Annons:
Etikettavel
Läst 1507 ggr
FunkyShrimp
2008-04-30 01:20

Kotteuppfödning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har funderat lite fram och tillbaka på detta ämne.

Kotteuppfödning. Om jag skall börja med det eller inte.

Lite frågor till er som föder upp:

Vad tycker ni är viktigt att ni "gjort" för ungarna innan de skickas iväg?
Syftar på veterinärbesök och liknande.

Tycker ni stamtavlor är viktiga att få?

Skötselspapper om hur du ska ta hand om kotten?
Eller tar ni för givet att personen i fråga kan allt om kottar innan?

Kontaktuppgifter till er uppfödare?
 

Vissa av dessa frågor vet jag redan svaret på som jag själv skulle svara och göra. Men skulle ändå vara intressant att se vad ni uppfödare tycker och gör.
Med veterinärbesök och stamtavla så får man ju ta mer betalt för kotten. Logiskt.

Men vad gör ni av detta?
Kom gärna med fler tips och förslag av det som ni tycker är viktigt. Och hur ni själva skulle vilja då era kottar vid köp!

Mvh
Jacqueline

Annons:
FunkyShrimp
2008-04-30 01:21
#1

rättelse^^ * era kottar vid köp

zickan
2008-04-30 02:02
#2

jag föder inte upp ännu men de jag har fått med en unge som jag köpte och som jag själv skulle vilja skicka med om jag fick ungar är:
*all stamtavla som finns
*cd/mail med bilder
*information/sköttselråd
*kvitto
Jag fick även med lista på mat samt vetrinär intyg att han var frisk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-04-30 02:06
#3

Okej.
Jo men det låter mer än rimligt.
 

Om man nu får fråga^^ vad kostade din kotte?
Antar runt en 1500:- iochmed att han hade vart hos veten.

?

Mikaela_B
2008-04-30 12:26
#4

Föder upp….

Vad tycker ni är viktigt att ni "gjort" för ungarna innan de skickas iväg? Syftar på veterinärbesök och liknande.
Ungarna skall vara hanterade sedan iallafall 3 veckors ålder, det varierar från uppfödare till uppfödare men jag rör aldrig innan 3 veckor, enstaka kort etc kan man ta om man håller dom men de gör jag ej förens efter minst en vecka, spelar ingen roll om honan tillåter utan de är en princip sak för min del. Man måste ha tålamod i igelkottsavel och man skall låta mamma och ungar vara tills dom är minst 3 veckor.

Veterinär besiktade är också något som är självklart att dom skall vara! viktigt om inte annat.

_Tycker ni stamtavlor är viktiga att få?
_Japps! tycker detta är viktigt. Iallafall så gott man kan.

_Skötselspapper om hur du ska ta hand om kotten?
Eller tar ni för givet att personen i fråga kan allt om kottar innan?
_ser gärna att en köpare ställer frågor etc till mig ser bättre ut, men självklart så skall det med skötselråd etc till nya köpare.

_Kontaktuppgifter till er uppfödare?
_ska alltid finnas med! Som uppfödare så skall du finnas där hela kottens liv som stöd och moral för dina köpare om de skulle vara något!

Sedan när de gäller prisstandarden på igelkottar så ligger priset mellan 1200-1500 :- om dom kommer från uppfödare, dock kommer jag att gå över denna standard pga jag lägger ner mitt liv på dom, dels kommer jag ställa ut i utlandet, jag har låååånga stamtavlor på mina, och mina djur kommer inte att komma från svenska linjen, enbart! sedan kommer mitt problem att bli när jag väl tar in nya avelsdjur nu i år att bli det ökade förfrågan då de färger jag tar in inte finns i sverige, och många vill börja avla men kommer inte sälja avelsdjur till vem som helst! Utan ev till någon som kan tänka sig ett medarbetar skap inom kotte aveln för att stärka linjerna och som är kunnig.

Skall man skriva  en lista av allt som är viktigt att tänka på så skulle jag kunna fortsätta hela dagen, säger som alltid, MAN måste läsa på färgerna, va är dominant och va är inte, man måste hålla koll på genetiken och detta skall man kunna innan man startar. Man skall ha mål och du skall va så kunnig att du vet vilken hona du kan para för att du skall få fram just DEN färgen. Det är min synpunkt på de hela, de är inte bara att slänga ihop första bästa par och sedan få ungar på dom, de är så mycket mer, men tyvärr så tänker inte många så..

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-04-30 15:04
#5

#4

Tacksam för svar!

Nu kommer jag inte starta något på en gång. Utan kommer förmodligen köpa två honor nu i maj, apricos och albino.
Så antingen köper jag en hane om ett tag som jag parar med honorna, eller så "lånar" jag in en hane. Förmodligen det sistnämnda.

Självklart kan jag inte allt om kottar nu, utan måste lära mig om färgerna, betéeden etc. allt som har med kottar att göra^^

Jag börjar helt enkelt med de jag nu snart får :D så får vi se hur det blir av sedan.

Mikaela_B
2008-04-30 15:07
#6

#5 tycker jag låter som en bra plan ;)

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
2008-04-30 15:20
#7

#6 Yes ;D håller med!

Upp till toppen
Annons: