Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 778 ggr
IaMiaMaria
8/18/08, 10:34 PM

äter inget annat än torrfoder

Min lilla kotte vägrar äta något annat än torrfoder light för katter. Jag har provat med ägg, grönsaker, vitamin bitar mm, men de ratas direkt även fast de blandas med torrfodret så har hon plockat ut torrfoder bitarna.

vad ska jag göra?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Susan80
8/18/08, 10:40 PM
#1

Det ligger i kottens natur att inte bara glufsa i sig vad som helst. Fortsätt introdusera den nya maten som du vill kotten ska äta med torrfodret. Du kan även pröva barnmat som du blandar med katt fodret. Då har den svårt att kunna äta runt det. Den måste liksom smaka om det är påkladdat på fodret. Lycka till, och ge inte upp. Trägen vinner Glad

FunkyShrimp
8/18/08, 10:56 PM
#2

Ett tips!
Jag gav min ena lite rå nötfärs och hon luktade typ en halv sekund, sen flög hon på nötfärsen och åt som bara den :) jättegott tyckte hon! så testa det.
Men det skall vara nötfärs.
Om det legat i kyl eller frys, lägg det i lite varmt vatten tills det fått rumstemperatur :)

Du kan också ge nötfärs blandat med äggula. Men inte mer än 30g per dag :)
Du kan också testa kattmat med äggula.

Har du testat med larver, syrsor, pinkies etc också?

Mikaela_B
8/19/08, 12:06 AM
#3

Att igelkottar är kräsna är inget nytt, de är bara att va envis och ge sig fasiken på att dom ska äta de som serveras, vissa kan matstrejka i flera dagar, äter dom inte när man har kalk eller vitaminer på maten se då till att servera dom enbart foder med kalk och vitaminer på maten, förr eller senare äter dom för dom är inte korkade nog att svälta sig själva, dock kan dom smygäta på de när du inte ser.

sedan så kan man ju testa sig fram som #2 ger tips om också, men är den tillräkligt kräsen så får man hitta andra vägar.

Sluta inte att servera varierande kost! tålamod är en människas bästa vän ;) lika hälsosamt som de är för din igelkott också

www.blueberryhedgehogs.com

IaMiaMaria
8/19/08, 4:26 PM
#4

oki, tack för tippsen

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Mikaela_B
8/19/08, 4:28 PM
#5

#4 inga problem, bara att skriva igen om du har fler frågor =)

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
8/19/08, 4:55 PM
#6

Varsegod :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: