Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 4547 ggr
MoaL
2008-06-19 20:00

20kvm

Hej allesammans!
Jag har en liten fråga… Är det inte så att måtten 20 kvadratmeter gäller för antalet 10 igelkottar, inte en?

Tack på förhand!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
geiputaus
2008-06-19 22:42
#1

Mjo, det gäller också för en kotte, enligt jordbruskverket och svensk lag

Mikaela_B
2008-06-23 01:26
#2

Det gäller för 1 igelkott men man får ha 10 st på ytan 20 kvm som max

ex jag som sitter på 11 st hemma just nu ligger nu enligt lag på 40 kvm…..

www.blueberryhedgehogs.com

MoaL
2008-06-27 18:29
#3

Hur långt bort tror ni att det är med en lagändring då, vad gäller burmått för privatpersoner? Jag har nämligen förstått det så att 20 kvm är utvecklat för djurparker och inte privatpersoner? --> http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=445748

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mikaela_B
2008-06-28 11:16
#4

    #3 De är djurparksregler, igelkottarna går under djurparksreglerna alltså L108 i Jordbruksverkets lagar.

Exakt dom måtten som gäller för privat bruk också.

Det går rykten om att de diskuteras kring en lagändring för igelkottar, men inget som man kan lita på till 110% heller och dessutom kan de ta upp till 5 år innan den ändringen blir av.

Artikeln som du länkar till säger att de är 20 kvm som gäller, och att de är djurparksregler, sedan så diskuteras de egentligen bara kring nackdelarna med dom reglerna då de är helt absurt att dom ska ha 20 kvm de håller jag helt med om…

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
2008-08-10 19:17
#5

Eftersom det ännu inte är så vanligt med kottar som husdjur i Sverige har man tyckt att det räcker med lagar för djurparker och dylikt, och då får alla privatpersoner rätta sig efter det.

Dock ser man ju om man går in på engelska eller tyska sidor att många verkar ha sina kottar i bur..

Jag tror att det kan komma en lagändring när kottarna som husdjur invarderar Sverige, vilket jag hoppas är snart :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

almazs
2009-04-21 23:18
#6

spelar det nån roll om det är några kvm mindre än det då? o: dock har jag ganska exakt 20 kvm.

Annons:
zickan
2009-04-22 00:37
#7

Nja. Får du besök av jordbruksverket så kan de tvinga dig att fixa 20kvm eller så tar de djuret.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

almazs
2009-04-22 20:06
#8

sån tur att jag inte har under det då :3 inte för att jag tror att jordbruksverket skulle komma över hit på en fika, menmen.

FunkyShrimp
2009-04-22 22:41
#9

jag har 24kvm :D så jag ligger säkert till iaf!

zickan
2009-04-22 22:54
#10

de som anmäler är oftast grannar som tror att man har en svensk igelkott hemma. största andelen anmälare är pga okunskap. har man dom ute på sommaren så är det lätt hänt att jordbruksverket kommer.
Jag har ännu sluppit dom men vet flera som haft besök. Sitter bara och väntar på att de ska dyka upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

LouAspen
2010-08-30 18:47
#11

Hej alla kotteälskare!

Jag har haft mailkontakt nu med jordbruksverket om dels hur jag skulle få dela upp 20 kvm på en hona och en hane (vilket jag inte fick något svar på) samt att jag propagerade lite för att få sällskapsdjursregler för kottar. Jag kan dels lite off topic meddela att det är diskussioner om större utrymmeskrav för övriga sällskapsdjur som marsvin och kaniner. :) Och dels ser jordbruksverkets regler för kottar i djurpark i exakta ord ut såhär, alltså de vi också ska följa:

"Igelkottar

12 §  Tropiska arter får hållas inomhus året runt.

13 §  Arter som naturligt lever i kallt klimat får hållas enbart utomhus med tillgång

till bolåda.

14 §  Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme med visning:  2 m²/individ, dock minst 20 m².

Stall/nattkvarter:  2 m²/individ, dock minst 6 m².

Utomhusutrymme med visning:  100 m²."

om jag har förstått detta rätt får vi alltså hålla dem på 6 kvadratmeter om natten? Vilket är lite flummigt med tanke på att de är då de är vakna… Då kan man ju bara öppna dörren till rummet där man vill ha sin kotte och hävda att den får tillgång till 20 kvm på dagen och ha den på 6 kvm på natten? Förklara gärna för mig om jag inte förstått detta rätt :)

Och det här är alltså förstahandsinformation från jordbruksverket.

[isdrakee]
2010-09-01 01:09
#12

Jag är också intresserad av det här med "stallning" som privatperson. Eller L108 överlag eftersom jag själv är intresserad av vissa sådana djur.

Egentligen borde man ju inte behöva följa måtten för "utrymme med offentlig visning" ifall man inte visar upp sina djur offentligt tycker jag. Är det så stall/nattkvarter man ska förhålla sig till då? Antagligen inte men man kan alltid spekulera.

Är det någon som vet exakt vad jordbruksverket menar med stall/nattkvarter?

Att en kotte ska ha mindre yta på natten när den är vaken men större när den sover låter konstigt. Kan det kanske vara efter säsong? Alltså att man får ta in djuren på mindre yta under vintern då dom kanske inte kan vara utomhus?

LouAspen
2010-09-01 18:30
#13

jag frågade faktiskt nu efter författningen med alla regler för djurpark :) Satt där och letade och tyvärr så hängde stall/nattkvarter ihop med djur som vistas utomhus, det vill i detta fallet säga typ svenska kottar som ska röra sig på 100 kvm ute… Så tyvärr, men ja det är konstigt det där med att vi ska följa regler för offentlig visning men det står numera på deras hemsida att de faktiskt har noterat en ökning i popularitet av b.la igelkottar men enligt dem är dessa djurarter inte domecitiserade på samma sätt som typ kaniner och behöver därför större utrymme. Sen kan man ju spekulera i att våra kottar faktiskt är uppfödda i fångenskap i många generationer… Så jag hoppas vi kommer med när de börjar skriva nya regler för de andra sällskapsdjuren. Fick ingen tidsperiod på det men det var på gång

Annons:
[isdrakee]
2010-09-01 20:09
#14

#13 Okej, tack för att du kollade upp det. Fick du reda på ifall detta bara rörde sig om förvaring under natten eller kan man få förvara dom på mindre utrymme under t ex vintern? Säg att man har en stor utomhusinhängad/voljär och så tar man in dom när det är kallare.

Jag kan förstå att vissa arter behöver mer utrymme än andra men det är löjligt som det ser ut just nu. Vi har bara extrema minimimått. Antingen är dom för stora (för att vara just ett minimimått) eller så är dom på tok för små. Jag hoppas att det kommer någon form av sund författning i framtiden så ligger mitt emellan.

UlrikaD
2010-09-01 21:43
#15

Men hur kan mått någonsin vara för stora?

Man kan tycka att olika mått olika arter emellan är satta väldigt konstigt. Men för stort kan väl ändå aldrig någonting vara?

[isdrakee]
2010-09-01 22:14
#16

Jag tycker man ska skilja på mått och minimimått. Oftast är ju mer yta bara ett plus. Men någonstans måste man sätta en gräns för vad minsta tillåtna ytan ska vara, och då tycker jag faktiskt vissa mått är extremt stora i förhållande till andra.

Jag tycker det är tragiskt att vissa djur ska få nöja sig med mått som inte ens är i närheten av okej. Varför ska en iller bara ha 5 kvadrat när en kotte ska ha 20?

UlrikaD
2010-09-01 22:19
#17

Håller med, varför ska illrar ha 5kmv när igelkottar ska ha 20kvm. Men det finns ju ingen anledning att sänka minimimått, för jag tycker inte de kan vara för stora. Istället bör man ju höja minimimåtten där de är för små istället.

LouAspen
2010-09-02 00:22
#18

Jag tycker det finns en anledning att skriva husdjursregler för igelkotar där man minskar måtten från djurparksmåtten. 20 kvm är väldigt utrymmeskrävande för ett så litet djur medan det samtidigt kanske är lite trångt med 10 kottar på samma yta. Hur gör ni uppfödare med många kottar egentligen? Har ni skiljeväggar inom dessa 20 kvm eller har både honor och hannar 20 kvm för sig själva?

Det där med ute på sommaren och inne på vintern vet jag faktiskt inte. Jag antar att till exempel skansen låter sina kottar gå i ide?  De har ju svenska igelkottar. Då måste det ju vara stall/nattkvarter reglerna som gäller där, jag bara spekulerar.

Och jag tror heller inte det är någon större idé att skriva till SJV och fråga. Jag frågade till exempel, inför när jag skaffar en hane, om jag kunde ha honan i rummet på 20 kvm och hanen i ett något mindre rum eller om jag faktiskt var tvungen att dela av mitt 20 kvm utrymme då. Vilket som blir det ju ändå minst 20 kvm uppdelat på två djur men hon bara hänvisade till författningen och jag fick varken ett ja eller ett nej. Det kändes inte riktigt som hon ville hjälpa mig.

lite därför jag undrar hur ni som föder upp och har många djur gör?

UlrikaD
2010-09-02 00:29
#19

Jag har ju bara haft en igelkott i mitt liv. Och enbart ensam. Så jag kan ju bara tala för mina egna erfarenheter, men han utnyttjade minsann varenda cm på den ytan han hade. Han hade kanske 50kvm av min 85kvm stora lägenhet. Han sprang tills det tog stopp och sen vände han. Han hade nog gärna haft mer yta än så att springa på.

Mikaela_B
2010-09-02 20:59
#20

"Stall/nattkvarter är något som man kan få ha djuren i om natten, om man har dem ute på dagen i utomhusutrymmet 100 m2. Det är väl främst djurparker som kan uppfylla detta.
Om man inte har ett utomhusutrymme, så måste de ha minst 20 m2 hela tiden."

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
LouAspen
2010-09-03 23:25
#21

Men återigen, hur gör nu uppfödare med många djur av olika kön? Delar ni av de 20 kvm eller har både honorna och hanarna 20 kvm var?

zickan
2010-09-06 02:47
#22

När jag hade 2 kön hemma så körde jag två ytor som var 20kvm eller mer. Det är vad lagen säger och det är vad man ska uppfylla.
Men jag har kört en fuling och haft igelkotts mamma med ungar i kaninbur. Honan har fått komma ut och springa ordentligt. Men har inte vågat låta henne lägga ungarna var hon vill eller bära till annat håll.
Har även hållt igelkott på dagtid i bur när de sover, endast för att låta illrnarna ha alla 4 rum att kuta runt i. Men aldrig som en konstant bo plats.
De springer massor och lite till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2010-09-09 00:20
#23

Har 2 avdelningar som resp. 20 kvm vardera, så 40 kvm igelkott här hemma med andra ord! MINST, hela stället är ju rena rama labyrinten och miniskansen eller nått :P

Men vi söker större nu och förhoppningsvis när gubben fått betalt klart sitt lån inom kort så blir det hus för våran del… 
Men vi utökar mot en 4/5:a som vi letar efter nu iallafall ;) Det får vi nöja oss med så länge :P

www.blueberryhedgehogs.com

LouAspen
2010-09-17 17:57
#24

Härligt! Har precis börjat inreda källarvåningen åt min hona. Får förhoppningsvis hem en grabb också snart som ska överta övervåningen. Bra, jämn temperatur där nere, väldigt mysigt och inte lika mycket katter som springer runt. Inte nog med mina egna utan härom natten hade dessutom grannens katt tagit sig in genom kattluckan och satt i mitt rum och stirrade på Hedwig, som dock helt obekymrad sprang i sitt hjul, men gissa om jag blev rädd….

Upp till toppen
Annons: