Annons:
Etikettfoder
Läst 3067 ggr
FunkyShrimp
2008-05-22 13:08

Mat.

Hellu.

Ger ni era kottar levande eller olevande mask, mjölmas, zofobas och syrsor? 

Och vart kan man få tag på levande maskar o köpa?
Vi har levande syrsor härnere i djuraffären :P men det vill jag inte köpa. Dom kommer ta över hela lägenheten känns det som xD

Annons:
Mikaela_B
2008-05-22 13:42
#1

Köper zofobas, mjölmaskar, rosenbags larver och syrsor nere i zoobutikerna…

Ger både levande och fryst när de kommer till mask/larv former, syrsor ges levande…

Har du en matglad igelkott som gillar syrsor så tar dem dom levande direkt, många kottar är dock livrädda för levande föda :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-22 16:37
#2

#1 Aa okej. Jo jag kommer få beställa från nätet eller be zooaffären köpa in åt mig.

Aha :P men alltså xD syrsor, dom hoppar väl omkring? Hur tusan får dom tag på dom Ifall de skulle hoppa iväg? :P och hur får jag tag på dom om jag måste? xD haha. låter lite småjobbigt. Dom väntar väl knappast på att nån ska käka upp dom ;)

Eftersom man ju ger i öppet i stort rum liksom..^^

Mikaela_B
2008-05-22 16:39
#3

#2 du kan ta dom med en diskret plast pinset eller liknande, och hålla framför kottarna så tar dom dem.

De gör mina iallafall då jag inte vill ha syrsorna lösa i lägenheten :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-22 16:57
#4

#3 haha. så långt hann jag inte ens tänka xD
men bra! :D tack.

Nej det skulle nog va en jäkla jobb o samla in alla :P
Men du har dom i en plastlåda eller vad man ska säga.?
o vad ger man syrsorna för mat om man har en del under säg.. 2 veckor?

Mikaela_B
2008-05-22 17:04
#5

#4 nja ja e lite mer äckligare än så och förvarar dom inte i små lådor, för jag har inte så få antal, har stora petboxar typ där jag har dom.

sedan föder jag upp dom själv, föder upp på alla mina foderdjur då man tjänar som fn på de i längden men de är lite halv äckligt om man inte tycker om dom :P

Jag ´kommer ej på just nu på rak hand va de där gröna gele skiten heter som mina får :P
släng ner lite sallad eller nått som dom kan tugga på också så e dom nöjda, kolla med zickan hon har kanske lite bättre koll än jag på just föda, ja kör på de jag har hemma :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-22 19:21
#6

#5 Ah okej.

 Haha okej :D men då kan man väl föda upp typ.. zofobas med? för de vill jag nog helst ge levande.

Ja jag får höra lite med henne om uppfödningen då. Men vad är det du föder upp för foderdjur?

Annons:
Mikaela_B
2008-05-22 22:31
#7

#6 just nu har jag, syrsor, mjölmaskar och zofobas, inte riktigt lyckats med rosenbaggs larverna, så de är mitt projekt här hemma nu..

ja tyckte de va jobbigt med zofobasen i början då dom alltid blev skalbaggar för mig i början men nu har jag fått kläm på de :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-22 23:15
#8

#7 Aha okej.
Rosenbaggslarver, det låter som att dom är små xD fast det kanske dom inte är. Vet inte ens hur dom ser ut tror jag ;P får söka på det.

Aha :P jamen det är ju bra xD

Känns ju lite trist kanske o ge dom död föda hela tiden då de äter levande, så mjölmask o zofobas vill jag nog helst ge levande isf..

Mikaela_B
2008-05-22 23:43
#9

#8 larver är lättast att ge levande =)

Rosenbaggs larver är tjocka men inte speciellt långa, feta är dom iallafall, inget man ska ge för mkt av då både dom och zofobas är ganska fett. Bits som SA*AN kan ja ju lova :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-23 00:46
#10

#9 oka :)

oj xD haha. jisses. då vill jag inte bli biten av en sån :P
Hur mkt kan man ge per maträtt? typ en zofobas eller typ 2-3 rosenbaggslarver? jag vet inte hur storleken på dom riktigt, men zofobas är väl lite större?

Och hur mkt 30g är vet jag inte riktigt :P Vet du vart man kan köpa sån våg som väger från 1g upp till ett kilo typ? Du har väl en sån typ?^^ 

Har kollat på nån på nån sida, men satan va dyrt det var ;O

Mikaela_B
2008-05-23 08:19
#11

#10 2-3 är för mycket av rosenbaggs larver, de är jätte fet mat!!
Zofobas är också ganska fett…

Jag ger  väldigt varierande kost så på min meny är de inte levavnde föda varje dag eller fryst.

Du kan ge mer av mjölmaskar än av de andra larverna.
När de gäller 30g köttprotein så är det något man får känna efter själv, man kommer in i det ganska så fort och de blir en vana tillslut så då kan man gå på sina ögonmått =)

se bara till att ge så varierande som möjligt, annars kan du få en kräsen kotte :P

Japps jag har  en våg, en liten digital våg som jag använder speciellt till att väga ungarna och kottarna på.
Finns att köpa på de flesta butiker som säljer kökstillbehör och liknande, ibland kan man´hitta billiga på Rusta och ÖB med…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-23 10:09
#12

#11 okej. ja jag har ingen aning :P det lät bara som att de var mkt mindre xD

Visste att zofobas är fet mat iaf. Ja, man lär sig väl detdär. Bättre med förlite av det än förmycket iallafall.

Ne jag hade inte heller tänkt det, tänkte variera mig väldigt mycket.

Ah jo. Jo precis^^ dock brukar jag ha så svårt för det där ;P att köra på måfå. Men aa^^ det kommer väl :P

Ja precis. Ah okej. Får kika på rusta när jag åker dit snart^^

Mikaela_B
2008-05-23 10:21
#13

#12 det löser sig säkert ;)
jag är så pidant att ja har matscheman på alla mina djur (A)
Även på omplacerings kottarna och andra djur som kommer hit haha! Planerar för hela månaden direkt när lönen kommer, satt hela kvällen igår och skrev utfodrings scheman eftersom att lönen kom idag :P så imorgon skall man storhandla haha!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
2008-05-23 14:16
#14

#13 yes ;D

Haha :D Oj det var arrangerat. fast det är ju egentligen jävligt bra :P iallafall om man har många djur

Jag borde skriva en lista på allt dom ska äta iaf^^ o sen köper man olika lite då och då.

Nu är det 3 dar kvar! Jag döör ;D <3

Mikaela_B
2008-05-23 14:19
#15

#14 ja de underlättar om man har många djur ;)
tar en sådan tid att göra iordning dock..

kör ju på fryst mestadels, blandar färska och frysta grönsaker, torrfoder, frukt och insekter både levande och fryst, pinkies kör vi med på här hemma :P

och gud i himel va dom nu ska ha, foder kalk och vitaminer och en massa annat och alla djur skall ju ha olika vitaminer så aah, här hemma tar de ca 2 timmar 2 ggr/ dagen att göra iordning bara deras mat och vatten :P

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-23 14:30
#16

#15 Jo precis^^.

Okay.
Men du kör på frysta pinkies? Är det omtyckt med pinkies hos dina kottar?

ahaha xD ja det var mkt. Men vad gör man inte för dom? ;D
måste köpa kalk och vitaminer med. Vart är det lättast att få tag på det? Carina sade Multivitamin på Granngården och Kalk på Apoteket.
Har du nån aning om ifall man kan beställa ifrån Granngården? ;S Aldrig köpt det förut så.

Jag har iallafall lyckats hitta låga mat och vattenskålar! :D i zooaffären här. Typ de enda jag hittat xD satan va svårt det har varit. Letat som en galning en varor som skulle kunna vara kotte"anpassade" haha. Så jäkla svårt.

Mikaela_B
2008-05-23 16:56
#17

#16 du får åka till granngården och köpa tror jag.

Pinkisar är mycket omtyckt här och ja jag kör på frysta.
jag köper multivitamin på mitt gamla jobb funkar lika bra, kalk kan du köpa på granngården också dock brukar dom enbart ha gris kalk och vet ej hur detta funkar på kottar, ja köper in via mitt jobb istället. Kolla med zoobutiker de finns kalk som används till reptiler som är för fåglar och andra djur som funkar, minns dock ej va de heter hehe… passar de flesta djuren iallafall och har själv haft detta och funkat bra…

de är inte så lätt att hitta saker till kottarna i zoobutiker, man får ha livlig fantasi när man skall handla till dom så löser de sig alltid =D

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-23 17:23
#18

#17 Ah okej. Bor i en liten by med typ två butiksnamn man känner igen xD så här skulle jag nästan tvivla på att det finns. men får kolla upp det^^

Ah okej. Aa jag får kolla det^^

Verkligen inte :P haha. Men jag hittade en söt väska för katt/mindre hund :D en sån över axeln gjort av tyg och skumgummi. Verkar väldigt praktiskt om man ska ta ut dom. Eller iväg med dom.
Och så har jag hittat en fin transportbur jag ska köpa ;D

Upp till toppen
Annons: