Annons:
Etikettuppfödare
Läst 922 ggr
Mikaela_B
2008-05-20 15:01

Importer

jag vet att de finns intresse hos många att ta in importer, detta är något som kan strula till de för en hel del, då man måste ha ett godkännande av jordbruksverket vilket absolut inte är de lättaste!

Rent av omöjligt i många fall kan jag ju säga. Har själv vart där och diskuterat med dom och de kan ta år och dagar innan dom ger sig.

jag har idag skickat ett mail till dom, detta pga att jag förklarar hur läget ligger till och förhoppningsvis så kan detta mail hjälpa fler som är seriösa med aveln och vill förbättra den att lyckas få sig ett godkännande ifrån dom! ett tillstånd alltså.

vad jag rekomenderar är att ni som har intresset för fortsatt avel, ni kontaktar inte dom förens ni verkligen har tillräkligt med kött på benen och verkligen vet vad ni ger er in på, för de krävs att ni kan argumentera emot dom! för dom ger sig verkligen inte i första taget.

Så skall ni kontakta dom om detta med tillståndet så se till för sjutton att ni är ordenkligt pålästa, ni har era mål, nu vet vart ni vill komma med aveln etc. Skall ni ha in igelkottar från utlandet som sällskap så kan ni nästan på en gång glöma att ni får tillstånd från dom.

har ni frågor kring just detta så kontakta mig via Pm isåfall då jag inte kommer diskutera detta ofentligt pga hänsyn till att jag faktiskt redan har pratat med dom och redan är i planer för mina importer etc.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
2008-05-21 04:35
#1

jepp.. så med de flesta djur tyvärr. varit där och snurrat. värsta är att dom inte riktigt vet allt själva. jag gav upp när dom bara kopplade runt mig till flera olika då den jag kom fram till aldrig hade svar på tal och inte alls hade med dom frågorna att göra. Visste inte alls varför jag hade kopplats till dom ect.
Skulle vara så fruktansvärt skönt om djurskyddet kom upp igen. Bara strul med allt sedan djurskyddsföreningen lade ned och jordbruksverket tog över allt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Susan80
2008-05-21 14:16
#2

Självklart bör man vara påläst men om fler ringer kan inte det vara något possetivt också. Så att dom får upp ögonen för att vi igelkotts ägare finns och att vi vet vad vi håller på med och om fler ringer in kanske det händer nått så vi får både vettiga regler och får importera. Om vi inte visar det kan dom ju inte veta att det finns behov av både import så det inte blir inavel och bättre, tydligar regler för att ha dom. Pucha på dom. Eller är ja ute och cycklar här?

Mikaela_B
2008-05-21 15:22
#3

Tycker självklart att man skall pucha på dom, och tycker att de är bra att #2 började med att kontakta dom ang import, så nu får man egentligen bara fortsätta…

Jag skall försöka ringa dom nu innan veckoslutet och prata med dom ännu en gång.

dom är väldigt veliga när de gäller detta att koppla vidare än osv, innan fick jag svar på alla mina mail men nu mina 2 senaste får jag inget svar alls, sedan om dom ignorerar mina 2 sista mail vet jag ej, men har mina misstankar då dom gäller för just importen.

Så nu ska ja ge mig på ett försök att ringa dom i slutet av veckan och se om dom kan säga något vättigt till mig..
har redan själv pratat med dom, så problemet för mig är ju minimalt, men just för att förebygga för andra också.

Oron ligger i okunskapen hos dom, som alla djurslag, alla är oroliga att de skall komma in sjukdomar etc.

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2008-05-21 23:21
#4

fick svar på ett av mina mail som jag skickat idag och följande svar blev:

Hej!
Vi uppskattar att du är seriös i din uppfödning av pygmeigelkott.
Jordbruksverket har beviljat införseltillstånd av dessa djur förut.

Eftersom införsel av pygmeigelkottar inte är reglerade i vare sig
EU-lagstiftning eller svensk lagstiftning krävs införseltillstånd för
att få ta med sig dem till Sverige.

Djuren måste vara uppfödda i fångenskap (intyg krävs) och utan symtom
på sjukdom för att få tas med till Sverige.

Ansökan om införseltillstånd kan göras på blankett D92 som finns att
ladda ner och skriva ut på vår hemsida www.sjv.se under fliken djur och
veterinär.

Införseltillstånd ska sökas från Jordbruksverket och ansökan ska vara
Jordbruksverket tillhanda senast 30 dagar före beräknat
införseltillfälle. Införseltillståndet är endast giltigt för ett
införseltillfälle och kostar för närvarande 500 kr. OBS! Betalning ska
göras i samband med ansökan på Jordbruksverkets bankgiro 5693-2486.
Ange införsel 10504, ditt namn och adress samt vad betalningen avser.
Var vänlig och skicka med bekräftelse på att du har betalat.

Detta visar alltså att det inte är fullkomligt omöjligt för er som vill lyckas få tillståndet om att ta in djuren. ;) **_med tanke på att jag som redan har detta lyckades ändå genom ett mail och utan deras egentligen vetskap om de få inte ett nej men iallafall väl mottagande till att skicka in ansökan =)

Lycka till nu till er andra som har intresset för detta i framtiden, inget är som sagt omöjligt om man bara ger sig sjutton på det!_**

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-05-21 23:35
#5

JÄTTE bra information.. Precis det andra jagat men aldrig fått svar på.
Tycker du ska länga den sidan de tipsade om som man ska sklriva ut och göra en artikel om detta!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-05-21 23:49
#6

#5 jo jag skall slänga in länken till formulären här så kan ju alla som vill tipsa etc, kan ju vara bra för dig med att ha den till din sida sedan också ;)

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
zickan
2008-05-22 00:14
#7

jepp.. återkommer så fort den där nissen orkar gå in och fixa klart sidan så den kan lanceras. Ledsnat lite med att lägga upp nya artiklar. Har flera som ligger klara. Kul om han kan ha lite tid snart. Så många som stampar utanför.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-05-22 00:28
#8

http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/D092.PDF

Här är länken som tar er direkt till formulären, men tänk på den info som står ovan! också så att betalningar etc sker i rätt ordning, annars kan de bli väldigt fel…

Denna är som sagt bara att fylla i över datan eller för hand, skriva ut och sedan skicka in!

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
2008-05-22 01:19
#9

Jätte bra jobbat Mikaela. Du gör ett kanon jobb med allt detta. Jag ska kasta mig på dom igen då.

Mikaela_B
2008-05-22 04:12
#10

Sitter bara och funderar på denna meningen just nu
_Ange införsel 10504, ditt namn och adress samt vad betalningen avser.
_

Införsel 10504, är de menat för just mig nu då, eftersom att ja skrev mailet eller är de samma nr som alla ska fylla i?? ja har fn glömt av va ja fyllde i där när ja ansökte:S

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-05-22 04:45
#11

Hum.. jätte svår fråga, kan ju vara som du säger att det gäller endast dig. Men om nu personen säger att man kan enklast gå in och fylla i alla uppgifter och skicka in via deras hemsida så känns det lite som om den koden är för igelkott i allmänt?

Jag har aldrig imp en igelkott. Försökte skaffa tillstånd åt div gnagare men de strulade så mycket att jag sket i det och tog in ändå. tyckte att gp kunde lika gärna gå under råtta och de får man ju ta in 10 st utan behov av tillstånd.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-05-22 04:54
#12

#11 jo precis, funderade på detta också, men dom krånglar ju så mkt annars så får maila och kolla upp de för säkerhets skull så de inte blir helt fel i kommande artikel haha

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-05-22 05:15
#13

ja precis.. tjata tjata och tjata är ende som funkar oftast behövs en fjärde tjata på dom innan man får alla svar man vill ha

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
2008-05-22 05:37
#14

#13 äh! ja har alltid vart duktig på fjäsk, tillhör ju en kvinnas charm vettu ;) så detta kan inte va så svårt om de bara e samma kille som svarar :P

haha nee gud, tror ja börjar bli trött, snackar ju goja.. :P
ja får väl se, har skickat iväg ett mail iallafall så e dom snabba så kanske ja har svar imorgon när man vaknat till liv!

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2008-05-22 13:47
#15

Fick svar som jag misstänkte idag redan :D
Och svaret på min fråga ang nr som nämnts är de samma nr som gäller vid införsell på sällskapsdjur

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: