Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 3177 ggr
[jejjas]
5/13/08, 6:06 PM

Vild igelkott

hej. nu när jag va nere och grejade i rabbaten fick jag syn på en igelkott men tycker det ärkonstigt att den är uppe å vaken nu när det är mitt på dan och varmt så jag gick upp å hämtade vatten och litte katt mat att ge den när jag kom litte närmare tyckte jag att den så väldigt slö ut rulla intre i hop sig som dom brukar.

Annons:
FunkyShrimp
5/13/08, 6:28 PM
#1

Igelkottarna i år har vaknat mycket tidigare än vad de borde.
Vilket leder till tyvärr att många inte klarar sig.
Att den va uppe nu vet jag inte riktigt varför, men vissa igelkottar rör på sig under dagtid med. Kanske för att just leta efter mat?

Det var bra att du gav den mat och vatten iallafall!
Den kanske inte hade så mkt ork kvar och därför slö =/ hoppas den klarar sig iallafall.
Du kan ju hålla koll på den så gott det går!

[jejjas]
5/13/08, 6:37 PM
#2

jo det som oroar mig mest är att den ligger mit i solen, Gråter

FunkyShrimp
5/13/08, 6:39 PM
#3

Ta en handduk/handskar och flytta in den till skuggan.
Det skulle va superbra!

[jejjas]
5/13/08, 6:42 PM
#4

har redan flyttat den värka väldigt slö rulla inte i hop sig alls

FunkyShrimp
5/13/08, 7:03 PM
#5

=/ ajdå.
åt den av din mat då?

Mikaela_B
5/13/08, 7:04 PM
#6

Det ligger mkt i att dom vaknat för tidigt, men de kan även vara att dom är sjuka också, eftersom att vi har ovanligt varm vinter under 2007 så har stor mängd av fästingar överlevt vintern, detta är ett djur som kan göra stor skada på många djur och bidra med sjukdomar! Tyvärr.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[jejjas]
5/13/08, 7:07 PM
#7

va nere o kolla på den nu ser ut som om den har kramper ingen rektjon på tt jag peta på den börjar faktist bli orolig över den hur ska jag gör vill inte att den lider Gråter

Mikaela_B
5/13/08, 7:13 PM
#8

#7 verkligen svårt att avgöra vilken kondition den kan vara i, har du testat att ställa ut något i mat form? rullar den inte ihop sig alls?

enligt lag får man ha vilda djur i hushållet 1 dygn om jag inte minns fel, så de är ifall du har möjlighet att ha den i ett svalt rum i en låda eller nått med vatten tillgång och mat, och se ifall den piggnar till efter någon timme, fukta ner en handduk och vira runt den, allt kan bero på värmen också.

Annars vågar jag tyvärr inte svara så mkt mer på vad du kan göra.

www.blueberryhedgehogs.com

[jejjas]
5/13/08, 7:16 PM
#9

rullar i hopp sig väldigt dåligt faktist har tagit ner katt mat och vatten , men den verkar inte intrecerad av det alls värkar nästan som om den är på väg att dö Gråter Ska prata med pappa när han kommer hem han är värden djurvän precis som jag

FunkyShrimp
5/13/08, 7:17 PM
#10

#7 om den inte blir bättre borde du kanske ringa uh, vart är det man ringer nu då.. >_< ja till dit de tar hand om vilda djur som är skadade.

FunkyShrimp
5/13/08, 7:17 PM
#11

Viltvårdarna heter det ändå! :P

Mikaela_B
5/13/08, 7:19 PM
#12

#9 tycker att du skall prata med han om inte annat så ring någon som kan lite mer ang vilddjur som kanske kan hjälpa till eller ge råd!

www.blueberryhedgehogs.com

[jejjas]
5/13/08, 7:21 PM
#13

ska kolla till den i gen nu ur är så rädd att den ska vara död varge gång jag kommer ner

Annons:
FunkyShrimp
5/13/08, 7:22 PM
#14

=/ hoppas han klarar sig

[jejjas]
5/13/08, 7:25 PM
#15

just nu värkar det som omden sover andas i alla fall

FunkyShrimp
5/13/08, 7:30 PM
#16

*phu*

[jejjas]
5/13/08, 7:32 PM
#17

får väll se m den piggnar på har i alla fall mat och vatten brevid sig har burrat ner sig i löven som jag lämnade kvar bara för att den sötingen kom hassandes

[jejjas]
5/13/08, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

än så länge har den inte rört maten kolla till den förut passa på att talitte kort med tycker inte det ser ut som en så pigg kotte

[jejjas]
5/13/08, 10:59 PM
#19

kan medela att kotten har ätit upp maten drukit vatten och gött i väg han mådde bättre nu såg när han åt det sista och drack vatten sen knalla i väg ut på gräsmatan un under en buske och i väg mycket piggare nu Skrattande

FunkyShrimp
5/13/08, 11:05 PM
#20

Nej va härligt! :) Va bra att du fanns för honom/henne när han behövde det!
Annars kanske det hade slutat illa.

Annons:
navel
5/13/08, 11:37 PM
#21

Åh, vilken lättnad. Man blir ju orolig.

Bra jobbat jejjas. Glad

[jejjas]
5/14/08, 12:06 AM
#22

Tack käns faktist riktigt bra kommer att fortsätta ställa ut vatten till den och till dom andra igelkottarna som bor run här vet att det bor en hona med två ungar va 200 meter bort ungarna va ute och lekte på gräsmatan plus att det förmodligen bor en jätte stor "hane" tror att det är det då den är soppas mycket större än honan jag såg i går.

vet inte riktigt vad jag hadde gjort om den sackaren inte klarat sig en värdig begravning hadde den fått det vet jag .

[jejjas]
5/14/08, 10:12 PM
#23

nu i kväll har lillakotten varit här igen letat effter mat och vatten, vatten finns men vet inte om jag ska ställa ut mer mat till den?

Mikaela_B
5/14/08, 10:14 PM
#24

#23 vatten kan du ha kvar, mat kan man ställa ut någon gång då och då, men tycker att man skall hålla de ifrån dom så mycket som möjligt så att dom inte förväntar sig att de skall finnas gratis mat vid just den platsen.

www.blueberryhedgehogs.com

[jejjas]
5/14/08, 10:46 PM
#25

okej va bra då vet jag *L* fick även reda på av en granne i dag att det va ett par som parade sig på hennes baksida för ett tag sen Skrattande

Mikaela_B
5/14/08, 11:32 PM
#26

#25 haha okej :P jo dom verkar vara i full gång redan ;) men de är ju som sagt parnings säsong nu :P

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: