Annons:
Etikettavel
Läst 1710 ggr
Mikaela_B
4/29/08, 9:35 PM

Vad är rätt och fel?

Nu flyttar vi denna lilla diskusion från artiklar och till en egen liten söt ruta ;)

Vad är rätt och vad är fel? är de rätt att använda en hane i avel redan så tidigt som 2 månaders ålder  ( 8-10 veckor ) eller skall man vänta?

Ganska intressant fråga då alla säger olika och tycker olika men vad är mest humant egentligen, och är kunskapen tillräkligt stor för att man ens skall kunna säga att de inte är skadligt att använda hanar till avel i tidigålder?

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[Catteklina]
4/29/08, 9:47 PM
#1

Finns väl inget rätt eller fel, utan upp till var och en när det gäller denna frågan. Då jag aldrig sett eller hört någon annan avråda en från att para sin hane när den blivit könsmogen, då det inte finns något bevisligt på att det skulle vara skadligt?
"och är kunskapen tillräkligt stor för att man ens skall kunna säga att de inte är skadligt att använda hanar till avel i tidigålder?"
Inte läst att någon i USA eller utav dom svenska uppfödarna iheller avråder från att inte para sin hane vid könsmognaden. Och dom har erfarenhet?

Mikaela_B
4/29/08, 9:51 PM
#2

#1 svenska uppfödare har kunskap, och Usa har kunskap, men vad jag mer undrar är hur och varför de är en fördel med att para i så tidig ålder? kan man inte vänta utan man måste göra de i tidigt ålder eller varför?

Som jag sa innan så tycker jag som med alla andra djur att dom skall ha en hälsosam vikt och få chansen att utveckla sig inte behöva para sig med en hona direkt så fort dom blir könsmogna och sedan så tänker ingen annan de på konsikvenser som faktiskt finns när man parar både honor och hanar för tidigt, och de är att de finns ett högt dödsfall på kullar.. speciellt förstfödda

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/29/08, 9:56 PM
#3

#2 Fördelar finns det väl inte några. Kan man vänta - tycker jag att man ska vänta. Jag parade min hane med min hona när han var lite för 2 månader, mycket för att honan inte skulle bli för gammal för sin första kull. Tyck att det låter väldigt egoistiskt, men att hitta en lämplig avelshane som är i vuxen ålder är inte det lättaste.
Därför valde jag att göra det och ångrar inte det så här i efter hand, men skulle inte rekommendera andra att göra likadant om dom har möjlighet att vänta.

[Catteklina]
4/29/08, 9:57 PM
#4

Dubbelmoral från min sida jag vet Hemlis

Mikaela_B
4/29/08, 11:08 PM
#5

#3 haha :P mjo lite…
med tanke på att ( inte för att klanka ner ) men så kanske de inte va meningen att du skulle ta kull på henne isåfall, utan för min del låter de som mer ett desperat försök till att få ungar och inte vänta och ev använda sig av en annan hona.

www.blueberryhedgehogs.com

Ceciliaolucifer
4/30/08, 1:15 AM
#6

En anledning till att vänta är väl för att se om eventuella sjukdommar uppstår?

Jag har hört ngnstanns att destå yngre en manlig individ används i aveln ju mer dominant blir den? någon som håller med?

Annons:
[Catteklina]
4/30/08, 1:27 AM
#7

#5 Det var väl lite onödigt och dumt sagt. Aldrig att jag gör någonting som skadar mina djur. Det var inget desperat sista försök, verkligen inte. Uppfödaren sa till mig att det inte skadade hanen på något vis att para honom vid den åldern, ingenting skriver USA-uppfödarna om det iheller. Då tog jag det beslutet: Att istället för att vänta till han är runt 8 månader (och min hona ca. 1,5 år) så parade jag honom med honan vid lite merän 2 månader.

Susan80
4/30/08, 1:45 AM
#8

Att man ska vänta med honan är ju förståligt, det är ju hon som ska bära fram ungarna. Men att hanen skulle vara för ung vid 2 månader har jag lite svårt att se logiken i. Om vi skulle ta och titta på oss själva lite, när hade vi sex första gången? Ja många kan ju vara så unga som 12-13 år. Och är vi färdig utvecklade då? Nej inte direkt. Och inte har jag hört om nån kille som blivit skadad av det. Och om vi går vidare till att titta i naturen på igelkottar så tror ju inte jag att dom går upp till varandra och frågar hur gamla dom är. Jag kan inte se några problem med det så länge ingen kommer upp med någon konkret anledning.

zickan
4/30/08, 1:59 AM
#9

om det inte finns bevis som säger motsattsen så tycker jag att det är upp till var och en. Alla djur växer även olika.
Men råttor ska man ju hellst tidigast para när de är ett år.´jag skulle inte våga para en kotte för tidigt för jag kan inte så mycket ännu. Men en uppfödare som hållit på borde veta för och nackdelar. Jag har med gjort vissa beslut gällande vissa parningar bara för att honan börjat bli gammal. finns vissa linjer man verkligen inte vill förlora heller. Svår fråga helt enkelt.
Borde vara upptill var och en om det ändå inte finns några bevis som säger motsattsen eller man vet att kottarna tar skada.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
4/30/08, 12:35 PM
#10

#6 jag håller helt med dig! sjukdomar visar sig inte förens tidigast 6 månader! men dom kan även slå ut i senare ålder, varför folk inte kan va mer försiktigt förstår jag inte, för vi har faktiskt haft fall av WHS här i Sverige! och pga att de ej finns stamtavlor hos alla och utbredden av uppfödare är så liten så kan jag GARANTERA att dessa gener sitter någonstans och de kan vara hos vilken kotte ägare som helst!

Så varför skall man riskera och dra fram WHS också????
Finns massa forskning på denna sjukdom och den är förmodligen ärftlig!

och detta är bara en sjukdom av de som finns där ute! och de värsta är att detta är den som risken är värst på för den är dödlig de finns ingen bot på den.

#8 när de gäller vilda igelkottar så föds ungarna på sommaren och parar sig inte förens året där efter när dom vaknar ur dvalan, detta gör att hanarna inte är ungar utan dom växer på sig under dvalan. så redan där ser man även i vilt tillstånd att dom ej förökar sig när dom är bebisar!

Ursäkta mig om ja låter brysk och jätte hemsk, men jag tycker inte att de är upp till var och en utan rent moralsiskt är de vett och ettiket, sedan att de inte finns någon som säger att de är förbjudet så fattar jag inte varför, skall man då utesluta de risker som finns till att försämra hela stamen istället? den är inte kravftig nog här i Sverige!

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
4/30/08, 12:59 PM
#11

#5 ja de va onödigt sakt, och menade inte illa med de, men va ja vill få fram e att ska man para och föda upp, oavsätt om de är i liten skala eller större så måste man tänka flera steg fram och inte komma på sånna saker när en hona börjar gå över åldern. utan planerna skall vara klara och allt ska vara planerat in i det minsta.

Svenska stamen har inte råd för icke igenomtänk bar avel, för de kan förstöra något sååå mycket..

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
4/30/08, 1:29 PM
#12

#11 Det var genomtänkt., men en obesläktad hane fanns inte tillgängligt innan, men kanske en besläktad hade varit bättre då?
WHS utbryter oftast efter 1,5 års ålder? Vänta med att para honorna och hanarna tills dess? Ingenting visar ju i släkten tidigare på varken min hona eller min hane att dom har ärftliga sjukdomar.
Tycker inte att varken mina kotteungar, honan eller hanen har blivit sämre pga. detta och känner att detta mest är skitsnack just nu när ingenting motbevisar att det är fel. Merän att du just nu påstår för hela forumet att jag tar fram dåliga ungar- Bra!

Mikaela_B
4/30/08, 1:36 PM
#13

#12 Nej nej, jag säger inte att du tar fram dåliga ungar och ingen annan som skall tro de heller… jag vill inte rikta något till någon personlig. och jag har redan sagt att de va dumt sagt av mig….

De kan slå ut vid 1½ års ålder men jag har två honor hemma nu som är 10-11 månader som båda har WHS! och en av dessa har haft en kull och tyvärr vet jag inte vart dessa ungar är!!!! och för att klargöra så är dessa honor ej från mig utan omplaceringar!
Och med detta så finns de fler igelkottar som säkerligen har sjukdomen och bär på den men ingen vet vart dom finns.

[ jag kommer personligen inte att delta i denna diskusion mer, för jag måste hålla mig på en neutral nivå och ämnet blir för personligt för mig så därför drar jag mig ur diskusionen, så har någon komentarer till mig så får dom ta det med mig men inte i diskusionen utan via Pm. eller dyligt! ]

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
5/2/08, 9:10 AM
#14

får hoppas andra uppfödare kan dyka upp och vara med isf. svårt för oss som inte vet att säga något. alltid en risk att para för unga djur. finns det bevis att djuren tar skada att paras innan någon viss ålder så ska man ju inte göra det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Catteklina]
5/3/08, 12:58 AM
#15

#14 Tyvärr inget jag visste då, då jag fick svaret att det inte var någon fara. Som jag skrivit :/

Upp till toppen
Annons: