förre året och redan en i år som satt under.
Testade färsting stopp från PCL(dog & cat) Sedan jag böjade med det så har jag inte sett en ende fästing på hunden som annars brukar ha 20st krypande per vecka på sig.

Den sprayen borde ju funka på kottar med?.. testade lite på min gp råtta när vi var ute i höga gräset.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
FunkyShrimp
2008-05-14 17:42
#7

aha :) ja kanske. hur funkade det på råttan?

zickan
2008-05-14 18:50
#8

inge fästingar där heller. hjälper mot ohyra, fästingar men tillför även massa vitaminer och hjälp mot hud/hår. Står att den kan användas på kläder, skor och människor. Håller i 8tim.

På gp råttan så sprayade jag lite på min hand som jag strök ut på henne. Tänkte testa på mina tamråttor och iller också. Så enkelt att komma in med ohyra. Sjukt bra om det går att stoppa att ohyran hinner lägga ägg.
Borde som sagt funka på igelkott också så länge man inte sprutar rakt mot ögonen. Finns inga gifter i den givetvis.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-05-14 20:53
#9

men det är ju superbra isf! :)

finns det i djuraffärer, apotek eller måste man beställa via nätet?

Sweetelle
2008-05-15 11:47
#10

Till vår katt har vi haft ett medel som man kletar på på vissa punkter som sedan sprider sig i huden. Det håller i ett par månader och funkade jätteeffektivt. Minns inte vad det heter med köpte det på apoteket.

Tog på det på våren och efter ca 7-8 veckor fick den en fästing och då gjorde vi det en gång till. det borde väl funka på andra djur med!?

FunkyShrimp
2008-05-15 14:19
#11

är det en såndär liten man klämmer ut innehållet, som ser lite ut som en trekant, typ blå? heh :P om du förstår?

såna använder vi på våra katter iaf. sen har jag inte riktigt kollat hur bra det funkar^^

Sweetelle
2008-05-15 14:23
#12

Jag minns inte, för det var ett par år sedan men det känns som att det kan stämma.

FunkyShrimp
2008-05-15 15:03
#13

okay :) jo låter som det

Annons:
Sidentass
2008-05-17 14:55
#14

Usch ja..det är ett elände med dessa otyg..det är otaliga fästingar man fått plocka från kottar under årets lopp..o katterna drar också till sig..usch så otäcka dom är!

FunkyShrimp
2008-05-17 15:07
#15

Verkligen ;P

sitta hemma och plocka hund och katt varje dag :P

Upp till toppen
Annons: