Annons:
Etikettförening-stamtavla-och-register
Läst 3500 ggr
geiputaus
2008-06-04 11:02

Hur får man tag på en stamtavla?

Hej, har hittat en eventuell säljare, han berättade att hans kotte ha r en stamtavla men att han inte fick någon när han köpte den, men att det ska finnas, hur får då jag tag på en så att jag har ifall jag köper kotten?

Han vet vilka föräldrarna är och att de också naturligtvis har stamtavla.

Annons:
geiputaus
2008-06-04 13:53
#1

Rättning *måste föräldrarna nödvändigtvis också ha stamttavla

FunkyShrimp
2008-06-04 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Men om han har en stamtavla så måste han ju gjort den själv?
Du kan väl bara få tag i en om han ger dig en, annars får du väl försöka göra en själv?

Jag kommer föda upp i höst, o jag kommer ge mina uppfödarbevis och stamtavla så gott det går.

Vad heter uppfödaren du hittat?

Mikaela_B
2008-06-04 15:27
#3

Saken är denna att de finns egentligen inget som vi kan kalla stamtavla på igelkottar, utan vi kallar de mer eller mindre uppfödningsbevis. Därför att de inte finns någon regnings central för igelkottar längre.

men för att svara på din fråga, att om de finns en "stamtavla" på igelkotten men han inte fick den när han köpte den så är den ju kvar hos uppfödaren om kotten är köpt därifrån direkt av säljaren?!

Ta reda på vem uppfödaren är och ta kontakt med denna.

hoppas att du förstår mig :P

www.blueberryhedgehogs.com

urmodern
2008-06-04 16:08
#4

här kommer andra delen av Geiputaus (Jag)

…. här är han Det är Martin vi vill ha <3

Har mailat å frågat… Har även hittat en i Jämtland,  och det är ju i
mina hemtrakter, dom säljer för 750 spänn, är det för att det är så längt upp i landet eller bör man vara orolig? Vet inte sånt här Funky och Mikaela hjälp oss!

Mikaela_B
2008-06-04 16:11
#5

#4 priserna skall inte variera vart än i landet de är men de kan vara som du säger, de kan vara svårare för säljaren att bli av med dom ju längre upp i landet man bor, men de ska inte variera ändå, men ja tycker inte att ni skall oroa er utan skita i va de står på "prislappen" för de kan vara mkt fin kotte även om priset är så lågt!

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2008-06-04 16:13
#6

#2 finns det en stamtavla så är den gjord själv, ja!

Men man får ju också kolla upp så att de inte är bara en massa namn och är ditt skrivna osv, en uppfödare skriver nästan alltid på sina födelsebevis/stamtavlor så kommer den från en uppfödare så ska namntäckningen finnas på pappret.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
2008-06-04 17:53
#7

#4 Det behöver inte vara illa för att det är så långt upp i landet. Frågan är väl bara varför de egentligen säljer så billigt.
750 tkr jag iaf är billigt för en kotte.

Fast eftersom de knappt lämnat ut någon information om kotten eller bild så känner jag iaf att de inte är så engegerade och bara vill ha iväg kotten..

Du får fråga om bild om mer info tkr jag! :)*

#6 Precis. Eftersom det inte finns "stamtavlor" än för kottar i Sverige. Bara uppfödningsbevis.

Ja min gjorde det (Carina) och det tycker jag att alla som säljer ska göra, då detta är faktiskt väldigt viktigt.
Fick uppfödningsbevis och det tycker jag är absolut är ett krav att få! Sedan om man kan hitta släkter osv och skriva en egen stamtavla vore ju ännu mer toppen.

geiputaus
2008-06-04 19:37
#8

#2 Det är en Jennie i Storvik som säljer Martin…och det är hennes mamma som är uppfödare till honom. Uppfödaren har både mamman och pappan hemma. Dom heter Carl-Henrik och Fia ;) Hur gör man om man vill börja fixa med uppfödarbeviset? Ska man be säljaren eller uppfödaren eller ska man göra det själv? :D

Mikaela_B
2008-06-04 21:12
#9

#8 om intesäljaren har de så får du kontakta uppfödaren..

är inte de samma hane som susan80 parade sin hona med?? :P

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
2008-06-05 16:46
#10

#9 Nej jag parade inte med Martin nu men jag köpte min Shadow från Jennie. Och martin och shadow har fått en kull tillsammans tidigare. Han är väldigt liten men hur söt som helst. Jag parade med en kotte som jennies mamma har.

Mikaela_B
2008-06-05 17:18
#11

#10 menade va de inte Carl-Henrik som du parade med??
fast de kan ju inte stämma nu ändå när ja ser på de hela eftersom att Carl-Henrik är pappa till Martin och Shadow + martin haft kull tillsammans innna.

så de va inget :P ja som tyckte kände igen namndet bara..

men e dom från bodils cirkus då? eller har ja snurrat till de helt här i mitt lilla stackars överbetänkta huvud

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
2008-06-05 20:13
#12

#11 Jo det var Carl-Henric jag parade med. Men att Martin var son till Carl-Henric var nytt för mig. Jag hade hört att han kom från nån som inte kunde ta hand om honom och därför var så liten. Men egentligen spelar det ingen roll så länge dom inte är släkt med Shadow och det är dom ju inte.

Mikaela_B
2008-06-05 20:52
#13

#12 de blir martin som får halvsyskon istället ;) haha

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Susan80
2008-06-05 21:49
#14

#13 hihi jo precis

Upp till toppen
Annons: