Annons:
Etikettallmänt
Läst 7919 ggr
mikaelin
8/18/08, 4:19 PM

är det lagligt att ha en igelkott hemma?

hej

får man ha igel kott inomhus?

vad äter en sådan?

mvh mikael

Annons:
Mikaela_B
8/18/08, 4:22 PM
#1

afrikansk pygmeigelkott och Egyptisk långörad som hör till tam igelkottarna är lagliga att ha inomhus, är inte alls de samma som våran vilda igelkott…

Dessa som vi har äter i grunden torrfoder för katt,sedan varierar man ofta kosten med varierande köttproteiner, och grönsaker, sånt som inte innehåller laktos.

<Även Pinkis, zofobas, mjölmaskar, syrsor etc.
Om man skall dra allt i korta drag =)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
8/18/08, 4:27 PM
#2

Hej!

Detta är ett forum för tamiller (även fria igelkottar kan man läsa om här).

Så svaret är ja.
Afrikansk pygméigelkott och Egyptisk långörad igelkott får man ha som husdjur i Sverige :)
Själv har jag två stycken små damer hemma.

Det är den svenska vilda igelkotten man ej får ha som husdjur. Det är olagligt och de är fridlysta.

Igelkottar är allätare, så de äter allt från:
Syrsor, kackerlackor, möss, reptiler (i det fria), fågelungar (i det fria), ägg, grönsaker, rotfrukter, bär, tillagad fisk och kyckling, ris, keso, larver, kattmat, barnmat, maskar, sniglar ja nästan allt!

Men man ska tänka på att ej ge produkter med för mycket socker i. Och inte heller laktos (mjölk, grädde, ost (undantag laktosfri ost) etc. eftersom alla igelkottar är laktosintolleranta!

Vet också att Egyptisk långörad i frihet äter taranteller samt skorpioner.

:)

Tina-A
8/18/08, 11:39 PM
#3

Som dom andra skrivit, tamigelkottar som afrikansk pygméigelkott och egyptisk långörad igelkott - visst.

Men absolut inte vilda igelkottar. Man får inte ta hem något vilt djur, varken igelkottar, harar, vargar eller några andra :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Velsan
8/27/08, 9:35 PM
#4

Hej!

Detta är ett forum för tamiller (även fria igelkottar kan man läsa om här).

HIHI

Tina-A
8/27/08, 11:50 PM
#5

#4: Tamiller? ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Velsan
8/28/08, 1:32 PM
#6

jag citerade ett tidigare inlägg :P

Annons:
Salladshataren
8/28/08, 2:02 PM
#7

#6 Tror FunkyShrimp har blandat ihop vissa saker Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

FunkyShrimp
8/28/08, 9:37 PM
#8

Det tror jag med :D ahaha. tänkte igelkott men skrev iller :P jaja. sånt som häner haha

zickan
8/29/08, 12:32 AM
#9

de flesta djur är lagliga bara man har rätt utrymme och vissa även rätt tillstånd. svenska djur är ALDRIG tillåtet att ta in. Vissa svenska djur är lagliga att ha som husdjur typ grävling och iller. men dessa djur får endast köpas via uppfödare där de inte är viltfångande.

ap djur och de flesta rovdjur är inte heller lagliga men annars så får man typ ha det mesta så länge man har rätt mått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: