Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1276 ggr
IaMiaMaria
2008-07-20 00:39

Tappat taggar?

Igår då jag höll i min lilla kotte så tappade hon flera taggar ca 10 st, idag har jag inte sett att hon tappat några, jag har läst att det är normal att de kan tappa några taggar ibland med om det är flera så kan det tyda på sjukdom, är 10 taggar några eller för många?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Susan80
2008-07-20 01:28
#1

Hur gammal är hon? Dom tappar ju taggar för att få sina nya vuxen taggar. Jag vet faktiskt inte när dom börjar men den sista omgången ska komma runt 12 veckors ålder. Vad jag även förståt så är det väldigt individuelt. Vissa mer och andra mindre. Men är det bara 10 taggar som fallit av lite här och var är det nog ingen fara. Men är det på en "stor" fläck hon har tappat dom på skulle jag nog uppsöka vetrinär.

IaMiaMaria
2008-07-20 01:40
#2

hon är ett år, och det var nog lite här och var jag kunde då inte se att hon hade fått någon kal fläck någonstans.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Susan80
2008-07-20 01:53
#3

Okej nja då vet jag faktiskt inte. Shadow våran kotte tappar lite då och då, en tagg här och där hittar man ju. Hitta du alla 10 på en gång? Jag skulle ju inte tro att det är nån fara om man tänker att dom har mellan 5000-7000 taggar så är ju 10 taggar ganska lite eller hur? Nej jag tror personligen inte att du behöver vara orolig men håll ett litet öga på henne.

zickan
2008-07-20 01:55
#4

fortsätter det att hon tappar taggar så bör man kolla upp detta. men att det är en gång då och då är ingen fara.

gör ju människor också. tappar massa hår vissa perioder ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-07-20 01:56
#5

Så länge de inte finns några kala fläckar så behöver man inte oroa sig, men se över kosten och se till att kalk tillskott serveras. Håll även koll ifall de skulle bli så att hon tappar fler taggar, blir de minsta tecken på kalafläckar så är de veterinären som du måste kontakta.

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-07-20 04:05
#6

Kottarna tappar taggar hela livet ut :) så det är nog ingen fara. Det är om de tappar mkt taggar och på samma ställte som man bör kontakta veterinär.

Annons:
IaMiaMaria
2008-07-20 11:15
#7

tack för alla bra svar.

 #5 vad är det för sorts kalk tillskott jag ska köpa? är det i tabletter eller något som jag strör över maten?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Susan80
2008-07-20 13:08
#8

#7 Kalk tillskottet finns att köpa i djurbutiker oftast på reptil avdelningen. Det är pulver format som man strör över maten. Jag gör det ett par gånger i veckan. Jag har även vitamin droppar som jag droppar i vattnet. Om din lilla kotte kliar sig mycket och tappar taggar pga det rekomenderar jag starkt vetegrodds olja. Shadow är lite periodare på det. Ibland kliar hon sig mer då brukar vi spreja över lite olja på ryggen och det gör susen. Man kan även ge dom ett bad med olja i vattnet. Men jag föredrar att spreja.

IaMiaMaria
2008-07-20 13:38
#9

oki, super tack för hjälpen, då ska jag iväg och handla lite sen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

FunkyShrimp
2008-07-20 15:39
#10

#7 jag köpte mitt på zooaffären, det som är för reptiler.
Det jag har heter "Reptimineral C (Vitamins, Minerals)".

Upp till toppen
Annons: