Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 23100 ggr
FunkyShrimp
2008-08-14 17:33

Igelkottars läten.

Hej!

Tänkte skapa en tråd här nu och igelkottens alla olika läten :)
Hur de låter och vad de betyder.

Igelkotten fräser: irriterad/arg
Igelkotten klickar: rädd

Hört att de kan vara arga också om de klickar?

Fyll på! :) Vill nämligen veta alla olika läten.

När jag var hemma nu i stockholm nu i helgen så hade jag bägge kottarna i samma rum som jag sov i.

Då hörde jag Lillemor göra ett ljud ifrån sig som jag aldrig hört förut.
Hon gjorde det bara 3-4 ggr som jag hörde. Hon gjorde ett läte som lät som att hon brummade.
Vet inte hur jag ska förklara bättre. Kunde bara komma på brummande som bästa förklaring, vad betyder det lätet?

Samt att hon i ca 2-2½h ca, sprang omkring i en viss bana^^ (som hon alltid gör på nätterna) och varje gång hon sprang förbi matskålarna så gjorde hon ett ljud som lät som ett dovt kvitter/kluckande.
Har för mig att detta läte betyder att de trivs?

Iris hörde jag också två ggr på dagen när hon sov, att hon andades rätt tungt, lät som att hon sov rätt tungt o typ drömde^^

Låter era kottar när de sover? Och isåfall hur?

Lillemor brukar aldrig ligga länge som boll när man tar upp henne, hon brukar alltid komma fram på direkten. Men när vi var hos veterinären med hennes lilla skadade tass, så ville hon inte alls rulla upp sig. Och hon fräste och klickade =/ stackarn. Då kan jag säga att hon var rädd.

Och efter det besöket har hon fräst som tusan (kan räcka med att hon bara upptäcker en eller att hon hör att man går förbi) och legat som boll längre än vanligt.
Så hemma i sthlm när min mammas man klappade henne (lite väl oförsiktigt också tyckte jag) så fräste hon och klickade också. Folk får gärna klappa mina kottar, men inte så de blir rädda..

Nu är det på bättringsvägen med henne iallafall känner jag! :)

Men åter till saken :P
Igelkottars olika läten :)

Svara på! :)

Annons:
Tina-A
2008-08-15 00:06
#1

En vild igelkott jag stötte på började väsa åt min hund, och sedan "puttra"/"brumma". Låt lite som en startande motor.

Det gick inte att missta sig på att den var väldigt arg iaf ^^ Självklart gick vi då genast där ifrån.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

FunkyShrimp
2008-08-15 00:48
#2

Okej.

Lät dock inte som ett puttrande från Lillemors sida, utan brummande.
Och skulle vara förvånad om hon skulle vart arg, för hon gjorde det samtidigt som hon gick runt mh.

FunkyShrimp
2008-08-17 16:07
#3

putt

BlackWingedAngel
2008-08-17 16:21
#4

Eddie smaskar när han sover. Jag har aldrig hört honom klicka, men däremot gnyr han lite när han är rädd.

zickan
2008-08-17 17:04
#5

parnings lätet är ju rätt högt gnyende blandat med fräs och hoppande/knuffande. Låter rejält som ånglok när de kör omkring. uppväxt med det ljudet ifrån fältet på sommaren.

subira är lite kaxig och fräser när man ska ta upp henne. och när man väl tagit upp henne så slickar hon rätt mycket runt munnen.
om man råkar slå slå tårna i en handduk de valt att somna i så låter det direkt som fnys och gammal bilmotor.

io låter inte så mycket allt om man inte väcker henne. men tycker hon små snusar/snarkar ibland när hon sover.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-17 17:22
#6

#4 haha ja :D mina med. Eller när de vaknat ur sömnen för en sekund så smaskar de på :D haha låter så sött.

Annons:
FunkyShrimp
2008-08-17 17:26
#7

#5 Nästan precis som mina då. Lillemor är precis som du beskriver att subira är (en ny kotte? inte hört om henne innan)

Och Iris gör inte så mkt ljud ifrån sig.
Fast hon kommer fram ur sig som boll när man pratar med henne o går runt med henne i famnen :)

Haha var så sött. När jag förra helgen var hemma i sthlm så skulle jag upp till rummet igen, så ser jag mamma håller i Iris och vaggar henne och står och sjunger. hahahaa. Iris tittade ut o undrade vad som hölls på med. :D så får man ut henne haha

zickan
2008-08-17 20:07
#8

Ne.. haft Subira ett tag nu.  Importerad ifrån utlandet. Köpte henne för några månader sedan av Mikaela. Ska para henne nu i slutet av aug med en annan utländsk hane.  Jädra tur att hon höll ihop benen iaf. Hade inte varit kul med två tjuvparade tjejer. Men som sagt hon har lite mer temprament än snälla Io.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-17 20:23
#9

Ah okej. Vad är hon för färg? du har ingen bild på henne? :)

BlackWingedAngel
2008-08-17 21:46
#10

Åter till ämnet om läten då ;P

Nu har jag också hört det där klickljudet som beskrevs som rädsla. :( Det var kloklippningsdags.

FunkyShrimp
2008-08-17 22:36
#11

#10 ja, jag vill gärna veta fler läten. Men folk är lite sega på det ;P hehe.

Jasså ;/ ajdå. Du får försöka få honom att inte koppla kloklippning med rädsla. Ge honom nåt gott efter kloklippningen tex

BlackWingedAngel
2008-08-18 00:53
#12

Tack för tipset :)

FunkyShrimp
2008-08-18 01:45
#13

Varsegod :)

Annons:
FunkyShrimp
2008-10-11 15:35
#14

putt.

Mikaela_B
2008-10-11 18:42
#15

#12 eller så tar du ex en klick av mågon fast sörja på fingret och ger han samtidigt som du klipper klorna, funkar perfekt på mina och även på iller med haha :P

Skall bidra med läten som kommer ifrån detta hushåll men först skall jag ordna lite saker för jag skall jobba inatt blääääää

www.blueberryhedgehogs.com

igelkottenozzy
2009-02-01 15:51
#16

Min Ozzy låter lite konstigt ibland när han sover, jag vet inte om han drömmer mardrömmar eller vad det är. :P

Han gnyr lite grann, då och då…. Kanske saknar *matte* hehe

Någon mer som har kottar som drömmer? :)

FunkyShrimp
2009-02-01 22:36
#17

min ena låter också när hon sover. fast ett litet "pip"ljud :P
ibland blir man nästan orolig om det är nåt o så väcker man henne. men inte mår hon dåligt så.

Upp till toppen
Annons: