Annons:
Etikettavel
Läst 1065 ggr
zickan
2008-06-15 03:08

genetik

någon här inne som vet nått om färg samt sjukdomsgenetiken hos igelkottar?

Vilka anlag är starka på vilka färger. vilka sjudomar och fel är oftast genetiska?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Susan80
2008-06-15 20:14
#1

Sjukdoms genetik tror jag inte det finns hos kottar då det inte är så många sjukdomar dom drabbas av. Jag räknar nu inte löss och sånt då. Det enda som man tror kan följa med till ungarna är ju WHS och inte ens det är forskarna 100% säkra på. Men det lutar väl åt det hållet.

Genetiken på igelkottar är inte det lättaste att hitta info på men på min hemsida under länkar har jag en adress om genetik dock på engelska om du är intresserad.

http://hem.bredband.net/abrsus/

zickan
2008-06-16 01:16
#2

ja det är kul :-). ska titta in på sidan.

mh men tumörer, nedsatt syn, canser, dålig mage, aggresivitet, nedsatt imunförsvar ect

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Susan80
2008-06-16 17:31
#3

Ja det är ju det som är svårt att hitta. Jag tror inte sånt finns dokumenterat och det kan ju vara väldigt svårt att se om det är genetiskt eller om det bara har uppståt. Ett djur kan ju få en tumör även fast ingen annan i den "familjen" har haft det. Eller något annat problem.

zickan
2008-06-16 18:23
#4

mh.. men vore intressant om någon vet vilka som kan vara genetiskt buren. samt om tempramentet på föräldrarna avspeglar sig något i avkommorna eller vissa beteenden är det samma hos föräldrar somi på ungar..

förhoppningsvis får man svar på dessa frågor nån gång i framtiden :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-06-17 20:11
#5

Beteendet hos föräldrar speglar sig oftast väldigt mkt på ungarna! temperament etc!

Så där brukar man kunna se likheter väldigt tydligt, lika så vikter och kropps utseendet.

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-06-17 22:02
#6

så om jag parade en tam men lite sprallig io med en tam men lugnare hane så kanske ungarna vill vara stilla lite mer än soin mamma?..
Så mycket spring i benen på den tjejen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
2008-06-17 23:26
#7

#6 jag använder mig alltid av en med lite mer energi och en med lite mindre, inte 2 som är uppåt, och de har givigt fina resultat på lagom spralliga ungar. De gämnar ut varandra bra faktiskt tro de eller ej =)

Så japps! lugnare hane till henne ;)

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-06-17 23:29
#8

ska bara hitta en hane med :-(.. Nästan så man måste köpa sig en egen hane för att hon ska kunna användas.
sitter fortfarande och funderar på att komma upp och bombadera dig mikaela lite men jag kan ju inte stanna så länge och de behöver väl ett par dagar på sig?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-06-19 10:37
#9

#8 hhaa du är välkommen att bomba mig ;) men i värsta fall så kan du ju lämna henne här om du kommer så får ja väl ta och pallra mitt lata ars*e till dig efter parningen och hälsa på :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-06-19 12:55
#10

så kan man också göra det ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: