Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1510 ggr
CaithSith
5/24/08, 3:37 PM

Intresserad av kotte..

Hejsan! Jag är lite intresserad av igelkottar, men jag har några frågor..

Luktar dem mycket? Och "förstör" dem saker? Hurpass mycket märks det att man har igelkottar lösa i hemmet liksom?

Jag undrar också hur igelkottar funkar tillsammans med katt och hund?

Kan man ha kotten i ett rum medans man inte är hemma så att de inte gör illa varandra?

Kommer antagligen på fler frågor, men det här var de första..

Annons:
FunkyShrimp
5/24/08, 4:18 PM
#1

Får mina bebisar om 2 dar, så jag vet faktiskt inte än med lukten. Men det kan väl inte vara värre än ett marsvin?

Kottar förstör inte, vad jag hört av alla andra här. De gnager inte etc, men de kan tycka om att gömma ens saker ibland.. :P

Det är nog väldigt individuellt. Kotte och katt funkar nog rätt bra ihop ändå. Hund är jag lite osäker på.. Hundar är ju inte särskilt försiktiga av sig som katter är, och kan fortsätta knuffa och skälla även när de blivit stuckna och tillsagda. Så svårare med hund tror jag.

Japps. Du kan ha den i ett rum när du inte är hemma. Smartare så än att ha ute katt, hund o kotte samtidigt när du inte har någon alls koll på dom. Så det är mkt bättre!
Sen kan du släppa ut kotten till de större ytorna igen när du kommit hem. Se bara till att kottesäkra ditt hem ;P Inga springor de kan smita in genom etc.

CaithSith
5/24/08, 5:37 PM
#2

Vad roligt, grattis! :)

Ah okej, vår hund är 11 år och är väldigt lugn och snäll(hon har varit lugn när hon mött illrar, kycklingar, kattungar, höns, råttor, hamstrar mm. Illrarna tjuvnöp henne tom i tassarna men hon sa inte emot, utan undvek dem bara). Så det är nog ingen fara med henne.. Men man vill ju ändå vara där för säkerhets skull liksom.

Men vad är det för skillnad mellan honor och hanar? Och hur högt kan en kotte klättra eller ta sej?

FunkyShrimp
5/24/08, 5:56 PM
#3

Tackar :) har väntat typ 3månader på dom ;P så man blir lite galen :D man vill ju bara få hem dom.

Aha. Jamen då låter det ju som att det skulle gå ihop :) vilken go hund.
Jo allt KAN ju hända ändå. Men bara stänga in kottarna i ett rum medans så går det nog galant :)

Tror inte det är så stor skillnad faktiskt. Jag kommer ha honor. Om man har honor och hanar så måste de vara i separata rum. Sen går inte alla kottar ihop med varann heller, så det är väldigt individuellt detdär, men tja. man får ju testa.

Du funderar på att skaffa 1?

Tja.. jag tror inte kottar klättrar sådär jättehögt. Sen vet jag inte om Egyptisk långörad är bättre klättrare kanske.. det finns nån som har egyptisk här, nu kommer jag inte ihåg vem^^
Men som sagt vet jag inte säkert. xD

Mikaela_B
5/25/08, 12:06 AM
#4

Jag har hund och katt + igelkottar har även haft iller i bilden och div andra djur, så visst funkar det!

jag tycker inte att igelkottar lucktar alls, känner inte av nått på dom iallafall, inte när ja skaffade min första heller, så de skulle jag inte vilja påstå att dom gör.

Visst kan man ha kottar i ett separat rum om man inte är hemma! funkar utmärkt.

Dom förstör inte saker, dom tuggar inte på sladdar eller liknande, har aldrig hört att någon gjort de iallafall och inte vart med om de heller…

Enda som kan vara jobbigt med dom när dom ska vara lösa är att dom kissar och bajsar ganska mycket, så man  får ju tvätta golvet en del om man inte tränar dom på att gå på tidningar eller en låda, låda har jag hemma och tackar för att mina är såpass duktiga på lådan haha!

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: