Annons:
Etikettförening-stamtavla-och-register
Läst 2391 ggr
navel
5/7/08, 2:42 PM

Någon som vet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Är det någon här inne som har koll på vilda igelkottar och hur de fungerar?

Det ligger nämligen en kottis ihopkurad i den torrlagda plaskdammen vid lekplatsen där jag bor, och den kommer att bli rysligt varm om några timmar eftersom den inte har någon skugga…

Vad tror ni, kommer den att klara sig utmärkt utan att jag ingriper?

Annons:
Mikaela_B
5/7/08, 3:01 PM
#1

Jag tror nog att den kommer flytta sig om de blir för varmt för dom. Dom har ju vaknat alldeles för tidigt i år så de beror helt på om den är frisk osv. Men håll lite koll bara, tror nog att den flyttar sig in mot skogsområden eller iallafall ifrån värmen om de skulle bli så, in i nått buskach eller liknande

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
5/7/08, 3:02 PM
#2

Svårt att säga. Kan den inte själv ta sig ur den? Är det en unge eller en vuxen? Du kan inte ingripa bara med hjälv av att flytta in den till skuggan så den inte bli överhettad?

Man får ju inte ta in dom, men tror inte att lagen har någonting emot att man flyttar dom, för det är ju ruskligt varmt ute.

navel
5/7/08, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för era svar.

Ja, jag ska gå ut och kika lite då och då.

Har även postat frågan på Svensk natur i fokus, i hopp om fler åsikter.

Jag kan visa lite fler bilder, så ni får en aning om hur det ser ut där den är..

 den är inte helt lätt att upptäcka.

navel
5/7/08, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bättre titt på själva dammen som den kurar i .

navel
5/7/08, 3:09 PM
#5

alltså.. jag tror att den är närmare vuxen…

Jag vet inte om den kanske har trillat i och skadat sig?.. :( den ligger ju precis vid stenarna, så kanske har den halkat ner från någon av dem under natten, har för mig att igelkottar inte ser så bra och att det kanske var därför som olyckan skedde? 

Den andades ganska djupt, men det kanske var för att den blev rädd när jag närmade mig med kameran.

[Catteklina]
5/7/08, 3:19 PM
#6

Tror nog att den har fastnat om det är så högt runt hela dammen. Har svårt att tänka mig att den ska lyckas komma upp.

Annons:
Mikaela_B
5/7/08, 3:19 PM
#7

#5 men kan den ta sig ut därifrån själv?eller har den ramlat över kanten? kommer den inte ut själv så tycker jag nog att du skall flytta den till buskarna som är på den sista bilden =)

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
5/7/08, 3:20 PM
#8

Ta upp den och placera den i buskarna. Att den andas tungt kan vara för att den är rädd, stressad, varm… Tror inte att den har skadat sig, utan den har nog krypit in där för att inte bli upptäckt för eventuella rovdjur.

navel
5/7/08, 3:21 PM
#9

jag vet nu inte huruvida den skulle kunna kräla upp på stenen igen, men du har en solklar poäng, jag ska nog ut och se vad jag kan göra… PS: jag har inga trädgårdshandskar.. hur flyttar man bäst en igelkott?

FunkyShrimp
5/7/08, 3:23 PM
#10

#9. ta en handduk kanske? :) o vira runt den

[Catteklina]
5/7/08, 3:25 PM
#11

Precis, en handduk, filt… Sen lär det ju stickas en del ändå, men det får man tåla då ;)

Klättra upp själv lär den aldrig klara av, dom är rätt klumpiga av sig så.

Lycka till med kottisen och hoppas att den kommer till rätta!
Mvh,
Catarina

navel
5/7/08, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack för era tips allesamman!

Slutet gott, allting gott.

Jag träffade en granne som agerade moraliskt stöd, tillsammans gick vi till föreningslokalen och tiggde till oss ett par grova handskar och en smutsig kökshandduk, och så lyfte jag för första gången i mitt liv upp en igelkott!

<3

så söt så att jag fick hålla mig från att inte pussa den på nosen.

Vi var lite oroliga över att den kunde ha blivit allvarligt skadad efter äventyret i plaskdammen.  Jag gick ganska långt bort från plaskdammen med den.
Till en kulle med träd, buskar ris och växtlighet.  När jag försiktigt sänkte ner den mot marken så rätade den ut sig, och tog några normalrultiga steg.  Den toksprang inte bort från mig, och möjligheten finns ju att den kan ha stukat, eller kanske rent av brutit något litet ben…

Hoppas att den inte har det.

Men nu befinner den sig iallafall i grönskan och skuggan.

FunkyShrimp
5/7/08, 3:53 PM
#13

Va bra! :)

Men borde man inte se om den stukat/brutit benet? de bör ju halta då.

Annons:
navel
5/7/08, 3:57 PM
#14

jag är ju tyvärr inte så kunnig med igelkottar.. har ju bara sett vilda och de rultar ju liksom allihopa.. de steg den tog såg dock helt normala ut för mig.

Och jag håller tummarna för att den är oskadd.

den protesterade inte, eller pep eller väste (jo.. väste kanske den gjorde i ögonblicket då jag tog upp den, men det var svårt att höra, då den försökt borra ner sig under lite döda löv tidigare, som prasslade när jag tog upp den.), den "bollade" sig i mina händer och sträckte sedan på sig när jag satte ner den så.. jag TROR… att den var ok. :)

FunkyShrimp
5/7/08, 3:59 PM
#15

aah okej.

får hoppas på att den inte var skadad då. Men låter ju inte som det isf :)

Sidentass
5/7/08, 9:45 PM
#16

Om det vore jag skulle jag nog ta o flytta på kotte till ett bättre ställe, som tex. inne i buskarna..sen är det ju bra om man kan försöka ha kollen så att den inte är skadad på något vis..ibland händer det att vildkottarna kan få problem med sina baktassar och därmed får svårt att röra sig som de ska..men jag hoppas att allt är ok med kotte och att han finner en bättre plats att vistas på snart..

FunkyShrimp
5/7/08, 11:15 PM
#17

Hon har redan fått svar och handlat därefter :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: