Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 4466 ggr
Animalen
6/1/08, 8:20 PM

Kotte - Problem !!

Hejsan, Animalen här. Jag har blitt aktiv igen och nu vill jag testa igelkott hemsidan. När jag tittade hit in så såg jag hur fina och trevliga kottar verkar vara så jag vill ha en själv ^^ Men nu vill jag veta ALLT ! Kopiera denna texten härnedan och skriv dina svar så jag vet ! Tack så hiiimla mkt du som svarar // Animalen - Lisa - Skåne

1. Hur mycket kostar en Igelkott

Svar:

2. Måste man ha två elr räcker det med en ?

Svar:

3. Ska man ha bur till den/dom ?

Svar:

4. Vilket sorts foder har man till dom ?

Svar:

5. Hur mkt kostar en liten sööt kotte ?

Svar:

6. Hur ska kotten bo och ska den ha leksaker etc..

Svar:

7. Har du Igelkott och bor i kristianstads området (BEHÖVS EJ) Men vet du någon bra uppfödare ?

Svar:

8. STICKS Igelkotten ?

Svar:

9. Är det bra om jag typ tar hand om en kotte på prov en vecka innan jag bestämmer mej ?

Svar:

10. (Denna behöver du inte svara på om du inte kan eller vill) Men vad finns det för färger på kottar och har färgerna något värde ?

Svar:

TACK SÅÅ HIMLA MKT NI SOM SVARAR <33

_________________

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Annons:
Susan80
6/1/08, 8:44 PM
#1

http://hem.bredband.net/abrsus/

Kolla gärna in min sida där har du även en färg guide.

Animalen
6/1/08, 10:41 PM
#2

INGEN SOM VILL HJÄLPA ?? Ledsen

SNÄLAH 8)

_________________

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Hatasallad
6/1/08, 10:59 PM
#3

Jag är ingen kotteägare, men kan väl försöka svara på dina frågor.

1. Ca 1500 kr, men det varierar. Beroende på uppfödare.
2. Igelkottar är solitär djur, dvs att de vill leva ensam, men det går bra att ha två kottar tillsammans. Men dock av samma kön för att undvika parningar.

3. Nej, igelkottar ska ha 20 kvm. Men de vill ha en varm och skön bolåda.

4. De är allätare, äter iprincip allting. Fast man ska vara försiktig med vissa saker, de kan lätt bli feta. Ska putta upp en artikel om mat till dig!

5. Samma svar som nr 1

6. Som sagt, ingen bur. Leksaksbilar har jag hört att de gillar att leka. Ett springhjul inrett med sandpapper som de kan slipa klorna när de springer. Vissa igelkottar är förtjusta i strumpor ;D

7. Nej, men det finns igelkottar i Helsingborg. Catteklina bor nåstans mellan Malmö och Eslöv tror jag. Hon har lite igelkottar och en bebis tillsalu.

8. Ja, om den är otam.

9. Ja, jag tror det.

Jag ska länka lite trådar till dig så du kan läsa.

FunkyShrimp
6/2/08, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

1. Hur mycket kostar en Igelkott

Svar: Priserna ligger oftast mellan 1.200-1.500:-/st.

2. Måste man ha två elr räcker det med en ?

Svar: Igelkottar är solitära djur och behöver då ingen kompis att bo med. Men om man skall ha flera så är det av samma kön och dessa bör då sättas ihop när de är små.
Jag har 2 små tjejbebisar som kommer ifrån samma ställe. De kommer jättebra överens! :) Dom brukar sova bredvid varandra o så :)

3. Ska man ha bur till den/dom ?

Svar: Nepps. Ingen bur (då de ska ha tillgång till fri rörelse på 20kvm). Men ett bo i rummet ska de ha.

4. Vilket sorts foder har man till dom ?

Svar: Kattmat (Torrfoder Royal Canin Kitten kör jag på) som de alltid har tillgång till.
Sen så är de ju allätare :) asbra.

Så man kan ge:
Leverpastej
Mjölmask
Zofobas
Rosenbaggslarver
Syrsor
Pinkies
Kokt pasta/ris/potatis/ägg
Tillagad kyckling/fisk
Grönsaker
Frukter
Bär
Keso
Kattmat (torrfoder och gegg, dock inte för mkt av geggmat och för ofta då de blir feta om de får för mycket av det. Samma sak gäller med zofobas. Antar Rosenbaggslarverna med.)
Barnmat
Samt lite fler olika slags insekter.

Att alltid tänka på dock är att inte ge för mycket fet mat då de har lätt för att gå upp i vikt, samt att alltid försöka välja produkter som innehåller så lite socker och tillsatser som möjligt.

5. Hur mkt kostar en liten sööt kotte ?

Svar: Som svar nr 1 :) mellan 1200-1500:-/kotten.
Eller om du också menar hur mkt ungefär i månaden, jag skulle nog inte ens säga en hundring.
Iaf inte om man redan köpt på sig storpack mat osv så det räcker i flera månader :D Billigt och praktiskt i längden.

6. Hur ska kotten bo och ska den ha leksaker etc..

Svar: Den ska ha ett litet bo den kan ligga i, kan t.ex. vara en pappkartong med en filt i.
De ska tydligen tycka om små leksaksbilar^^ Springhjul, Bollar av olika slag, toarullar etc.

7. Har du Igelkott och bor i kristianstads området (BEHÖVS EJ) Men vet du någon bra uppfödare ?

Svar: Jag har två små bebistjejer :) En vecka har dom bott ho mig <3 Full farta var det här inatt :D
Jag vet mig själv som kommer föda upp i höst :D hehe.
Fast jag bor i Eksjö (öster om Jönköping). Har t.o.m. redan en köpare av kommande bebisar^^

8. STICKS Igelkotten ?

Svar: Japp det gör den när den rullar ihop sig och försvarar sig. Men ju mer tam och ju mer den trivs med dig så blir taggarna mjukare och dom lägger dom tätt intill kroppen :) Så då gör det inte ont.

9. Är det bra om jag typ tar hand om en kotte på prov en vecka innan jag bestämmer mej ?

Svar: Ja det kan ju vara en bra idé. Om uppfödaren går med på det så :) Jag själv skulle tycka det var en väldigt bra idé om jag hade velat ha kotten på test i en vecka.
Om inte möjligt kan du kanske hälsa på någon som har kotte så får du lite mer inblick i hur det är.

10. (Denna behöver du inte svara på om du inte kan eller vill) Men vad finns det för färger på kottar och har färgerna något värde ?

Svar: Det finns en massa. I Sverige har vi inte alls lika många som i Usa. I Usa har de 92 st olika färger. I Sverige vet jag inte riktigt.
Men vanliga färger är: Albino, Chocolate, Grey, Brown, Apricot, Cinnamon, Salt & Pepper. Finns en färgguide här :)
http://hedgehogclub.com/colorguide.html

Susan80
6/2/08, 4:42 PM
#6

Det färgguiden som FunkyShrimp har refererat till är dessamma jag har på min hemsida men på svenska.

Annons:
[Catteklina]
6/2/08, 7:05 PM
#7

#7 Royal Canin Kitten = Innehåller för mycket fett, rekommenderas ej.

-
Jag bor i Skåne, i Svalövs kommun. Har en kottehane till salu nu och har planerade kulla på gång i sensommar.

FunkyShrimp
6/3/08, 1:06 AM
#8

#7 den har jg iallafall. Carina har kört på den hela tiden så jag kör på den med.

zickan
6/3/08, 1:22 AM
#9

#7 ja precis. för fet för kottar. det är ju rekomenderat till iller och iller ska ha mycket fetare mat än en kotte. kottarna blir ju sjuka av för mycket fet mat.
Nej light ev sensible ska det ju vara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
6/3/08, 1:22 AM
#10

kan dock tänka mig att kotteungar kanske kan äta kattunge maten innan de blivit vuxna

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
6/3/08, 1:41 AM
#11

#10 ja precis^^

[Catteklina]
6/4/08, 12:32 AM
#12

#10 Jo, kotteungarna jag haft här hemma har fått den eller Babycat helt och hållet till 2 månaders ålder, sedan får dom 50/50 med light. Vill inte riskera någonting då jag haft överviktiga kottar och det är inget kul varken att se och sedan kampen att få ned dom i vikt igen är hemskt!

FunkyShrimp
6/4/08, 1:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 min ena har nästan precis blivit 8 veckor och den andra är inte ens det.
Så kör på den ett tag.
Kommer ju byta sen till light.

Annons:
Mikaela_B
6/4/08, 2:04 AM
#14

eller så kör man på Hill´s sensetive stomage på allt och alla :D haha! jag och mitt förbaskade foder ;)

jag vet, men orka hålla på och pendla beroende på om man har ungar eller inte när man lika bra kan köra ett och samma foder till dom ;)

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
6/4/08, 5:16 PM
#15

#14 Kör med Babycat till dom allra småttingarna som precis börjar äta själv just pga. att dom andra bitarna brukar vara för stora för småttingarna… Vet dock inte hur stora kulorna är i Hill´s kattmat merän att deras Kitten foder har rätt stora bitar.

FunkyShrimp
6/4/08, 5:47 PM
#16

#14 Royal Canon Kitten är iallafall inte för stora^^

Mikaela_B
6/4/08, 6:54 PM
#17

Hill´s bitarna är super små och runda passar perfekt som tuggmotstånd även för de allra minsta, mina klarar det utan problem

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
6/5/08, 12:30 AM
#18

#16 Jo, för 4 veckors bebbar.

#17 Ok, vet jag det :)

Mikaela_B
6/5/08, 12:34 AM
#19

#18 kan skicka prov påse om du skall ha ;) haha

har 700 påsar hemma, blir ju knäpp, går ju inte åt!!!!!
eftersom att ja kör på 3 kg påsarna i vanliga fall så går ju ej 500g lr va de nu är i dom åt…

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
6/5/08, 12:50 AM
#20

#19 Haha, provpåse, sött ^^ En liten doggy-bag till mina kottisar ^^
Djuraffären jag jobbar i ska börja beställa hem Hill´s fodert nu, så det blir väl till att blanda ner det i deras blandning också ;)

Annons:
Mikaela_B
6/5/08, 12:57 AM
#21

#20 haha ååh ännu en zoobutiks arbetare ;)
Jag är x-anställd :P mord tankar om chefen är inte så uppskattat ;)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
6/5/08, 2:27 PM
#22

#18 jamen jag syftade för mina 6½ o 8 veckors bebisar.

Upp till toppen
Annons: