Annons:
Etikettavel
Läst 782 ggr
FunkyShrimp
5/2/08, 12:44 AM

Para olika färger.

Hello!

Om man parar kottar där den ena t.ex. är salt and pepper och den andra är albino, får man antingen salt and pepper-ungar eller albinoungar? Eller får man någon blandning av de två? Typ en salt and pepper som är ljusare och med röda ögon eller tvärtom?

/J-line

Annons:
zickan
5/2/08, 1:37 AM
#1

jag kan inte svaret då jag inte kan vad som är dominant ect. men genetik bär ju alla djur. dominanta och recensiva anlag. har du tex 4 led med albino bakom salt and pepper samt 2 albino anlag bakom albinon så har du ju flest albino anlag i släkten och då lär ju dom vara starka och titta fram mest. Men oftast brukar det bli en salig blandning på både föräldrarnas färg och släkternas färger. har både sidorna nån gen med samma färg så komemr det upp fler av den lika som med dominanta.
Jag vet inte vilka gener som är dominanta men parar man tex en röd ögnd med en  svart ögd så kan du ju inte säga hundra vad ungarna blir. man måste veta massa släkt(stamtavle) info för att kunna lista ut exakta procenten i färger.

Jag avlar på råttor och då gör man det innan man parar för att se så man inte avlar fram någon sjukdom ect och kan säga innan vad det blir för färg så intresserade kan boka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: