Annons:
Etikettfoder
Läst 3647 ggr
zickan
6/15/08, 3:07 AM

rått kött

vet inte om jag bara inbillar mig nu men fått för mig att man inte ska ge rått kött eller rå fisk till igelkott.
Men man kan ju ge mask, pinkis ect, så varför inte råttkött lite då och då?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Susan80
6/15/08, 8:02 PM
#1

Jag har svårt att tro att någon djuraffär skulle importera mask eller pinkisar utan föder upp själva. Så då finns det ju inga mellan händer. Med rått kött däremot kan man aldrig veta, för det första hur många som har varit i kontakt med kötter och för det andra vart det kommer ifrån. Vi människor tål nog lite mer än en känslig igelkotts mage gör. Så det kött vi äter kanske inte dom fixar eller kan bli väldigt sjuka av.

zickan
6/16/08, 1:13 AM
#2

men om jag tex skulel ge igelkott utav kaninen min komips fött upp och slaktat eller utav grisen mina föräldrar köper död en gång per år utav samma bonde för att slakta själva. 
Borde ju finnas nått mer varför man inte ska ge vanligt rått kött men pinkis funkar.
Och ja. mask och pinkis importeras från grosister. Zoo affärer får inte föda upp pinkis i affären det är helt olagligt att föda upp smådjur på själva zoo affären.
Imazoo kommer de flesta ifrån. Jag köper mitt utav burbolaget eller moströms. Men var de får sina avels djur är det ju ingen som vet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Susan80
6/16/08, 5:37 PM
#3

Jasså det visste jag inte att dom köpte sånt från grossister. Rått kött går ju säkert att ge men jag skulle nog inte försöka. Sen är ju inte rått kött från större djur något som igelkottar i det vilda får tag i. Vet dock inte om dom skulle äta ett dött djur om dom kom över det i det vilda. Men det bildas ju alltid bakterier i dött kött och då speciellt om det styckas. En mus unge stoppar man ju direkt i frysen.

Måste även säga att jag faktiskt inte vet varför men tyckte att det var en bra fråga och kul att debatera om. Skrattande

zickan
6/16/08, 6:19 PM
#4

ja jag är fortfarande nyfiken. för jag har helt fått för mig att man inte ska ge rått kött och rå fisk till igelkott. men jag mins inte varför.

tyvärr så kommer allt frysfoder från grosister. det är dörför många väljher att föda upp eget hemma. Jag själv gillar inte att stödja vissa grosister utan beställer eller föder upp själv där jag vet hur djuren bott.
Oftast bor de i labb burar med tex 3 honor och 1hane livet ut och producerar ungar till de dör. Lever på hundmat eller labb pellets.
Men det finns alltid undantag.

igelkott äter väl allt de får tag i?.. orm, ekorre, möss. Skulel en fågel tappa sitt byte skulel jag tro att igelkotten gärna äter det också.
men vild kottar är ju lite mer vana med den maten än tam kottar är.
men ändå kul att veta :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
7/22/08, 1:30 PM
#5

puttar

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

BlackWingedAngel
7/22/08, 5:55 PM
#6

Jag tror det finns många delar i det där. För alla som såg Uppdrag gransknings inspektion av Ica-butikerna så vet vi ju alla hur köttet behandlas i butiker. Att man är minst lika vårdslösa vid transport och liknande är ju inget man behöver tveka om. Risken för en mängd mellanhänder, bakterier utveckling av trikiner etc är alla goda skäl till att undvika rått kött.

Något annat man bör ha i åtanke är de höga antibiotikahalterna i kött från nöt och gris. Dessa halter är inte hälsosamma för någon, eftersom det skapar immunitet mot antibiotika.

Mössen är ju antingen fortfarande i livet, eller frysta då de fraktas runt, och där av är risken för kontaminering mindre. Och de matas inte heller med antibiotika, vilket är ett stort plus.

Annons:
Mikaela_B
7/23/08, 3:48 PM
#7

    Som illre lägare så har man bra koll på vad för kött etc som man kan servera till sina djur eller inte, att man handlar vissa köttprodukter på Ica osv är inte fel, de är bara att man får hålla koll på vad de är för kött och om de är import produkter eller inte.

Eftersom att igelkottar skall hållas på en köttproduktion på 30g/dag och får ut den största delen på torrfoder och ex pinkies eller Fuzzies så tror jag inte att man behöver tillsätta mer köttprotein i deras kost, sedan att man skulle kunna ersätta något med annan köttkost har jag ingen erfarenhet av.

Men med tanke på att igelkottar är insektsätare så tror jag inte att  man behöver tänka på att tillsätta div annan köttkost och om de nu är uppskattat vet jag inte, jag tycker man kan hålla köttkosten på den nivån som är naturlig för dom, Alltså Pinkis/Fuzzies och insekter av div olika slag.

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
7/24/08, 7:20 PM
#8

mh.. jag var mest nyfiken om det är skadligt att ge en kyckling bit, köttfesr ibland.
inte som fast föda konstat

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
7/24/08, 7:31 PM
#9

#8 kyckling får dom äta, men som sagt den får inte vara rå hehe, fisk får inte heller vara rått, så råttkött skulle jag icke rekomendera

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
7/24/08, 7:46 PM
#10

men då kommer jag tillbaka till varför inte rått kött när de äter pinkis?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Catteklina]
7/24/08, 10:17 PM
#11

Har också funderat på denna med rått kött, då andra djur inte har problem med det och då som Zickan nämner att dom kan ju äta pinkis… och dom är råa…

Susan80
7/25/08, 10:38 AM
#12

Jag har skickat ut en tråd om detta på ett engelskt forum för att få lite svar. Det jag fick var att det från affärer kan det finnas bakterier i och dom pumpar in skit i djuren när dom är levande. Men skulle man skjuta och slakta själv och vet hur man hållit det döda köttet skulle det i princip inte vara några problem. Jag tror dock ingen har prövat så man kan inte veta säkert. Men inget man ska ge varje dag som är sagt tidigare här. Och i grund och botten är dom ju insektsätare.

zickan
7/25/08, 5:48 PM
#13

ah.. sweet. jätte kul att du tagit fram infro från andra länder :-). tänkte inte ens på att fråga där.

så då borde man dra slutsattsen att allt behha uppfött och slaktat är okej. men inget i butik är att rekomendera. vilket betyder egentligen att pinkis på zoo är lika illa det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
7/25/08, 6:27 PM
#14

Jag kör på pinkis som kommer ifrån mig och från Fina reggade möss :D ( svin dyra att öpa för fn)

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
7/25/08, 11:55 PM
#15

#13 Jo jag tänkte att jag kunde skicka ut frågan där och se vad dom sa. Skrattande

Jo precis. Men jag är nog inte lika orolig för pinkisarna i djurafferen som jag skulle vara om jag köpte rått kött i butikerna. Så jag kommer att fortsätta köpa en pinkis då och då till dom.

Amazonia
10/6/08, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Rått kött till igelkottar är inte att rekommendera. Köttet kan innehålla trikiner, salmonella, och inälvsparasiter. Dessa dör när man kokar eller steker köttet. De flesta djuren som är bärare av inälvsparasiter, trikiner, osv får det via fodret eller när djuren betar utomhus. Det spelar med andra ord ingen roll om grisen är köpt på ICA eller uppfödd/skaktat och såld på en liten "gårdsbutik".

Pinkisar kan också bara bärare av inälvsparasiet som de fått via moderns mjölk. Men det är nog större risk att rått nötkött från ICA har parasiter än en pinkis.

Det går också att frysa rått kött och sen ge det till kotten. De flesta parasiter dör när köttet är genomfryst.

/ Amazonia www.amazonia2000.se

zickan
10/6/08, 9:21 PM
#17

#16 perfekt svar.. Tack så mycket :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

oasensand
3/3/09, 1:33 PM
#18

Då ställer jag frågan…   man rekommenderar ju snäckor som foder/godis till igelkottar. Exempelvis föreslås snäckor från akvarier… Som gammal akvarieentusiast vet jag att en del sjukdomar och parasiter använder just snäckor som mellanstadie innan dom att går över till ett större värddjur (fisk/landdjur). Därför känns det lite riskabelt att ge såna snäckor till igelkottarna..eller? Jag ska forska lite mer i det här… men är det nån annan som vet nåt?

zickan
3/3/09, 8:12 PM
#19

ja precis. Det finns ju en hel del parasiter i akvarium också. Både på land och vatten levande arter. Samma som det finns på masken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Linda-J
4/13/09, 10:46 PM
#20

# 16 jag håller med där. man måste frys köttet för att ta död på alla parasiter och sedan ge till djuren….. men jag ger inte min kotte rått kött….. ungsbakad kyckling är gott dock

Annons:
Upp till toppen
Annons: